Jakub Havrlant se svou investiční skupinou Rockaway hledá talentované začínající podnikatele. Má podíly v technologických startupech nebo také v železničním dopravci Leo Express. Na Forbes.cz bude psát o tom, jak začít svůj byznys a jakým chybám se v začátcích podnikání vyhnout.
Potkal jsem spoustu lidí, kteří touží po úspěchu, ale ta touha není opravdová. Některé věci totiž nechtějí obětovat. Ale přitom právě to je pro úspěch zásadní. Zkrátka, jestli chcete podnikat a skutečně uspět, na některé věci musíte zapomenout, a to navždy. Nebo alespoň do doby, než opravdu zbohatnete.
1. Konec pohody a komfortní zóny
Vystupte ze zóny pohody do prostředí, kde číhá spousta rizik, ale také příležitostí. Inovace můžou vzniknout jen mimo vaši komfortní zónu, tedy tam, kde budete muset posouvat vlastní limity.
2. Konec jistoty
Než přijdou první zákazníci a investoři, musíte být schopní na sebe vzít riziko, na které budete přinejmenším ze začátku sám. Bude to jen na vás.
3. Konec strachu z chyb
Možnost chyby patří ke každému rozhodnutí a je součástí podnikání. Smiřte se s tím a přijměte to. Dosažení úspěchů není o tom, nedělat chyby, ale z každé se umět poučit, otřepat a jít dál.
4. Konec nerozhodnosti
Pevná vize je základ. A pak jedna věc, pro který čeština nemá přesný překlad – v angličtině se tomu říká focus. Nenechte se rozhodit, když vás bude většina vašeho okolí odrazovat. Plácání po zádech totiž přijde až po prvním úspěchu.
5. Konec one man show
Musíte se naučit věřit lidem. Nabírat lepší lidi než jste vy sami je těžké, ale nezbytné. Zároveň počítejte s tím, že práce s lidmi vás bude stát nejvíc energie – v tom špatném i dobrém.
6. Konec pevné pracovní doby
Smaže se rozdíl mezi prací a osobním životem. O vlastním byznysu musíte umět přemýšlet vždy a všude. Na druhé straně, musíte mít rituál, který vám jednou za čas vyčistí hlavu a pomůže se na věci podívat z jiného úhlu. Ať už je to dovolená nebo třeba sport.
A ještě jedna na konec, která zní možná banálně, ale zmínit ji musím. Je totiž zásadní pro váš úspěch.
Nikdy nezapomeňte na to, kdo je váš zákazník a co chce. O úspěchu vašeho produktu se nerozhoduje na startupových konferencích nebo v diskuzi na Facebooku, ale ve chvíli, kdy si ho koupí další spokojený zákazník. Ostatní měřítka jsou zavádějící.