„Chceme být jedničkou,“ říká rezolutně Karel Pulgret. Jeho firma Artmediz nyní dobývá český trh s medicínskou technikou a hodlá zásadně zamíchat kartami, které jsou v jejím oboru dávno rozdány. Probít se konkurencí a přesvědčit lékaře či kliniky ke změně je podle něj tvrdý byznys, ale i velká výzva.
Společnost Artmediz je na trhu jen tři roky a už si říká o pozornost. Loni její obrat překonal třicet milionů korun a v té samé hodnotě už má nasmlouvané zakázky jen pro první letošní kvartál.
„V loňském roce jsme rostli o padesát procent,“ říká její zakladatel Karel Pulgret. Letos očekává další průlom, musí ale přesvědčit další lékaře ke změně zavedených pořádků.
Artmediz totiž sází na zdravotnické přístroje značek, které nejsou tolik známé, přitom kvalitou rozhodně neztrácejí.
„Zajeté firmy fungují v korporátním režimu – co se jim předloží, to prodávají. Já jsem na to chtěl jít opačně a začal jsem aktivně vyhledávat věci, které u nás ani doktoři neznají,“ vysvětluje svoji strategii Pulgret.
Artmediz nabízí veškerou laserovou technologii, přístroje na posilování svalů pánevního dna nebo diagnostiku osteoporózy a postupně proniká do dalších medicínských oborů včetně onkologie, ortopedie a fyzioterapie. Čtyřicet procent produktů vyvíjí pod vlastní ochrannou známkou, zbytek portfolia doplňuje od různých dodavatelů zdravotnické techniky.
Miliony v letenkách i ve studiích
Firma působí kromě Česka i na Slovensku a jejími zákazníky jsou soukromí lékaři a kliniky a dnes i soukromé a veřejné nemocnice.
Po trendech a novinkách se Karel Pulgret pídí v zahraničí. Jen za poslední dva roky za cesty na veletrhy a kongresy utratil několik milionů korun.
Jen v České republice se ročně spotřebuje téměř 160 podolských bazénů inkontinenčních vložek.
V dubnu se chystá do Číny, kde chce pro český trh získat inovativní přístroj pro onkologii. Nedávno k nám podobně přivezl zařízení na biostimulační léčbu inkontinence moči, které po celém světě vyrábějí jen dvě firmy v USA a Číně. „Právě k němu děláme lékařskou studii a získáváme fantastické výsledky,“ podotýká.
Potenciál pro takový přístroj je obrovský. „Jen v České republice se ročně spotřebuje téměř 160 podolských bazénů inkontinenčních vložek a pojišťovny na tyto potřeby přispívají každý kvartál desetitisíce korun,“ připomíná majitel a zakladatel společnosti Artmediz.
Rozsáhlé lékařské studie dělá jeho firma vždy, než jakýkoli přístroj uvede na trh. Jen ve studiích má teď Pulgret kolem čtyř milionů korun. Nebojí se riskovat, i když říká, že proniknout na český trh pro něj bylo dost bolestivé.
„Karty tu mají už třicet let rozdány firmy, které mezi sebe rozhodně nechtějí pouštět někoho jiného. Jen vstup do oblasti vyšší gynekologie a kostní denzitometrie jsme připravovali rok,“ popisuje.
Právě oblast kostní denzitometrie, což je vyšetřovací metoda zjišťující hustotu a obsah minerálů v kostní hmotě, je podle Pulgreta další velkou šancí pro jeho byznys. S přístroji vyhrál několik výběrových řízení u velkých českých nemocnic a podává další nabídky.
Rolls-royce oboru
Zároveň hledá příležitosti pro další rozvoj. V březnu je pozvaný do Číny na otevření nové výrobní linky předního výrobce lékařské techniky, který je podle něj „rolls-roycem v oboru“.
V portfoliu Artmediz ale jinak převažují korejské značky a přístroje. Jejich kvalita je prý násobně vyšší než u většiny zažitých brandů ve zdravotnictví.
