Letošní analytický žebříček společnosti Gartner má i českou stopu. Do výběru Hype Cycle se dostala společnost Flowbox, která vytvořila platformu pro řízení spotřeby energií.

Původně si zakladatel Petr Vaněk chtěl jen ohlídat energetickou spotřebu ve svém vlastním domě. Startup, který se v roce 2012 zrodil v garáži, se o deset let později na Disraptors Summitu stal nejlepším evropským startupem. 

A o další dva roky později slaví znovu – Flowbox jako jedinou českou firmu zmiňuje Gartner Hype Cycle 2024 pro nízkouhlíkové energetické technologie.

„Je to uznání nejen pro firmu samotnou, ale i pro celou Českou republiku,“ říká provozní ředitel Pavel Jiránek. „Jde o další zvučnou referenci a vodítko pro management firem, obcí nebo škol, které hledají funkční nástroj pro řízení energií.“

Platforma dokáže – jednoduše řečeno – autonomně propojit data z různých měřičů v budovách a zajistit, aby spotřeba plynu, vody, světla nebo tepla byla v souladu. Náklady se mohou snížit o miliony.

Využívají ji firmy i města: řídí veřejné osvětlení v Řevnicích, základní školu v Milevsku, sportovní areál Labe Aréna, spolupracuje s městským energetickým společenstvím v Jindřichově Hradci. „K zajímavým jménům mezi našimi klienty patří AGC, Lasselsberger, Assa Abloy, Westfield a Teleflex,“ vyjmenovává Pavel Jiránek. 

Analytická společnost Gartner aktualizuje své žebříčky každý rok. Konkrétně zmiňovaný Hype Cycle mapuje nejnovější vývoj ve světě inovací a technologií. Gartnerovi analytici průběžně shromažďují data z různých zdrojů, včetně výzkumu trhu, rozhovorů s odborníky a zpětné vazby od uživatelů technologií.

Pro firmu se čtyřiceti zaměstnanci znamená zařazení do žebříčku také příslib nového byznysu. „První tři projekty ve Spojených státech plánujeme na srpen, další cíl pak bude Japonsko,“ uzavírá Pavel Jiránek za Flowbox.