Není to tak dávno, co v listopadu česká firma Praga představila hypersportovní auto Bohema za 37 milionů. A teď k němu přidává ještě motorku. Tentokrát za miliony dva.
Na svět přišel český a hodně luxusní koktejl pro milovníky motocyklů. Inspirace motocyklem Praga DB 500 z roku 1928, motor z kultovního modelu Kawasaki W800, karbon, titan a limitovaný počet jen osmadvaceti kusů. To je nový stroj Praga ZS 800.
Je to skoro sto let, když se v roce 1927 spojily společnosti Praga a Breitfield-Daněk. Krátce poté z továrny vyjel první model motocyklu Praga BD 500, za jehož designem stál mladý letecký konstruktér, motocyklista a závodník Jaroslav František Koch.
Právě Praga BD 500 a později i Čezeta 175 přezdívaná jako „prase“ byly ty nejslavnější stroje, které nesly jeho podpis.
Praga ZS 800 má být technologický a designový remake Kochovy pragovky. Za novou motorkou už ale stojí inženýr Jan Žuži společně s konstruktérem Radkem Šebestou. Jde o stejné muže, kteří se zároveň podílí na vývoji a výrobě nedávno představeného hypersportu Praga Bohema s výkonem 700 koní a cenovkou 37 milionů korun.
Srdcem nového stroje je vzduchem chlazený čtyřdobý paralelní dvouválec z motocyklu Kawasaki W800. Ten jen 142 kilogramů lehké motorce dává výkon padesát koní. Zbytek je postavený na špičkových materiálech a ruční práci mechaniků z Luhačovic, kde ZS 800, stejně jako Praha Bohema, vzniká.
Za vypíchnutí určitě stojí karbonová kola s ručně vyplétaným vzorem překrývajících se karbonových vláken s paprsky, které připomínají vzhled kol na původním historickém vzoru. Jen výroba jednoho takového kola zabere 75 hodin práce.
Rám motorky je z chrom-molybdenové oceli a konstruktéři při vývoji nešetřili ani lehkým titanem. Z něj jsou vyrobené šrouby, matice, osy nebo celý výfukový systém, který díky tomu váží jen necelých pět kilogramů.
Stejně jako u automobilu, i u motocyklu Praga sází na limitovaný počet kusů. Plán výroby tak počítá jen s osmadvaceti stroji Praga ZS 800, jehož prodejní cena je 86 tisíc euro bez daně.
Podle marketingového šéfa značky Praga Ivana Krákory jsou primárními trhy pro novou motorku Evropa a Spojené státy a díky použité pohonné jednotce i Japonsko.