„Korea ostatním státům světa technologicky unikla a Evropa už Asii dohonit nemůže. Takže se vždy napřed rozhlížím v Koreji, a teprve když nenajdu, zamířím do Číny. Cenové kalkulace si dělám z obou trhů, ale ve finále je kvalitní Čína dnes dražší. Americe se zcela vyhýbám, protože tam si musíte ještě připlatit za rádoby zavedenou značku,“ vysvětluje svůj pohled na globální trhy.
U Korejců navíc oceňuje komunikaci i hodnoty. „Ve firmách často stále působí zakladatelé společnosti, dnes už to jsou starší pánové, se kterými si rychle vytvoříte vazbu. A když už ji máte, neodstřihnou vás, ani kdyby se vám rok nedařilo. V Číně stačí, když chvíli neplníte plány, a řeknou vám sbohem, ať máte vazby jakékoli,“ líčí Pulgret.
O unikátnosti korejských značek však musí často přesvědčovat tuzemské doktory, kteří se vyhýbají změnám a na technologie z Východu koukají s nedůvěrou. Právě vytvoření důvěry je na byznysu Artmediz to nejzásadnější a zároveň nejtěžší.
„Lékaři občas ani nevěří, že to, co jim ukazuji, může fungovat. Přesvědčuji je našimi studiemi, ale i čísly, na kterých je vidět, jak Evropa ztrácí dech a korejské technologie jsou už někde úplně jinde.
V Číně stačí, když chvíli neplníte plány, a řeknou vám sbohem.
Současně ale musíme sledovat v jednotlivých oborech Čínu. Čínské společnosti se nebojí investovat do zdravotnických oborů stovky milionů dolarů. Řada konkurenčních evropských firem nedosahuje ani takového obratu,“ říká Karel Pulgret.
V oboru i na trhu se vyzná, než rozjel vlastní byznys, byl obchodním ředitelem ve společnosti, která se zabývá prodejem a servisem přístrojových technologií a šéfoval marketingu na pražské klinice, kde měl za úkol prosadit estetickou gynekologii na český trh.
Nakonec si v oboru plastické a estetické chirurgie vysloužil přízvisko marketingový guru a na stole mu přistála řada lukrativních pracovních nabídek.
Být u příležitostí včas
Chvíli koketoval s myšlenkou dělat externího marketingového poradce, ale převládla touha po inovacích a výzvách spojených s vlastní značkou. „Firmy si často nechávají ujíždět vlak zdlouhavými analýzami ziskovosti a rizik, já chci být u příležitostí včas,“ připouští, že jde do rizika.
Většinu svých risků uvedl na trh úspěšně, ale několik projektů i spálil, třeba když se pokoušel na evropském trhu vyvíjet vlastní laser na estetickou gynekologii a musel to vzdát, protože náklady mnohonásobně převyšovaly částky, jež platil za vývoj v Asii.
Vývoj laseru řešil v období covidu. Pulgret v té době sehnal investora a společně založili společnost Mediz, která mimo jiné dovážela ochranné obleky z Turecka.
„Létal jsem obchodně do Turecka, kde jsme se s kolegou pohybovali v blízkosti nebezpečných zón, a když jsem byl v Praze, měl jsem tolik práce, že jsem spal v kanceláři na gauči,“ vzpomíná.
Společnosti Mediz a Artmediz měly během pandemie obrat přes sto milionů korun a z vydělaných peněz teď Pulgret financuje aktivity i odborné studie Artmediz. Po úspěšném startu se může soustředit na budoucnost – na jaře chce otevřít menší kliniku, která bude jako první v Česku primárně zaměřená na komplexní léčbu inkontinence u žen i mužů.
Zapojit chce i moderní přístroje, například na měření a stimulaci nervosvalového systému pomocí biofeedbacku.
„Prostřednictvím učení a ovládání vnějších zpětnovazebních signálů se pacient naučí upravovat vnitřní psychofyziologické změny tak, aby dosáhl účelu léčby a prevence konkrétních onemocnění,“ vysvětluje majitel společnosti Artmediz.
Chce se více zaměřit na přístroje pro prevenci a také rozšířit portfolio v oblastech ortopedie, laparoskopie, onkologie a fyzioterapie. „V dlouhodobých plánech mám i přístroje pro veterinární péči, ve kterých je velký obchodní potenciál,“ plánuje.