VÚB, menší hráč na českém bankovním trhu, má za cíl posílit svou pozici v korporátním financování a přinést více služeb malým a středním podnikům. Pomoci mají inovativní produkty, „out of the box“ myšlení a také zázemí jedné z největších evropských bank – mateřské Intesa Sanpaolo.

Slovenská VÚB banka působí v České republice už od 90. let. Po akvizici italskou skupinou v roce 2001 zde zůstala pouze pražská pobočka, zaměřená hlavně na tradiční korporátní úvěry pro klienty, které skupina obsluhovala i na jiných trzích.

Andrea Fiori.

„Přibližně před pěti až šesti lety ale padlo rozhodnutí rozšířit naše působení na českém trhu. Vznikl tým pro investiční bankovnictví a strukturované financování,“ říká Andrea Fiori, generální ředitel a country manager VÚB banky pro Českou republiku.

Podle něj je český trh, i ve srovnání se slovenským, mnohem dál. Podniky jsou zde velmi kreativní v tom, jaké struktury financování dokážou využít. Souvisí to také s tím, že ve vedení mnoha firem působí lidé se zkušenostmi ze Západu, kde jsou podobné transakce běžné.

Agilní tým i zkušenosti

Pražská pobočka VÚB využívá zkušenosti mateřské banky Intesa Sanpaolo z mnoha velkých a komplexních transakcí a také to, že na českém trhu působí velmi agilní tým.

„Pokud jste na trhu mezi lídry – jako například na Slovensku – jste do určité míry v pozici, kdy vám telefonáty od klientů chodí samy. Firmy vědí, na koho se v daném segmentu obrátit. Ale v Česku musíme být proaktivní a klientům vysvětlovat, jakou přidanou hodnotu jim právě my můžeme přinést,“ vysvětluje Fiori. „Je na nás, abychom si aktivně všímali, jaké problémy firmy řeší, a přicházeli s inovativními nápady, jak jim pomoci. To klienti oceňují.“

Podle generálního ředitele je potřeba přemýšlet „out of the box“. Například – když bankéři vidí, že si firemní klient ukládá velké částky peněz, tradiční reakcí by bylo nabídnout mu termínovaný vklad. „My se ale ptáme – proč akumulujete zdroje? Chcete někoho koupit? Potřebujete převzít dodavatele, abyste si udrželi kontrolu nad dodavatelským řetězcem? Pokud ano, můžeme vám jako součást velké skupiny pomoci – úvěrem, méně standardními produkty nebo naším know-how.“

Nástroje proti rizikům i řešení na míru

Banka také vytváří databázi podniků, které jsou na prodej nebo hledají akviziční příležitosti, a dokáže je tak vhodně propojit. Protože banky dneška už neprodávají jen úvěry. Nabízejí nástroje pro řízení rizik – a těch je dnes mnoho. Svět byznysu se mění velmi rychle. Velké geopolitické události, regulace nebo nové technologické trendy mohou výrazně ovlivnit jak nadnárodní korporaci, tak menší lokální firmu. Úlohou bankéřů je pomoci firmám tato rizika zvládnout.

„Díky našemu zaměření na inovace a přeshraniční příležitosti umožňujeme firmám připravit se na výzvy. Pomáháme jim řídit rizika, optimalizovat náklady a podporujeme jejich růst prostřednictvím řešení šitých na míru,“ tvrdí Andrea Fiori.

Prostory VÚB banky v Praze.

Intesa Sanpaolo je na evropské úrovni systémovou bankou – jedním z největších finančních domů na kontinentu s tržní kapitalizací kolem 100 miliard eur. I díky tomu se může pražská pobočka VÚB zapojovat do velkých obchodů, jako bylo například syndikované financování Letiště Praha (7 mld. Kč). Jako člen skupiny Intesa Sanpaolo má zkušenosti i s financováním letišť Heathrow v Londýně či JFK v New Yorku. To je obrovská přidaná hodnota.

Na českém korporátním trhu je VÚB zatím menším hráčem, ale s dynamickým, dvouciferným ročním tempem růstu. Od roku 2020 se úvěrové portfolio pražské pobočky zvýšilo z 600 milionů eur na trojnásobek a do konce dekády by mělo dosáhnout tří miliard.

Větší možnosti pro malé a střední podniky

Další růst by měl přijít díky širšímu oslovení malých a středních podniků a nabídce nových, inovativních produktů. Na podzim banka v Česku představila nový online faktoringový modul – na prvním trhu, kde působí mateřská Intesa Sanpaolo.

Dalším příkladem jsou minibondy, které banka letos v létě jako první nabídla na trhu. Jejich cílem je pomoci malým a středním podnikům financovat rozvojové projekty. Prvním emitentem se stala strojírenská firma Fermat CZ.

Rozvoji spolupráce s malými a středními podniky by mohlo pomoci i rozšiřování pobočkové sítě či nová strategie online bankovnictví pro tento typ firem. A možná i „odbočka“ do retailu, která bance kromě nových zdrojů přináší i větší povědomí o značce mezi veřejností. Produktem Spoření bez limitů banka oslovuje klienty, kteří hledají výhodné spoření s okamžitým přístupem k penězům – bez podmínek, jako je nutnost uskutečnit určitý počet transakcí měsíčně pro získání slíbeného úroku.

Bude to vedle zaměření na širší okruh firem nová cesta, jak se na českém trhu dále rozvíjet? Podle Andreu Fioriho je to jedna z možností – stejně jako rozšíření nabídky o produkty privátního bankovnictví.