V Česku se od začátku loňského prosince do konce letošního listopadu prodalo 7,26 milionu elektronických dálničních známek v celkové hodnotě 5,77 miliardy korun.
Počet prodaných známek se meziročně zvýšil o 26 procent z předchozích 5,75 milionu kusů, které měly hodnotu 5,19 miliardy korun. Nejvíce si letos motoristé kupovali kupony s desetidenní platností, zatímco loni nejvíce upřednostňovali roční známku.
Vzhledem k tomu, že prodej elektronických dálničních známek byl v Česku spuštěn 1. prosince 2020, uvádí Centrum dopravních informačních systémů ministerstva dopravy pro srovnání vždy údaje za období od prosince do listopadu následujícího roku.
Desetidenní dálniční známky letos tvořily téměř polovinu z celkového počtu prodaných kusů, bylo jich 3,6 milionu. Loni jejich podíl na celkovém prodeji tvořil čtyřicet procent. Letos následovaly roční známky s 2,89 milionu prodaných kusů. Jednalo se o 40 procent ze všech prodaných známek, zatímco loni tvořily 49 procent prodeje.
Zbytek tvořily třicetidenní známky, kterých se letos prodalo celkem 774 tisíc a stejně jako loni tvořily jedenáct procent z celkového počtu prodaných kuponů.
Téměř 90 procent dálničních známek bylo prodáno přes web edalnice.cz. Elektronické dálniční známky je možné koupit také v pobočkách České pošty, čerpacích stanicích EuroOil a kioscích na hranicích. Při elektronickém nákupu si řidiči mohou nastavit upozornění na končící platnost e-známky.
Od ledna 2021 se Česká republika po letech příprav zařadila mezi země, kde se časový poplatek za užívání dálnic platí elektronickou cestou, bez nutnosti pořizovat si nalepovací známku a umisťovat ji na okno vozu. Prodej elektronických dálničních známek začal 1. prosince 2020, provázely ho výpadky.
Před Českem začaly touto formou vybírat za užívání rychlostních komunikací Slovensko, Maďarsko či Rakousko, které ale jako jediné ze zmíněných zemí zachovalo i známku nalepovací.