Českým trhem autodílů, kde přední příčky ovládají zahraniční skupiny, chce zamíchat společnost J+M Autodíly. Příští rok má v plánu dosáhnout tržeb ve výši dvou miliard korun a vyšvihnout se na pozici tuzemské trojky. „Byznys prochází dramatickým obdobím, máme šanci toho využít,“ říká zakladatel firmy Marek Bochníček.

Za 62 hodin sedm poboček, 50 nových lidí, skoro 120 tisíc položek ve skladu, 444 tisíc pípnutí čtečkou a převedení 2719 klientských karet. To vše J+M zvládla za jediný víkend převzít a zapojit do svého provozu po akvizici letitého konkurenta – Autodílů Slavíček. „Někteří spali jen pět hodin denně, ale byla to i zábava. Neřekl byste, že po skladu se čtečkami běhali lidé z vedení včetně majitele,“ říká Adam Petřík, výkonný ředitel firmy specializující se na autodíly, garážovou techniku a servisní podporu.

Marek Bochníček s úsměvem dodává: „Být ve skladu je pro mě asi nejvíc očišťující. Hned za sebou vidíte práci. To výsledky strategičtějších rozhodnutí z pozice šéfa poznáte tak za rok nebo dva.“ Je vidět, že žije svým oborem. A jeho nadšení, jímž nakazí i partnery, pomáhá k růstu, který dnes v segmentu autodílů jde především přes akvizice.

Zmiňované čerstvé spojení s provozy Slavíček znamená pro brand J+M přínos v tržbách na úrovni 250 milionů korun. Obdobnou vzpruhu v podobě 100 milionů korun přinesla před třemi lety akvizice společnosti Meteor, velkého prodejce autodílů na Vysočině.

Přes krizi k růstu

Ne vždy to ale jde tak snadno, jak v J+M zjistili v roce 2020. „Tehdy jsme si na úvěr pořídili společnost MG Parts, která byla zhruba stejně velká jako my. Pustili jsme se do integrace a 13. března jsme se zavřeli do skladu. Další den padlo rozhodnutí, že se kvůli covidu zavřou obchody,“ vzpomíná Bochníček.

„V hlavě mi šrotovalo, jaké ztráty naskočí každou hodinu. Zachránilo nás, že v neděli vláda rozhodla, že autoservisy můžou běžet dál.“ Lockdowny byznys s autodíly neničily tolik jako jiné obory. Výhoda ale nevydržela dlouho. Další výzvu přinesl o dva roky později start ruské invaze na Ukrajinu, roztočená spirála inflace a zvyšování sazeb.

„Všechny naplánované rozpočty a investice byly k ničemu, náklady se mnohonásobně zvýšily. Dokázali jsme ale ušetřit i díky tendrům v oblastech, kde jsme je dříve nedělali. A nejvyšší vedení si stáhlo platy, aby lidé v provozu ve výsledku nic nepoznali,“ ohlíží se majitel firmy. Adam Petřík to tehdy pozoroval ještě z pozice dodavatele – od výrobce Valeo přešel k Bochníčkovi loni v srpnu: „Je až s podivem, jak ten domácí úkol zvládli, ušetřili a dokázali se připravit na příležitosti dalšího růstu.“

 A ty přicházejí právě teď, kdy se méně připravené firmy na trhu ještě vzpamatovávají. Tuzemské střední podniky, které řeší generační obměnu majitelů nebo hledají nový směr, pak oslovují i J+M Autodíly.

„Nechtějí, aby se jejich dlouho budovaný byznys a lidé stali jen bezejmennými položkami v nadnárodní skupině, což jsou u nás aktuálně tři největší hráči. My jsme jako čtyřka na trhu česká firma s jedním majitelem, který do toho dává srdce a lidem naslouchá. Zní to jako klišé, ale je to tak. A pomůže nám to být příští rok trojkou,“ dušuje se Petřík. A Bochníček dodává: „Díky akvizicím rosteme i proto, že se od získaných lidí učíme. Když s něčím ovládli svůj region, můžeme to rozšířit všude.“ Tomu odpovídají také tržby.

Loňský rok J+M Autodíly uzavřely po meziročním růstu o 11 procent na úrovni 1,3 miliardy korun. Letos by se měly pohybovat mezi 1,5 a 1,6 miliardy a za rok atakovat hranici dvou miliard.

