Když cestujete z Prahy na Strakonice, těsně před Dobříší je těžko přehlédnete. Hned vedle dálnice uvidíte v řadách úhledně zaparkované stovky vysokozdvižných vozíků, minirypadel nebo nakladačů. Mají jedno společné – charakteristické barvy a logo divoké šelmy s nápisem Bobcat.

Právě zde je totiž sídlo pro Evropu, Střední východ a Afriku (takzvaný region EMEA) jihokorejské skupiny Doosan Bobcat s globálními tržbami přes 7,5 miliardy dolarů. 

Jde o jakýsi superhub. Kromě sídla se zde nachází výroba a také výzkum a vývoj. „Před několika lety jsme zde v Dobříši vyvinuli a vyrobili první elektrické jednotunové minirypadlo na světě,“ říká v rozhovoru pro Forbes CEO a místopředseda představenstva Doosan Bobcat Scott Park, který byl v Česku na týdenní návštěvě.

Létá sem ale mnohokrát do roka. Dobříšský kampus je totiž globálním centrem pro minirypadla Bobcatu a na celkových tržbách skupiny se česká část podílí zhruba z jedné pětiny. Firma tady zaměstnává 1700 lidí, z toho 150 českých inženýrů zde bádá právě nad inovacemi strojů. 

info Foto: Jan Mudra
CEO a místopředseda představenstva Doosan Bobcat Scott Park

A i když je český trh v rámci trhu EMEA velmi malý, Scott Park zde cítí nové příležitosti. A to třeba i v souvislosti s případnou dostavbou jaderných elektráren nebo s válkou na Ukrajině.

„Česko má dobrou pozici k tomu podílet se na její obnově a my u toho chceme být,“ říká Park, který Doosan Bobcat vede už jedenáct let a v příštím roce chce představit ambiciózní plán, jak zdvojnásobit tržby celé skupiny na patnáct miliard dolarů.

Nacházíme se ve vašem areálu u Dobříše, který je opravdu rozlehlý. Jak významný je ale v rámci celého Doosan Bobcat?

Když se podíváte na Doosan Bobcat jako na celek, jsme velká globální společnost. V loňském roce jsme dosáhli obratu více než sedm a půl miliardy amerických dolarů. A přispěly k tomu všechny části společnosti Doosan Bobcat.

Česko, ve kterém sídlí centrála regionu EMEA (Evropa, blízký východ, Afrika) je velmi důležitým dílem v celé té skládačce. Loni jsme v tomto regionu dosáhli rekordních tržeb 1,5 miliardy eur.

Co vše se tu odehrává?

Tak prvně, jednou z našich nejdůležitějších produktových kategorií jsou minirypadla. Pro tato malá kompaktní rypadla je naše dobříšské centrum globální centrálou. Máme zde ale i další kategorie produktů, kolem kterých se tu odehrává úplně vše – od výzkumu a vývoje přes inovace až po samotnou výrobu a testování. 

Ve výzkumné části pracuje na 150 českých inženýrů, přičemž velká část z nich se věnuje právě minirypadlům. A právě ti navrhují a inovují tento produkt pro celý svět. Když se podíváte z okna, zahlédnete výrobní halu. Vše, co vymyslí naši inženýři, se tu hned vyrobí.

Jaké inovace zdejší inženýři přinesli?

Čeští inženýři přinášejí inovace nejen značce Bobcat, ale i celému světu. Dám jeden příklad. Před několika lety jsme zde v Dobříši vyvinuli a vyrobili první elektrické jednotunové minirypadlo na světě.

Prochází i segment stavebních strojů rychlou elektrikací jako u automobilů?

Dá se říct, že v celosvětovém měřítku je trh s elektrickými stroji poměrně malý. Hlavní příčinou jsou vyšší pořizovací náklady, protože na tyto stroje v současnosti v Evropě nejsou prakticky žádné dotace. Dalším faktorem je nabíjecí infrastruktura. V podstatě se jedná o stejný problém jako u elektromobilů.

Doba se ale vyvíjí a podíl elektrických vozidel začíná růst. V automobilovém průmyslu jsme to viděli v posledních pěti letech. V našem segmentu je elektrifikace zatím na začátku. 

A máte v elektrifikaci stanovený konkrétní cíl, ke kterému směřujete?

