Z celkového počtu všech podnikatelů v Česku tvoří ženy pouhou jednu třetinu. Ty, které se do vlastního byznysu vrhnou, s ním také velmi často do několika let skončí. Největší překážkou jsou pro ně finance, ale i problém skloubit podnikání s péčí o rodinu či předsudky a nedostatek podpory okolí. Vyplývá to z nedávného průzkumu společnosti Visa ve spolupráci s ČSOB a platformou Ženský byznys.
Průzkum provedený agenturou IPSOS mapoval zkušenosti tří set Češek s podnikáním napříč obory, které se svůj byznys nakonec rozhodly ukončit. Více než třetina z nich se přitom do podnikání pustila proto, aby se staly finančně nezávislými, často navíc během mateřské dovolené. Průměrný věk, kdy ženy začínají podnikat, je tak podle průzkumu třicet let.
„Často začínaly podnikat z vášně k nějaké činnosti – měly koníček, který se později přerodil v byznys. Neméně často však uváděly, že na podnikání byly samy a neměly se na koho obrátit,“ poukazuje Alžběta Králová, zakladatelka a ředitelka vzdělávací a networkingové platformy Ženský byznys. Až patnáct procent z nich se navíc setkalo s předsudky vůči ženám podnikatelkám či se snižováním jejich schopností.
„Často jsme slyšely, že ženy nemají podporu ani svojí nejbližší rodiny, už vůbec pak síť vztahů, která by je dokázala motivovat či pomoci,“ dodává Světla Košková ze společnosti Visa. Ženy navíc často nebývají spokojeny s tím, kolik času trávily prací na úkor péče o rodinu nebo osobního života.
Jednou z nejvýznamnějších překážek úspěšného podnikání pak pro ženy představoval nedostatek financí, který jim komplikoval především počáteční rozvoj a investice. Jen necelá třetina bývalých podnikatelek měla dostatečné finanční zdroje na rozjezd vlastního byznysu.
„Ženy jsou v podnikání obecně o něco opatrnější než muži a své kroky více rozmýšlejí. Přesto jich v byznysu neubývá,“ říká Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB.
„Průzkum nám přinesl zajímavý pohled na situaci českých podnikatelek a poukázal na místa, ve kterých tyto ženy potřebují větší oporu,“ vysvětluje Košková.
Právě pro začínající podnikatelky je určená nová soutěž She’s Next, kterou v Česku spouští společnost Visa ve spolupráci s ČSOB a Ženským byznysem.
Ženy se mohou do této soutěže hlásit se svými podnikatelskými projekty do konce října. Porota následně vybere pět nejlepších, kterým zdarma poskytne balíček služeb zahrnující například odborný audit, mentoringový program na míru, pomoc s přípravou PR kampaně nebo právní poradenství.