Jako v Matrixu

Byznysu J+M pomáhá, že je součástí celosvětové sítě nezávislých distributorů Group Auto, která jí zajišťuje lepší podmínky od výrobců. Má také společně se španělskými partnery na starosti rozvoj softwaru, jako je systém na správu fleetových vozidel GNM. Zároveň pro síť v Česku a na Slovensku spravuje licenci autoservisů Euro Koncept, ve světě známých jako Euro Garage. Do ní se na principu franšízy připojují autoservisy, kterých je v Česku aktuálně přes 400. A příští rok by jich mělo být o stovku víc.

info Foto Libor Fojtík
Marek Bochníček a Adam Petřík (vpravo)

„Mají díky tomu od nás podporu i výhodnější nabídku, ale nemusí plnit nějaké drakonické podmínky. Řešíme hlavně kvalitu práce, která se každoročně audituje,“ vysvětluje Bochníček. Jednotlivé provozy pak třeba dosáhnou na servis firemních flotil, tedy segment, v němž je společnost J+M aktuálně dvojkou na českém trhu.

Mezi její zákazníky patří vedle poskytovatelů operativního leasingu třeba skupina Rohlík. Také na jejích vozech firma ukazuje obratnost v trendu elektromobility. „Už i do firemních flotil se třeba zařazují vozidla z Číny. I kdyby jich v Česku bylo jen 120, umíme pro ně díky Group Auto sehnat díly. Navíc pro to nově využíváme leteckou dopravu, a tak se opravy zbytečně neprotahují. Jen během léta jsme takhle vypravili čtyři letadla,“ zmiňuje Petřík.

Nejen správci firemních flotil si J+M vybírají i pro zmiňovaný vývoj softwaru. Také to se ve společnosti rozmohlo díky zapálení majitele. „Je to jeho koníček, u něj v kanceláři to vypadá jako v Matrixu, na stole má deset monitorů,“ směje se Petřík a připomíná vnitrofiremní systém Mechanic od společnosti Nextis, který si s partnery přizpůsobují svým potřebám. Běží na něm vše od účetnictví přes CRM až po objednávky.

„Když mi v systému chyběl modul pro přehled o fleetové divizi, dal jsem v pátek na stůl požadavek. Po zkušenostech z korporátu jsem doplnění čekal tak za rok. Ale v pondělí mi Marek volal, že mi to naprogramoval,“ ilustruje Petřík jeden z důvodů, proč z pěkného místa u mezinárodního dodavatele přešel na „druhou stranu barikády“. Zlákala ho flexibilita, která přináší možnost měnit trh.

Duch startupu

Majiteli, šéfu, občasnému skladníku a k tomu i programátoru Bochníčkovi prý v horlivém multitaskingu nejvíce pomáhá, že má tolerantní manželku. Ta zase jako finanční ředitelka J+M ocení, že nemusí platit vývojáře navíc. Ruce mu uvolnilo i rozšíření nejvyššího vedení, díky čemuž je více prostoru pro rozvoj. Inovačních plánů má firma hodně.

Nejdříve ale musí projít přes tradiční páteční porady, kde má osazenstvo za úkol podobně jako ve startupech hledat díry ve vizích. Projdou jen ty „nerozbitné“. Přes porady už se probojovala například zmiňovaná letecká doprava dílů nebo hlasová komunikace obchodníků s CRM systémem, kterým se tak s pomocí AI uvolní ruce od „papírování“. Na řadě je, aby je systém také hlasově brífoval.

Firma se rovněž pokouší řešit dlouhodobý nedostatek mladých talentů pro servisy. Letos poprvé uspořádala Velkou cenu J+M, do níž se zapojila tisícovka studentů posledních ročníků středních škol a učilišť. Ti prošli teoretickým kolem a 14 finalistů z jednotlivých krajů se začátkem prosince utkalo ve finále při praktických zkouškách, které vznikly ve spolupráci s dodavateli, jako je generální partner FEBI.

Vítězové z „bedny“ dostávají finanční odměny pro ně i školu, možnost stipendia a nabídky zaměstnání. Počet soutěžících chce J+M do roka zdvojnásobit.