Věřím, že během několika příštích let by podíl elektrických strojů mohl dosáhnout hranice okolo deseti procent, a to zejména díky rozvinutějším ekonomikám, které budou mít podíl elektrifikace vyšší. Méně rozvinuté ekonomiky zůstanou déle u strojů na naftu.

Ta ale není příliš zeleným palivem. ESG trendy k elektrifikaci trhu výrazně nepřispějí?

Jako Bobcat máme zákazníky, kteří na ESG dbají a říkají, že je v pořádku si připlatit, protože je to lepší pro životní prostředí. Někteří z nich ale nevěří výkonu elektrického stroje. Ten je ale stejný nebo i lepší než výkon stroje na naftu.

Vydání Forbesu American Dream!

Očekávaný nárůst elektrifikace tedy bude hrát vaší pobočce jen do karet, když zde elektrické stroje nejen vyvíjíte, ale zároveň i vyrábíte…

To ano. Úplně první elektrické minirypadlo na světě vzniklo zde a mělo hmotnost jedné tuny. Dnes už ale máme i dvoutunové, také vyvinuté přímo zde. A v rozšiřování portfolia chceme pokračovat, protože víme, že trh bude jen růst.

Kolik se tu ročně vyrobí strojů?

Ročně jde zhruba o 25 tisíc kusů.

S elektrifikací automobilů se rozvíjí i jejich autonomie. Jde Bobcat i tímto směrem?

Rozhodně jdeme i po této cestě. Už teď máme ve světě několik podobných produktů. Jedním z nich je i sekačka s nulovým poloměrem otáčení, která je plně autonomní. Testujeme také malý kloubový traktor vhodný pro malé farmy nebo vinice. A ten už máme i v autonomní verzi. A tímto směrem chceme jít i dále. Ale stejně jako u0elektrifikace, poptávka po těchto produktech zatím stoupá jen zvolna.

Je tedy budoucnost Bobcatu elektrická a autonomní?

Řekl bych to jinak. Autonomní i elektrické stroje určitě do budoucna budou důležitou součástí našeho portfolia. Zároveň si ale nemyslím, že budoucnost je jen v elektrickém pohonu. Součástí celé naší nabídky budou i stroje s pohonem na vodík. 

Jaké v něm vidíte výhody?

V určitých ohledech může být lepší než elektřina. U strojů na elektřinu je limitem doba nabíjení přímo u zdroje. U vodíku doplnění nádrže trvá pár minut a stroj pak vydrží v provozu hodiny. 

Kromě toho vodík nevytváří výfukové splodiny a komponenty vodíkového motoru jsou k životnímu prostředí obecně šetrnější než baterie a obecně mají větší výdrž.

Na druhou stranu, náklady na výrobu vodíku jsou stále vysoké. A dalším problémem je opět nerozvinutá infrastruktura a zajištění dodávek vodíku.

Budoucnost pohonů stavebních strojů je podle vás tedy mix elektřiny a vodíku, nebo i fosilních paliv?

Podle mě v budoucím celkovém portfoliu budou hrát svou roli jak benzinový či naftový motor, tak i elektrický a vodíkový.

Vodíkový motor vyvíjíte také v Česku?

Na vodíkové technologie máme naše centrum v Jižní Koreji a ve Spojených státech. V Česku je globální centrum pro minirypadla, kompaktní kolové nakladače a také elektrická rypadla.

A kdy budou vodíkové stroje na trhu?

V Jižní Koreji jsme už začali prodávat vodíkové vysokozdvižné vozíky. V Evropě by se dle plánů měly objevit během pár let. Ale závisí to také na zmiňované infrastruktuře. Bobcat má tento produkt připravený a teď už jen čekáme, až si jej trh vyžádá.

Některé velké sklady ale začínají s budováním své vlastní vodíkové infrastruktury, a právě těm pak bude využití nejen pracovních vodíkových strojů dávat velký smysl.

Loni jste opět zaznamenali růst tržeb na nový rekord, jen česká část měla tržby 1,5 miliardy eur. Je to znak z toho, že stavebnictví se po řadě hubenějších let vrátilo k růstu?

Rekordy jsme ohlašovali posledních pět let v řadě, teď se ale růst tržeb trochu zpomalil. Je to hlavně kvůli ekonomikám, jako je Německo. Očekáváme ale, že do roka se vše obrátí a v rychlých růstech zase budeme pokračovat. Globální trh ale obecně stále roste. 

