Deset jmen a roční výdělek přes dvě stě milionů korun. Již počtvrté jsme ve Forbesu sestavili žebříček nejlépe placených tvůrců online videoobsahu u nás.

Jestliže na YouTube to začalo, daleko za jeho hranicemi pokračuje. Kdo chce dnes držet krok s finančně nejúspěšnějšími youtubery a streamery Česka, musí projevit mnohem větší úsilí než „jen“ natáčet videa na internet.

Sociální síť s ikonickým červeným logem sice zůstává středobodem, který divákům umožňuje navnímat své idoly do hloubky a ztotožnit se s nimi, čím dál více ale záleží na tom, jak jsou mimo ni tvůrci online obsahu schopni a ochotni pracovat se svými fanoušky (a také firmami, které je chtějí rovněž oslovit).

Prodají jim triko se svou podobiznou nebo proslulou hláškou? Nabídnou jim exkluzivní obsah za pravidelný měsíční příspěvek? Přijedou za nimi do regionů? Nebo je zkusí přesvědčovat, že zrovna tahle banka jejich úspory ochrání nejlépe?

Z nadšenců, kteří se nahrávali, nejčastěji v dětském pokoji, se zkrátka staly svébytné značky, jež jsou nyní obhospodařované týmy lidí. Podnikatelé, kteří si ročně přijdou na desítky milionů korun, což už se rovná menší úspěšné firmě.

Proto jejich výdělky detailně monitorujeme. Ne snad, že bychom se nad nimi chtěli pohoršovat nebo u čtenářů vzbuzovat závist. Naopak, naším záměrem je ukázat, že obor, na nějž se leckdy stále ještě pohlíží s despektem – byť už ne tolik –, skýtá propracované, fungující, v lecčem inspirativní byznysy a spousty zajímavých lidských příběhů.

Z toho důvodu se soustřeďujeme výhradně na tvůrce, které předtím, než se postavili před vlastní kameru, nikdo neznal, ale svým odhodláním a vášní si dřív nebo později získali davy příznivců. A popularitu, již si sami vydobyli, následně dokázali zpeněžit.

Naše kritéria tedy nesplňují influenceři a osobnosti, pro něž se sociální sítě staly nedílnou – klidně i zásadní – součástí živobytí, avšak s jejich rozmachem svou oblíbenost jen přifoukli, nejčastěji třeba hudební interpreti, sportovci, umělci či moderátoři.

Kdo se tedy řadí mezi nejlépe placené internetové videotvůrce u nás? To můžete zjistit sami ZDE.

Foto Filip Křesťan / Máj Národní

Elitní desítka, která má letos nového vládce, oproti loňsku vydělala v souhrnu téměř o padesát milionů korun více, tedy konkrétně 207 milionů korun. Částka, jež by ještě v minulém ročníku zajišťovala prvenství, letos sotva stačila na třetí příčku.

Obsazení top 10 se přitom – až na jednu výjimku – nezměnilo. Vypadl z ní Štěpán Buchta alias Baxtrix, kterému meziročně citelně klesla sledovanost.

A naopak poprvé do ní nakoukl Martin „Mikýř“ Mikyska. Členovi předloňského výběru Forbes 30 pod 30 a jedné z tváří únorového Forbesu téhož roku k tomu výrazně pomohl projekt „Jediného rozhovoru v životě“ uspořádaný v O2 areně po vítězství v reality show Survivor.

Při sestavování žebříčku nikoho nesoudíme. Na výsledné pořadí nemá vliv, jaké morální postoje tvůrci zaujímají a jak (ne)dobře jdou příkladem svému publiku – často dětem a mladistvým. Zajímají nás výhradně čísla na bankovních kontech. Zároveň však před jejich škraloupy nezavíráme oči a upozorňujeme na ně.

Žebříček jsme také letos tradičně doplnili o výběr Honorable Mentions, tedy tvůrců se zajímavou tvorbou či na ní navázaným byznysmodelem.

Foto Filip Křesťan / Máj Národní

Během počítání jsme vycházeli z osobních rozhovorů s drtivou většinou tvůrců, veřejně dostupných dat, ale také důvěrných informací od odborníků, kteří v oboru působí. Na sestavování žebříčku se výrazně podílela i společnost Subscribe, největší tuzemská agentura svého druhu zastupující podstatnou část nejvýraznějších tváří influencerské scény.

Nutno rovněž zmínit, že výsledná čísla představují kvalifikované odhady ročních nezdaněných výdělků jednotlivých českých tvůrců, a to za období od července 2023 do června 2024.

Částky zároveň nijak nereflektují náklady, které youtubeři a streameři s produkcí obsahu mají, ať už třeba v podobě mezd či odměn spolupracovníků, pořízení techniky nebo pronájmu prostor, v nichž natáčejí. Výjimku tvoří e-shopy, kde jsme do součtu započítávali jejich hrubý zisk, nikoli tržby.

Focení tvůrců proběhlo v prostorách zábavního centra Levels, jež je součástí nově zrekonstruovaného domu Máj Národní.