Mladí se zájmem o podnikání se bojí neúspěchu a mají pocit, že k němu neseženou dost peněz. Ty je přitom nemotivují, místo toho hledají flexibilní pracovní dobu a nezávislost.
Podnikání je v hlavách lidí neodmyslitelně spjaté s vyděláváním velkých peněz, pro současnou mladou generaci však není finanční motivace při podnikání to hlavní. Vyplývá to z průzkumu společnosti Behavio pro investiční fond Presto Ventures.
Ten ukázal, že podnikání je pro mladé Čechy především cestou, jak dělat, co je baví, a mít nad svým životem kontrolu. Tvrdí to 75 procent všech respondentů ve věku 18 až 24 let, ať už těch, kteří podnikají, nebo začátek podnikání zvažují. Pro 66 procent dotázaných je jednou z ústředních motivací také flexibilní pracovní doba. Začít podnikat by chtělo 45 procent mladých, napříč všemi věkovými kohortami je to kolem 25 procent.
„Spousta mladých chce podnikat, nemá ale nápad,“ říká Markéta Uhrová z projektu ČSOB Start It, který pomáhá začínajícím podnikatelům v rozletu.
Podle Vojtěcha Ročka z Presto Ventures tvoří ale samotný nápad jen pět procent celkového úspěchu, zbytek je o jeho uskutečnění. „Nedíval bych se na nápady, ale spíše na trhy. Hledal bych ty, kde máte od začátku vítr v zádech, kde jsou starší firmy a kde je potenciál pro technologické inovace,“ doplňuje Roček.
Podle mladých podnikatelů by nejvíce pomohly granty a dotace, 47 procent z nich totiž jako hlavní bariéry pro vstup do světa byznysmenů uvádí nedostatek počátečních financí. Celých 58 procent by pak na začátku uvítalo podporu v rámci dotací či grantů, přičemž výrazněji po ní v 63 procentech volají ženy než muži v 53 procentech případů.
Podnikající dotace nechtějí
Jak ale ukázal průzkum od Behavia, již podnikající lidé dotace ani granty nevyhledávají. Oproti 67 procentům těch, kteří podnikání zvažují a dotaci by chtěli, je mezi podnikajícími takových jen čtyřicet procent.
Přístup k financím kontrastuje především v obavách ze zadlužení. Zatímco mileniálové se ve 47 procentech případů zadlužení při startu podnikání bojí, podobně jako všichni, kdo podnikání zvažují, ti už podnikající uvedli tuto obavu jen v devatenácti procentech případů.
Právě v představách o vlastním byznysu a skutečnosti bývá výrazná propast. „Během prvních dvou až tří měsíců to pro mě byla radikální srážka s realitou, bylo to hodně odlišné od toho, co jsem očekávala. Kdybych to věděla, třeba bych do toho nešla. Mladická nerozvážnost je někdy fajn,“ říká ke svým začátkům zakladatelka úspěšného startupu Lakmoos Kamila Zahradníčková.
Podle Ročka, jehož fond do startupů hojně investuje, je přístup k možnosti podnikat určitou diagnózou i pro celou společnost. „Osobně si myslím, že podnikatelé, demokracie a kapitalismus jsou tři velmi propojené pojmy. Čím více lidí podniká, tím více lidí má chuť měnit věci k lepšímu. Je to lék proti klasické české blbé náladě. Všichni si chodí postěžovat nad pivem, ale málokdo má chuť s tím něco dělat. Za mě to jsou podnikatelé,“ tvrdí Roček.
K tomu Marek Nebesář z Behavia doplňuje, že podle jejich dat chuť podnikat s rostoucím věkem postupně klesá. Výrazně se do toho promítá i strach z neúspěchu, jako jednu z největších bariér ho vnímá 47 procent dotázaných mladých lidí.