Ze všech profesí, které mohou být ovlivněny chatbotem ChatGPT, čelí jen málokterá takovým existenčním hrozbám jako spisovatelé a píšící autoři. Ti jsou pochopitelně znepokojeni tím, co je v budoucnu čeká, počínaje stahováním jejich obsahu pro účely trénování umělé inteligence až po ztráty externích zakázek ve prospěch algoritmů.

Na druhé straně tu máme firmy, které touží ovládnout ChatGPT jako kouzelnou hůlku k rozpočtovým škrtům. Podle zprávy Resume Builder se osmapadesát procent firem, které ChatGPT používají, na ni spoléhá při psaní textů – a osmačtyřicet procent z nich využilo AI k nahrazení zaměstnanců.

Pro byznys se to zdá jako výhra: ChatGPT je cenově dostupný (dokonce i v rámci placených tarifů) a poskytuje obsah rychleji, než řeknete „schůzka odložena“. Obrátit se zcela na umělou inteligenci namísto najímání skutečného autora s sebou ovšem nese rizika, před kterými by měl zbystřit každý podnikatel.

Železný trojúhelník

Při vývoji softwaru (a vlastně i v životě) existuje koncept, kterému se říká „železný trojúhelník“. Máte tři parametry: rychle, dobře a levně. Můžete si vybrat dva, ale usilovat o všechny tři je jako snažit se vyhrát v loterii a zároveň být zasažen bleskem – to se prostě nepovede.

Právě v tom spočívá jádro problému ChatGPT. Jistě, dostanete obsah rychle a levně, ale pozor: jeho kvalita tím trpí. Co ušetříte v penězích, za to zaplatíte reputací. Nikdo nechce, aby obsah jeho značky vypadal jako napodobenina.

Používat ChatGPT k chrlení obsahu je jako přijít na večírek s dortem koupeným v obchodě a vydávat ho za domácí. V případě nouze to sice situaci vyřeší, ale rozhodně to nepomáhá dlouhodobě budovat důvěru.

Bizarnosti ChatGPT: Od předsudků k chybám

ChatGPT je jako mladý stážista, který to myslí dobře, ale je příliš horlivý a vždycky něco pokazí. Umělá inteligence je náchylná k zádrhelům od neúmyslných předsudků (problémy s rasismem, sexismem a dalšími) až po faktické nepřesnosti, které mohou způsobit, že vaše značka bude vypadat, jako by při rešerši přeskočila několik kroků.

Pak je tu problém s plagiátorstvím. ChatGPT sice dokáže tvořit nový obsah, ale stále se jedná o generování podle vzorců na základě informací, na kterých byl naučený. To může vést k vytvoření něčeho, co se nebezpečně blíží existujícímu materiálu chráněnému autorskými právy, což je skvělý způsob, jak se dostat do právních problémů. Nikdo nechce řešit žaloby kvůli příspěvkům na blogu nebo noční můru PR, když je obviněn z krádeže konkurenčních nápadů.

Martina Chisholm, viceprezidentka pro marketing ve společnosti Merit Financial Advisors, popsala zřejmě ideální způsob, jak AI používat: „Ve společnosti Merit používáme ChatGPT strategicky – ne jako náhradu lidské kreativity, ale jako nástroj pro vylepšení našeho obsahu. ChatGPT pomáhá při brainstormingu, načrtnutí a zdokonalení nápadů, ale lidský rozměr zajišťuje, že tvář a identita naší značky zůstanou zachovány.“

Zodpovědnost člověka – vědomí, že jde o jeho pověst a živobytí – přidává vrstvu kontroly kvality, které se umělá inteligence jednoduše nemůže vyrovnat.

Noční můra ochrany soukromí

Nezapomínejme na soukromí. Vzhledem k tomu, že do ChatGPT vkládají zaměstnanci firemní data pro plnění různých úkolů, mohly by se citlivé informace dostat do mozku umělé inteligence (vhodnější termín zatím není). A přestože paměť ChatGPT není dokonalá, poslední, co byste chtěli, je, aby vaše důvěrné informace kolovaly ve zdrojích, ze kterých se umělá inteligence učí. Pokud si ceníte diskrétnosti (a my předpokládáme, že ano), je třeba v této oblasti postupovat opatrně.

Aby nedošlo k „jejda“ situacím, potřebují podniky jasné zásady používání umělé inteligence, nastavení hranic, které informace se mají sdílet, a provádění auditů výstupů ChatGPT. A trocha softwaru na kontrolu plagiátorství by taky neuškodila.

Navíc s ohledem na neustále se vyvíjející předpisy týkající se AI je nutné mít přehled o zákonech na ochranu osobních údajů. Poslední věc, kterou vaše firma potřebuje, je trapný (a nákladný) přešlap, protože si někdo s ChatGPT pustil pusu na špacír.

Definice kvality v éře umělé inteligence

Jádrem debaty je otázka kvality. Stačí vám obsah, který je ucházející, levný a efektivní? Nebo usilujete o něco, čím vaše značka vynikne, něco zapamatovatelného a lidského?

Jak upozorňuje Sigal Samuel z Voxu, pokud se internet stane nekonečnou ozvěnou obsahu generovaného ChatGPT, AI se nakonec začne živit svou vlastní prací. Na chvíli se nad tím zamyslete – donekonečna recyklovaný obsah, který zabíjí originalitu a kreativitu. Nejhorší možný scénář? Internet se stane jedním velkým mdlým blogem s osobitostí vystydlé ovesné kaše.

I když vaše firma nevydává další veleúspěšný román, na jedinečnosti záleží. Ať už se jedná o příspěvek na blogu, popis produktu, nebo marketingový e-mail, jiskra kreativity je to, co vás odlišuje od ostatních. Na přeplněném trhu je originální hlas vaší tajnou ingrediencí, vaší konkurenční výhodou. A to není něco, co by mohl algoritmus napodobit – alespoň zatím ne.

Jen nástroj. Žádný převrat

Nakonec jde o to, abyste se rozhodovali chytře. Jistě, ChatGPT může vytvářet obsah a v některých případech je to užitečný nástroj. Firmy, které se příliš opírají o umělou inteligenci, však riskují, že budou působit roboticky (doslova) a ztratí osobní přístup, který je se zákazníky spojuje.

Psaní je řemeslo – dovednost, jejíž zdokonalení vyžaduje čas a úsilí. Pokud se spokojíme s „dostatečně dobrým“, riskujeme, že ztratíme to, co dělá naše značky, naše hlasy a naše sdělení výjimečnými. Takže zatímco ChatGPT tu zůstane, živí autoři nikam nezmizejí. Investice do dobrého textu se ve skutečnosti může stát nejlépe střeženou tajnou zbraní vaší firmy ve světě všeho, co generuje umělá inteligence.