Kdo je vaším největším zákazníkem v regionu EMEA, který z Dobříše obsluhujete?

Jde o země jako Německo, Francie nebo Velká Británie a Itálie. Solidní růst držíme ale i v Polsku, Česku nebo Španělsku. A v neposlední době se nám daří i na Blízkém východě, protože ceny ropy zůstávají na vyšších úrovních, a exportní země tak mají dost peněz na investice do nových projektů. Největším trhem pro celou firmu ale zůstávají USA.

V Česku se vám daří jak? Není pro vás tento trh příliš malý?

Zaznamenali jsme tu menší zpomalení růstu, v jiných zemích to ale bylo horší. Na českém trhu vidíme mnoho příležitostí, a to i v souvislosti s tím, co se děje na Ukrajině. Česko má dobrou pozici k tomu podílet se na její obnově a my u toho chceme být. Není to tedy jen o příležitostech na samotném českém trhu.

Jak rychle chcete jako Doosan Bobcat do budoucna růst?

Mám opravdu velké plány, jak náš byznys zdvojnásobit. Z tržeb sedmi a půl miliardy na patnáct miliard dolarů během několika příštích let.

Několik příštích let je kolik přesně let?

Jde o strategickou věc, o které budu moct konkrétně hovořit až za rok. Tehdy vám budu schopný říct konkrétní obrysy naší expanze.

Jen loni jste v Česku investovali zhruba 350 milionů korun. Na kolik vás celkem přišly investice do českého závodu?

Investujeme průběžně. Už v roce 2001 jsme zde koupili společnost Superstav, která se nacházela kousek od našeho dnešního závodu. V roce 2007 jsme stavěli výrobní závod, v roce 2014 jsme vybudovali inovační centrum, o tři další roky později jsme uzavřeli naše sídlo v Belgii a přestěhovali jej sem do Dobříše, kde jsme vybudovali centrálu pro celý EMEA region.

A každým rokem průběžně investujeme do výrobních závodů a inovací. Teď se zrovna zaměřujeme na automatizaci a robotizaci. Jen v posledních deseti letech jsme zde investovali přes 2,5 miliardy korun. 

info Foto: Jan Mudra

Máte tu v Dobříši ještě prostor, kam se dál rozšiřovat? Mohl by zde vyrůst další výrobní závod?

Nějaký drobný prostor pro růst v současných prostorách ještě máme, ale spíše bychom se museli podívat na demografické údaje. Protože pokud bychom teď chtěli vybudovat další výrobní závod, tak si nejsem jistý, zda bychom tu na něj byli schopni sehnat nové pracovníky. To se teď zdá jako obrovská výzva. 

Na Česko se v Doosan Bobcat nedíváme jen na nějakou naši odnož, ale spíše jako na součást našeho globálního centra. Tady v Dobříši máme výrobní centrum, inovační centrum, školicí centrum a sídlo pro celý EMEA trh. Je to pro nás opravdu velmi důležité místo. 

Kolik takových center ve světě máte?

Globálně máme čtyři inovační centra. Dvě v USA, jedno v Jižní Koreji a další právě zde.

Jak jste říkal, investovali jste zde už miliardy. Proč jste si vybrali zrovna Česko? Čím je pro vás atraktivní?

V samotném počátku, kdy jsme tu investovali a já ještě nebyl v roli CEO, jsme budovali hlavně výrobní závod a tehdy šlo zejména o nižší náklady a unikátní geografickou pozici České republiky v rámci EMEA regionu. Využít levnější pracovní síly a rychle získat dobrou pozici na evropském trhu. 

Levná pracovní síla je ale dnes už minulostí…

Přesně tak. A když jsme zde začali s výrobou, zjistili jsme potenciál místní talentované a kvalifikované a zodpovědné pracovní síly. Je zde spousta lidí s výborným vědeckým i inženýrským myšlením. Vše jsme budovali kousek po kousku, aby měly naše aktivity smysl. 

V Doosan Bobcat považujeme Česko za součást svého domova, necítíme se být pouhými nájemníky na dobu určitou. Cítíme se jako místní firma, česká firma, která spolupracuje s místními univerzitami, místní samosprávou a podporuje i místní akce nebo neziskové organizace. A to vše chceme dál v Česku rozvíjet.