Česká republika zůstává atraktivní pro známá retailová jména z celého světa. Na tuzemský trh loni vstoupilo celkem třicet osm nových zahraničních brandů, stejně jako v roce 2021, kdy se dodělávaly odložené vstupy z pandemie.
První českou prodejnu otevřelo v roce 2022 například dánské Lego, francouzský prodejce kávy L’Or nebo slovenský fitness startup GymBeam. Mezi příchozími je i obchod s nábytkem Home&You, který se na český trh vrátil.
Z dat poradenské společnosti Cushman & Wakefield (C&W) vyplývá, že v tuzemsku loni přibylo zhruba o polovinu více brandů než v letech 2019 a 2020. Vstup značky do Česka je přitom definován chvílí, kdy si zde zahraniční prodejce otevře první obchod výhradně se svým zbožím.
„Vstup může být i opakovaný, pokud je tam více než jednoletá absence. Některé značky mohou být na trhu již přítomné v takzvaném formátu shop-in-shop. Například výrobky od Tefalu, který vstoupil loni, se už léta prodávají skrze jiné prodejce domácích potřeb,“ vysvětluje partner C&W Jan Kotrbáček, který má na starost pronájem retailových prostor.
Třetina nováčků roku 2022 se specializuje na módu, pro český trh byl zásadní zejména vstup dvou luxusních značek do pražské Pařížské ulice, kde je nově obchod Balenciagy a francouzského Chanelu. „Česká republika je pro značky tradiční vstupní branou do regionu střední a východní Evropy – díky své kupní síle a přetrvávající oblibě Prahy ze strany zahraničních návštěvníků, tvořících zásadní zdroj maloobchodních příjmů,“ vysvětluje Kotrbáček.
Drtivá většina značek otevírá první českou prodejnu v Praze: loni jich bylo třicet čtyři. Z nových pražských obchodů je jich šestnáct v nákupních centrech a čtrnáct na hlavních nákupních třídách. Zbylých šest provozoven se nachází v kancelářských budovách, kam zamířili prodejci prémiového nábytku, posilovna nebo kavárna.
Devět nových značek na českém trhu pochází z Francie, sedm z Itálie. Dánský hračkářský gigant otevřel první prodejnu Lega v obchodním centru Westfield Chodov, tradiční rakouský podnik Julius Meinl, který u nás v minulosti vlastnil řetězec supermarketů, luxusní lahůdkářství nebo privátní banku, loni zprovoznil apartmánový hotel na pražském Senovážném náměstí.
Značná aktivita zahraničních značek na českém trhu bude zřejmě pokračovat i letos. „Svou první pobočku v Česku otevře americký fast food Popeye’s, jehož příchod na český trh je největším vstupem hráče ze segmentu stravování od roku 2017, kdy zde znovuotevřela značka Pizza Hut. Významné bude také otevření první pobočky italské sítě restaurací Rossopomodoro v obchodním centru Palladium či vstup italského wine & food konceptu Signorvino,“ vyjmenovává Kotrbáček.
Výstavba nových retailových prostor tomu jde naproti. Například na jedné z hlavních nákupních tříd v Česku Na Příkopě se staví víceúčelový komplex 100 Yards, který v ulici propojí tři sousedící objekty a vznikne tak budova o délce jedenadevadesáti metrů (v imperiálních jednotkách sto yardů). Zahájení provozu je naplánováno na druhou polovinu příštího roku.
Prahu čeká také otevření multifunkčního projektu Masaryčka a rozšíření nákupního centra OC Letňany. Nové maloobchodní prostory vznikají i v Brně, kde by se měla napřesrok otevřít Obchodní galerie Šumavská Tower.