Kdo by neznal Siri nebo Alexu. Novodobé (virtuální) asistentky. V mnoha ohledech jde o funkční vychytávky, které mohou usnadnit používání vašeho elektronického zařízení. Nejspíš ale budete souhlasit, že na nějaký větší pokec stavěné nejsou.
Právě dotažení současných možností komunikace člověka se strojem ke zdárné dokonalosti si vzala za cíl skupinka českých startupistů ze společnosti WeBoard. Ti se tak chtějí přiblížit předobrazu digitální umělé inteligence, jaký známe zatím spíš ze sci-fi.
S pomocí technologie zpracování přirozeného jazyka společnosti PromethistAI, za kterou stojí Jan Šedivý z institut informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT, vytvořili AI tréninkového bota. Jeho název – Aila – vychází z anglického Artifical Intelligence Learning Assistant.
“Našim cílem je dosáhnout věrohodného obrazu digitální osoby, jejíž hlavní přidanou hodnotou je, že se s ní můžete bavit do nekonečna, bez slepých uliček,” říká Radim Tvrdoň, spoluzakladatel společnosti.
Podle něj má Aila oproti jiným chatbotům lepší kontextuální porozumění textu. Dokáže tak přeskakovat z tématu na téma a tak není problém se s ní bavit prakticky o čemkoliv – o sportu, o počasí nebo třeba o tom, že jste zrovna dostali kopačky. Do budoucna by však měla najít uplatnění především v tréninku zaměstnanců na poli měkkých dovedností (soft skills), což je oblast, na kterou se WeBoard dlouhodobě zaměřuje.
Ještě pod původním jménem PBRDigital společnost poskytla své tréninkové nástroje společnosti McDonald’s. S Ailou, která se svým projevem snaží přiblížit člověku, však chce do digitálních tréninkových lekcí vnést pomyslný “lidský faktor”.
“Software může bez problémů fungovat na přenosných zařízeních, které má každý v kapse. Noví zaměstnanci se tedy mohou školit doma na tabletu, telefonu nebo počítači. Do práce pak přicházejí už s pokročilou znalostí dané problematiky,” dodává Martin Možnar, druhý ze zakladatelů WeBoard.
Další možné využití pak vidí v oblasti recruitmentu, kde může v případech, kdy se na pozici hlásí někdy i stovky zájemců, pomoci s preselekcí budoucích zaměstnanců.
“Ve společnostech s velkou fluktuací zaměstnanců je HR oborem, v němž mohou lidé velmi rychle vyhořet. Aila je ale schopna jim náročnou práci ulehčit. Jako digitální recruiter si strojově přečte životopis a dokáže telefonicky provést první kolo osobního pohovoru,” vysvětluje Možnar.
Svou premiéru si Aila odbyla během květnové konference zaměřené na digitalizaci analytické společnosti Deloitte, kde na sebe vzala tvář CSO Deloitte Central Europe Diany Rádl Rogerové, která tak vůbec poprvé pohlédla do tváře svého virtuálního dvojčete a vzájemně komunikovat.
Systém, který to umožnil, stojí na text to speech syntezátorech od globálních providerů, jako jsou Microsoft, Google nebo Amazon. WeBoard tak v zásadě vlastně využívá nástrojů, které jsou obecně dostupné. Ty pak skládá dohromady a vytváří tím finální produkt. Přesto společnost nyní pracuje na vlastní anglickojazyčné syntéze, která je téměř k nerozeznání od skutečného lidského hlasu. Důvod je přitom jednoduchý: současné podobě projevu chatbota virtuálního asistenta totiž stále něco chybí.
Největší problém je podle Možnara v rychlosti zpracovávání textu, kdy vzniká znatelná prodleva. Ta je odvislá od několika faktorů jako je rychlost připojení k síti, ale také to, s jakou rychlostí se úloha, která běží ve výkonných datacentrech různě po světě, zpracuje.
“Aila pochopitelně není nic, co by existovalo samo o sobě. Je to stroj, algoritmus. Naším cíle je ale dovést ho do takové podoby, aby nebylo poznat, že na druhém konci není skutečná osoba. Chceme nezávislou entitu, se kterou se můžete bavit a která se zdokonaluje na základě svých zkušeností, tak jako reálný člověk,” uzavírá.