Vlastní moře nemáme, ale to Čechy nezastaví. Vlny, vítr a slunce. Zájem o trávení dovolené na malých plavidlech v podobě plachetnic, motorových lodí nebo hausbótů mezi Čechy roste i v letošní sezoně. Mění se ale chování zákazníků, kteří si letos více hlídají své výdaje.
Zlom, kdy Češi začali propadat dovolené na lodi, do tuzemska přišel před deseti lety. Od té doby každým rokem poptávka po tomto typu cestování v Česku roste až o desítky procent.
Potvrzují to i statistiky Státní plavební správy, podle které každým rokem na českých vodních plochách nově přibude téměř tisíc malých rekreačních plavidel, tedy do délky 20 metrů a maximálně dvanácti osob. V současnosti je v Česku registrováno zhruba 22 000 takových plavidel.
„Letošní sezona se zatím vyvíjí podle našich plánů. Česko roste, nicméně sledujeme, že pomalejším tempem než jiné trhy jako DACH (Německo, Rakousko a Švýcarsko, pozn. redakce) či Polsko,“ říká Forbesu výkonný ředitel české platformy pro půjčování lodí Yachting.com Jiří Pikrt. Zároveň ale dodává, že nižší růst v Česku je dán solidní základnou českých zákazníků na platformě z minulých let.
V další česko-slovenské platformě Boataround zaměřené na pronájem lodí ale Česko hraje v regionu prim. „V Česku nám zatím poptávka roste nejrychleji ze zemí V4,“ říká spolumajitel platformy Pavel Přibiš.
Češi nejčastěji tento typ služeb vyhledávají na českých přehradách a nádržích, z pohledu zahraničí pak míří zejména do jižní Evropy.
„Největší nárůst zájmu máme v Řecku, roste i Turecko. Největším trhem ovšem zůstává Chorvatsko,“ říká Pikrt z Yachting.com, kde zájemci najdou devatenáct tisíc plavidel pro plavbu na moři a pět set hausbótů.
„Zejména Itálie nám v Čechách meziročně rychle roste a nabízí cenově zajímavou alternativu vůči například Chorvatsku. Naopak mírný pokles vidíme u cenově dražších destinací, jako je Španělsko nebo Francie,“ říká za Boataround Pavel Přibiš.
Rostoucí zájem Čechů o jachting potvrzuje i poptávka po nových průkazech o způsobilosti. „Zájem o získání průkazu způsobilosti vůdce malého a rekreačního plavidla je stále značný,“ říká k tomu mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.
Podle statistik ministerstva dopravy se počet nově vydaných průkazů v roce 2020 pohyboval ještě pod třemi tisíci, od té doby je ale značně přesahoval a letos by se nad tuto hranici měl také dostat, viz následující tabulka.
A stále zvýšený zájem registruje ministerstvo i u kapitánských průkazů pro plavbu na moři. „Za rok 2023 vydal Odbor vodní dopravy celkem 1920 průkazů způsobilosti k vedení námořní jachty. Za období leden-červen 2024 bylo vydáno 635 těchto průkazů způsobilosti,“ vypočítává Jakovljevič a přidává osvětlení situace.
„Nově mají průkazy způsobilosti dobu platnosti deset let oproti předchozí platnosti pět let, a proto se nyní jedná především o nově vydané průkazy, a ne už tolik o jejich obnovu jako v předchozích letech, která byla samozřejmě zahrnuta do vydávaných průkazů.“
Roční útraty Čechů se v tomto segmentu pohybovaly v posledních letech v nižších stovkách milionů korun. Jde ale jen o odhady, přesné souhrnné statistiky neexistují.
Faktem ale je, že Češi letos za týdenní pronájem lodi utratí podobnou částku jako loni, tedy zhruba šedesát až osmdesát tisíc korun. A nejoblíbenějším půjčovaným malým plavidlem je u našinců stále plachetnice.
„Průměrná cena za týdenní charter se oproti loňsku mírně zvýšila o sedm procent na necelých 3600 eur, což při průměrné obsazenosti 8,5 osoby je stále velice zajímavá cena kolem 10 600 korun na osobu,“ vypočítává výkonný šéf Yachting.com Jiří Pikrt.
„Je vidět, že zákazník akceptuje i třeba mírně starší, ale dobře udržovanou loď, když získá zajímavou slevu. V Čechách zákazník za pronájem utratí v průměru 2632 eur, tedy 66 339 korun,“ doplňuje jej Pavel Přibiš z Boataround.
Přibiš očekává, že jeho platforma, která je aktivní v 98 zemích a nabízí přes 26 tisíc lodí, letos zvýší tržby téměř o polovinu na celkových 1,7 miliardy korun. Růst v desítkách procent pak očekává i platforma Yachting.com.
„Naši partneři jsou letos více nuceni dávat zákazníkům slevy nebo nabízet extra služby v ceně rezervace, což celkově vede k nižší průměrné velikosti rezervace v porovnání s loňským rokem,“ říká pro Forbes Paul Tesar, spolumajitel a šéf českého vývojářského labu Iguana Technology. Ten stojí za českým startupem Campiri, ale také za světovou platformou Boatsetter pro pronájem luxusnějších lodí po celém světě.
„Vysvětluji si to tak, že vidíme efekt inflace, a tím pádem většího ekonomického tlaku na zákazníky, kteří dnes mají relativně menší finanční rezervy než dříve, a tím pádem omezují zbytné útraty a čekají s nimi až do poslední chvíle,“ říká.