České e-shopy by mohly letos oproti loňsku utržit o pět procent více. Vycházejí z meziročního nárůstu prodejů i příznivější ekonomické situace domácností.
Minulý rok utržily v průběhu vánoční sezony přibližně pětašedesát miliard korun. Pozitivní očekávání pramení podle šéfa společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia Jana Nedělníka z růstu obratů ve všech dosavadních čtvrtletích.
Pouze přes e-shop pořídí vánoční dárky zhruba dvaatřicet procent lidí. Podle průzkumu Alzy ale tento počet roste. Nejčastější je kombinace kamenných a internetových obchodů, přes které nakupuje dvaašedesát procent dotázaných.
„Očekáváme silný Black Friday a předvánoční výprodeje. Víme, že elektronika je, co se týče dárků v České republice, jednou z nejoblíbenějších kategorií,“ říká Anna Procházková z PR oddělení značky CZC.
Zásadním kritériem při výběru zboží nadále zůstává cena produktu. Ta je klíčovým ukazatelem pro třiapadesát procent kupujících.
Ve věkové skupině od 54 do 65 let za dárky plánuje vydat téměř polovina lidí maximálně pět tisíc korun. Více utrácet se chystají mladší ročníky. Skoro pětina dotázaných ve věku do 26 let utratí deset až patnáct tisíc korun. Celkově bude v této věkové kategorii utrácet více než v loňském roce 24 procent respondentů.
Pouze desetina Čechů obdaruje své blízké hodnotnějšími dary. „I přes všeobecné zdražování bude většina lidí utrácet za vánoční dárky a štědrovečerní hostinu stejně jako v minulém roce. Za vánoční dárky chce více než čtvrtina zaplatit dokonce méně než loni, skromnější večeři chystá ve srovnání s loňským rokem pětina dotázaných,“ uvedl finanční analytik Provident Financial Petr Javůrek.
Vedle e-shopů vyhlížejí vánoční sezonu také internetoví podvodníci, kteří v daném období pravidelně využívají nepozornosti některých zákazníků. Dobrým ukazatelem pro odhalení některých z nich mohou být recenzní portály, v rámci novějších metod se podle Eduardy Hekšové však stále častěji objevují i falešné recenze.