Nejenže vyhlížejí světlo na konci krize. Sami ho přinášejí. Ostatně kdo jiný by to měl dělat než firma Lightway, zabývající se výrobou světlovodů. Její byznys se přitom během pandemie výrazně proměnil a společnost byla nucena měnit i interní nastavení, aby se vyhnula existenčním problémům. A hle, vnitřní změny se ukázaly výhodné.

„Díky nim jsme udrželi zaměstnance a nemuseli propouštět,“ říká většinový vlastník firmy Jakub Brandalík. „Navíc se lidé ve firmě semkli. Covid berou jako společného nepřítele, proti kterému musíme společně bojovat. V jednotě jsme teď silnější než před před koronou, v tomhle směru bylo jinak velmi těžké období pozitivní.“

Je-li světlo symbolem naděje, pak ho produkty Lightway přivádějí do mnoha domácností. A jejich počet se díky krizi výrazně zvedl, byť Brandalík upřímně přiznává, že z nouze udělali ve firmě ctnost.

„Byli jsme zvyklí, že osmdesát procent našich zakázek se týká komerčních projektů v průmyslových halách, kancelářích, obchodních prostorech. To najednou téměř zcela pominulo a my se museli přeorientovat na rodinné domy. Jednu komerční zakázku v průměrné ceně milion korun jsme museli nahradit dvaceti zakázkami za padesát tisíc. Museli jsme se to naučit, byla to makačka, ale podařilo se,“ říká majitel firmy.

Naštěstí pro Lightway se lidé v lockdownu soustředili na úpravy bydlení a prosvětlit dům může mít kladný vliv na psychiku, takže soukromých klientů přibylo. Loňský propad tržeb ve srovnání s rokem 2019 sice činil 35 procent, avšak nebýt projektů okolo rodinného bydlení, byl by schodek o dost bolestivější.

Bolestivé se zprvu zdálo i to, že v Lightway sáhli lidem na peníze. Navíc razantním způsobem: fixní platy byly sníženy kupříkladu z šedesáti na pětadvacet tisíc a mnohem zásadnější roli začaly hrát bonusy, podíly na zisku. „Bylo pro nás výzvou přehodnotit v celé firmě dosavadní postoj. Opustit klid měsíční výplaty a vybičovat se k výkonům zaručujícím odměny,“ ohlíží se Brandalík.

A ohlíží se spokojeně. Produktivita práce vzrostla a vydělané peníze nejen kompenzovaly, ale zpravidla i překročily původní fixní platy. K motivaci pomohl i jeden „trik“: bonusy byly coby zálohy na mzdu vypláceny každý pátek a vidina každotýdenního přísunu peněz posunula podle Brandalíka pracovní morálku o stupeň výš.

Vydání Forbesu American Dream!

„Kdybych mohl loni udělat jednu věc jinak, zavedl bych systém odměn, který v celé firmě běží přes tři měsíce, ještě dřív. Snažil bych se ho prosadit a vysvětlit,“ tvrdí majitel Lightway. „První pokus o to nevyšel, pak jsme ale zaměstnance do procesu přizvali, nechali je, aby si ho nastavili pokud možno na míru, a tím získali jejich souhlas. Teď už se přesvědčili, že je to pro ně výhodné.“

V tomto ohledu vedl covid podle Brandalíka ke zjištění: „Když firma před příchodem pandemie rostla, měli jsme ve vedení skoro pocit, že stávající výkony lidí jsou odpovídající a odpovídající jsou i jejich odměny. Covid nás donutil tenhle pohled přehodnotit a ukazuje se to pro všechny ve firmě tak výhodné, že u toho už zůstaneme.“

Skutečnost, že v krizi je třeba dělat odvážná rozhodnutí, se projevila i v oblasti investic. „Dokončili jsme vývoj fasádního bočního světlovodu. Vedly se kolem toho velmi vášnivé diskuse, půlka lidí byla pro, půlka proti, ale když jsme se rozhodli na nový produkt vsadit, k našemu překvapení se investované peníze vrátily už za čtyři měsíce po uvedení do prodeje,“ líčí Brandalík.

Lightway je unikátní tím, že světlovody vyrábí nikoli z plastu jako konkurence, ale z českého křišťálu. To jí přihrává zajímavé zakázky zejména v arabském světě, kde vzduchem létající písek plast poškozuje, zato křišťál jeho působení odolá.

Díky tomu se Lightway podílí například na vybavení Masdar City, futuristického městského projektu vyrůstajícího jako součást Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Masdar má být za pomoci čistých technologií energeticky soběstačným a s českou firmou má uzavřenou smlouvu na dodávku 120 světlovodů v hodnotě zhruba 18 milionů korun.

Masdar City

Ještě mnohem víc světlovodů, konkrétně 650, má Lightway dodat do dvou chlapeckých škol v Saúdské Arábii. Zatím je na místě přibližně deset procent dohodnutého počtu, zbytek by měl být – pokud vše nezkomplikuje pandemie – dodán do konce roku.

Vlastní zkušenost z posledního roku Jakub Brandalík shrnuje: „Když situace vypadá zoufale, donutí vás to dělat kroky, které byste jindy neudělali. Následně zjistíte, že vedou k profitu, takže je necháte zachovány i pro mírové doby, v nichž bude boj s covidem minulostí.“