Diskontním prodejnám se u nás daří. Čtyři největší z nich tu mají v součtu na 650 poboček a nepolevují v přidávání dalších. Ani tak tvrdá konkurence ale neodrazuje nové firmy od snahy vydobýt si na trhu místo. V září proto oznámil vstup do Česka Woolworth a dorazit by mohl i Dealz.
Levný prodejce oblečení, doplňků a dekorací v Německu roste tempem sto poboček za rok. Obdobný úspěch chce nyní Woolworth zopakovat i v Česku. Forbesu to potvrdil mluvčí společnosti Roland Rissel s tím, že na zdejší a slovenský trh vstoupí v druhé polovině příštího roku.
„Aktuálně jednáme se správci nemovitostí v obou zemích a pracujeme na finálních nájemních smlouvách,“ uvádí tiskový mluvčí společnosti Woolworth.
Nechtěl však říci, kde první českou pobočku otevřou. Že by to muselo být zrovna v hlavním městě, totiž není jisté – například Pepco začínalo v Třinci. Jistější je očekávaná velikost prodejen, která v zahraničí obvykle dosahuje 900 až 1300 metrů čtverečních, což je srovnatelné s prodejnami Action nebo Pepco.
Vstup dalšího hráče však ostatní diskonty od plánovaných expanzí neodradil. Jak Kik, tak Action, Tedi i Pepco stále hledají nové prostory. „Aktuálně v Česku provozujeme 242 prodejen a do konce roku 2024 přibudou také v Karlových Varech, Třebíči a Jindřichově Hradci,“ říká jednatel společnosti Kik Martin Šatný.
Jeden z nejrozšířenějších obchodů s levným zbožím chce s konkurencí bojovat modernizací svých prodejních prostor. Nový koncept zahrnuje nejen estetické změny, ale také lepší uspořádání prodejen, které letos Kik plánuje pro třicet poboček.
„Všechny tyto kroky nám umožňují s klidným vědomím přivítat novou konkurenci, protože věříme, že nás motivuje k dalšímu zlepšování našich služeb a nabídky,“ myslí si Šatný.
Další konkurence se neobává ani Tedi. „Naše strategická orientace a obchodní model se v mnoha ohledech liší,“ říká Chiara Hautkappe z tiskového oddělení společnosti.
Podobně situaci vnímá i Action, který do Česka vstoupil v roce 2020. „Konkurujeme si s mnoha prodejci ve specifických produktech v různých kategoriích,“ uvádí ředitel společnosti pro Česko a Slovensko Jan Štěpánek, který rozmach společnosti přisuzuje jejímu přístupu k sortimentu.
Action sortiment pravidelně mění a ve stálé nabídce nechává pouze třetinu z nabízených produktů. „Jsme tedy stále aktuální, flexibilní a umíme překvapit, což je klíčovou součástí našeho úspěchu a současně tím, co nás odlišuje od ostatních prodejců,“ zmiňuje Štěpánek.
Woolworth naopak udržuje stálou nabídku přibližně deseti tisíc položek, z nichž většina stojí pod tři eura, tedy 75 korun. Necelou polovinu nabídky tvoří oblečení, které doplňují domácí potřeby, dekorativní předměty, psací potřeby či hračky.
Cesta k tak širokému sortimentu ale nebyla bezproblémová – a v roce 2009 dokonce skončila bankrotem. Z toho se však společnost dostala a dnes pokračuje v odkazu původního, téměř 150 let starého diskontu založeného ve Spojených státech. Třicetiletý Kik a dvacetileté Pepco jsou tak ve srovnání s ním junioři.
Letos Woolworth oznámil i úmysl vrátit se do Velké Británie, kde před patnácti lety uzavřel 807 poboček. O zájmu opět získat pozici dominantního diskontu ostrova se pro magazín Retail Week zmínil Roman Heini, CEO HH Holding vlastnící značku obchodů.
Ani on nepovažuje trh s levným zbožím za zasycený. „V Evropě je více než tři sta milionů potenciálních spotřebitelů a žádný dominantní prodejce. Trh je tu zatím stále k rozdělení mezi potenciální hráče,“ domnívá se CEO.
Český trh s levným zbožím si však víceméně rozdělily německé firmy. Kromě budoucího Woolworthu zde dnes působí Kik, Tedi a NKD. Výjimkou jsou nizozemský Action a polské Pepco, které by v budoucnu mohl doplnit další neněmecký přistěhovalec – Dealz vlastněný skupinou PepcoGroup.
Informoval o tom web Aktuality.sk, který si všiml detailu na jeho produktech. Ty už kromě ceny v zlotých uvádějí i koruny, i když společnost ještě oficiálně expanzi do Česka neoznámila.