Roboti se v posledních letech zmiňují zejména v souvislosti s nedostatkem zaměstnanců v některých odvětvích, případně s debatami o tom, kdy lidem opravdu začnou brát práci.

Firmy zatím nejčastěji využívají roboty hlavně v rámci automatizace výroby a logistiky, na veřejnosti se příliš neobjevují. To se ale začíná měnit a hlavně Pražané mají možnost se s humanoidy setkávat už na několika místech – na letišti, na recepcích hotelů nebo v prodejnách.

Do Česka totiž dorazil 120 centimetrů vysoký a 28 kilogramů těžký robot Pepper, jehož hlavní funkcí je zatím pobavit zákazníky a zpříjemnit jim zážitek z návštěvy daného místa například krátkým tanečkem, imitovanou hrou na saxofon nebo prostě vyprávěním vtipů. K tomu mu slouží čtyři mikrofony, dvě HD kamery, 3D senzor, dále dotykové senzory na hlavě a na rukou a tři nárazníkové senzory.

https://twitter.com/StrouhalJan/status/1115937221461381120

Robot rozpozná osoby ve svém blízkém okolí a z výrazu tváře dokáže určit i emoce člověka, na které se pak snaží reagovat.

Už dnes ale Pepper dokáže poradit například s navigací v objektech i mimo ně či doporučit zajímavá místa k návštěvě, k čemuž kromě hlasových příkazů slouží i tablet připevněný na jeho hrudi.

My jsme tvoje budoucnost
Vydání Forbesu My jsme tvoje budoucnost

„Do budoucna plánujeme, že Pepper bude schopen pomoci se službou check-in a check-out. Naše hotely mají poměrně velkou kapacitu, a tak se stane, že na recepci čeká hodně hostů. Pepper bude mít v sobě nahraný náš hotelový systém, a host se tak jednoduše pomocí tabletu sám obslouží,“ říká generální ředitel hotelového řetězce Orea Hotels & Resorts Gorjan Lazarov.

Od loňského září můžete Peppera potkat na recepci pražského hotelu Pyramida, kde si jej díky jeho vzhledu a roztomilým tanečkům oblíbily zejména děti a také turisté z Asie, kteří mají k technologiím blízko.

Generální ředitel Orea Hotels & Resorts Gorjan Lazarov při selfie s Pepperem. Foto: Orea Hotels & Resorts

Turisté se s ním ale mohou potkat hned po příletu do Česka. Pepper od podzimu baví cestující také na Terminálu 2 pražského Letiště Václava Havla, kde vykládá vtipy, nabízí objetí nebo vyzývá k vyfocení selfie.

„Cestující s ním mohou vést interakci v češtině a angličtině. V současné době je prioritou rozvíjet jeho funkcionality a schopnosti interakce v českém jazyce,“ naráží mluvčí Letiště Václava Havla v Praze Marika Janoušková na tradičně slabé místo v podstatě všech interaktivních technologických novinek – češtinu.

„Ono se to nezdá, ale naučit se česky je fakt docela těžký,“ říká k tomu  sám humanoid Pepper, když vyjmenovává hlavní světové jazyky, kterými dokáže komunikovat. Jestli vám rozumí, poznáte podle zbarvení jeho očí.

Robot, jehož cena se pohybuje kolem 20 tisíc dolarů, byl na podzim k vidění i na Benzině v pražské Argentinské ulici. Šlo ale jen o několikadenní marketingovou zápůjčku z Polska – Pepper opět bavil lidi a upozorňoval je na možnost platby prostřednictvím aplikace bez potřeby chodit k pokladně. Od té doby se ale na čerpací stanici už neobjevil.

Foto: T-Mobile

V novém roce se ale naopak pod jménem Pepper T-Dee objevil ve dvou pražských prodejnách operátora T-Mobile. Ten jej jako první umístil dlouhodobě i mimo Prahu, po celý duben se s robotem můžete vyfotit či pobavit v brněnském OC Galerie Vaňkovka.

„Nejprve si chceme vyzkoušet, kam až v jeho zapojení můžeme zajít. Až poté se rozhodneme, kolik jich v budoucnu pořídíme,“ odpovídá mluvčí T-Mobilu Pavla Hobíková, jestli se počítá s rozšířením do dalších prodejen – podobně jako má Orea Hotels v plánu přivést Peppera do všech svých větších hotelů.

Funkce Peppera je hlavně zábavní, a jestli dojde k jeho většímu zapojení do provozu firem, závisí zejména na jeho budoucích dovednostech. Ty se do jisté míry budou odvíjet i od šikovnosti studentů Fakulty informačních technologií ČVUT v Praze, kde je robot Pepper od podzimního semestru na jediném místě v Česku k dispozici k výuce. Testují tam hned tři, pro odlišení pojmenované Ingrid, Vanda a Laura.

„Roboti jsou součástí Laboratoře inteligentních vestavných systémů,“ říká Veronika Dvořáková z PR oddělení fakulty. Pepper mimo jiné na konci března asistoval při promoci s předáváním diplomů novým absolventům.

Foto: ČVUT

Je tedy patrné, že humanoid Pepper má a ještě nějaký čas bude mít hlavně marketingovou funkci. Bádání českých studentů ale může rozšířit jeho praktické využití a zatraktivnit ho pro další firmy. Do té doby se lidé o svou práci kvůli Pepperovi bát nemusí.