Společnost Liko-s, vyrábějící vnitřní stěny kanceláří a zelené fasády, která patří mezi největší rodinné firmy v tuzemsku, v příštích letech počítá s tím, že většina růstu jejích tržeb bude pocházet z Indie, kde už dneska působí. Podnikání v Indii nabízí podle generálního ředitele Liko-s Jana Musila (na úvodní fotografii) Čechům netušené možnosti, je to ale zároveň velmi náročné a nevyzpytatelné prostředí.

Pokud chce firma v této zemi uspět, je potřeba, aby především brala ohled na tamní společenské zvyklosti a náboženství. „Je naivní si myslet, že v Indii uspějete bez Indů. Na druhou stranu, bílý obličej Evropana tam stále na řadě míst otevírá dveře,“ podotýká v rozhovoru pro Forbes Jan Musil.

V čem se indičtí zákazníci liší od těch evropských? Co všechno může tato asijská velmoc nabídnout podnikatelům? A mohou se na současném indickém trhu prosadit i společnosti, které mají ve svém čele ženu?

Proč je výhodné mít pobočku v Indii?

Když už se firma na indickém trhu prosadí, byznysové příležitosti jsou tam obrovské. V Evropě bývají kancelářské budovy s prostory o podlahové ploše obvykle patnáct tisíc nebo dvacet tisíc metrů čtverečních. V Indii ale děláme na projektech, kde je klidně i 150 tisíc metrů čtverečních kancelářských ploch.

Indové dnes stojí ve vedení podstatné části klíčových světových firem, včetně například Googlu nebo Microsoftu. Mnohé významné společnosti dokonce vlastní. V podstatě do určité míry vládnou všude po světě. Takže my jsme třeba prostřednictvím indické pobočky dělali několik projektů v Africe a v jihovýchodní Asii.

Ale dostáváme se i na Blízký východ, protože spousta developerů a stavebních firem v této lokalitě jsou Indové. Teď jsme třeba dělali třicet pater mrakodrapu v Kataru.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.