Ceny nových aut na českém trhu od začátku roku do července vzrostly o 0,6 procenta, tedy asi 4496 korun. Zdražování tak proti třem procentům z loňského druhého pololetí zpomalilo. Důvodem jsou odeznívající problémy v dodavatelských řetězcích i větší počet akčních nabídek.
Nejvíce zdražily plug-in hybridy, které zaznamenaly nárůst v průměru o 3,4 procenta, tedy 48 160 korun, naopak čisté elektromobily o 2,6 procenta zlevnily. Vyplývá to z cenového indexu poradenské společnosti EY.
U vozů s pohonem na LPG byl podle indexu EY nárůst cen o dvě procenta, méně znatelného růstu se dočkaly vozy s naftovým pohonem, u nichž zdražení dosáhlo 0,8 procenta. Ceny automobilů u benzinových variant stagnovaly a u vozů s hybridním pohonem klesly o 1,3 procenta.
„Proti období od července 2022 do ledna 2023, kdy bylo pozorováno výraznější zvyšování cen osobních automobilů, v aktuálním sledovaném období růst cen zpomalil. Komplexní analýza ceníkových cen prokázala, že dynamické a výrazné zdražování se přeměnilo v mírnější trend. K tomuto vývoji automobilový průmysl dospívá především díky postupnému odstraňování překážek v dodavatelském řetězci, které byly způsobeny mimo jiné válečným konfliktem na Ukrajině,“ uvedl expert EY na automobilový průmysl Petr Knap.
Například značka Kia v prvním pololetí plošně mírně zdražila, se slevovými akcemi nebo akčními modely pak přišly například Škoda, Peugeot, Toyota, Nissan, Ford. Škoda nabídla akční stupeň výbavy Fresh pro modely Scala, Kamiq a Karoq. Značka Nissan měla akční nabídku modelu Qashqai v hybridní variantě k 90letému jubileu značky. U značky Volkswagen lze zase pozorovat výrazný nárůst pouze u modelu Tiguan, což je dáno návratem vrcholných motorizací v benzinovém i naftovém provedení.
„V posledních měsících jsme zároveň svědky přílivu nových čistě elektrických automobilů na český trh, a to napříč téměř všemi segmenty. Rostoucí konkurence má tak přímý vliv na snižující se ceny základních výbav u nás nabízených elektromobilů. Příkladem může být uvedení vozu MG 4 s cenovkou v základní výbavě pod 780 tisíc korun a též představení faceliftovaného VW ID.3, jehož základní cena klesla pod jeden milion korun,“ dodal Knap.
V nejrozšířenější kategorii SUV a crossoverů rostly ceny základních výbav podle indexu EY průměrně o 1,9 procenta, u nejvyšších výbav o 1,3 procenta, což lze připisovat nabídkám akčních výbav.
U prémiových značek BMW a Mercedes-Benz přišly modernizované verze BMW X5 a Mercedes-Benz GLE, kde se v obou případech základní ceny rovněž navýšily.
Za celý rok 2022 prodej nových aut klesl o sedm procent na 192 087 vozů, to je nejnižší hodnota za posledních osm let. Letos se celkový počet registrací nových osobních vozů vyšplhal za první polovinu roku o zhruba sedmnáct procent na 115 548 vozů, což naznačuje návrat k předchozím trendům. Při pohledu na vývoj z předchozích let se tak podle Knapa počtem registrací Česko dostává přibližně na předcovidovou úroveň.