Čtvrtým rokem šéfuje firmě, která je dvanáctým největším provozovatelem soukromých tryskáčů v Evropě. V ABS Jets se Jan Králík posouval do pozice CEO postupně, prošel si několika pracovními pozicemi, mimo jiné i dispečinkem. Dnes vede firmu, která má více než třímiliardové tržby, sám ale přiznává, že udržet se na špici ve stále sílící konkurenci není vůbec jednoduché.
„Dvacet let dozadu jsme tady v Čechách i na Slovensku byli dá se říci jediní. Dnes tomu zdaleka tak není. Je tu spousta dalších flexibilních, ambiciózních firem, které k tomu byznysu přistupují odlišně. Je složité se udržet, každá společnost nabízí službu jinak a pro ty klienty je velmi těžké rozlišit, v jaké kvalitě. A posuzují to i podle ceny,“ říká Jan Králík.
V jejich oboru přitom současně více než kde jinde platí, že pokud je cena podezřele nízká, je to z nějakého důvodu. A dost často na úkor kvality.
„To, co my děláme, není levné. Takže udržet se v té konkurenci je složité zejména proto, že je potřeba obhájit, proč máme ten náklad tak vysoký,“ doplňuje. Nicméně klientů přibývá, a to i těch zahraničních, i proto by rádi v budoucnu našli víc hangárovacích prostor i mimo republiku. Zatím je mají v Praze a v Bratislavě, vizí je nabízet údržbu i v západní Evropě.
Tím, že fungují pro soukromou, podnikatelskou klientelu, kladou na zaměstnance ve firmě velmi vysoké nároky. Musejí mít technické znalosti, plynně mluvit anglicky, zároveň být flexibilní a samostatní a nezaleknout se nečekaných úkolů.
I proto si vybírají piloty, kteří nejsou žádnými nováčky a mají za sebou dostatek letů v komerčních aerolinkách. „Zároveň musejí mít určitou pokoru. Dost často se stává, že piloti nosí klientům i zavazadla,“ vysvětluje Jan Králík.
Za přínos ve své pozici CEO považuje to, že si prošel několika pozicemi. Nejvíce se prý naučil v roli dispečera. Před svým nástupem do ABS Jets měl zkušenosti pouze s plánováním letů po Evropě, najednou přišel do prostředí, kde se dennodenně létalo po celé zeměkouli.
„Musel jsem se naučit, jak se létá přes Atlantik, do Číny. Je nutné si uvědomit, jaká odpovědnost na dispečerovi leží, je vlastně mozkem celého provozu, koordinuje spoustu činností od objednávání služeb v destinacích po ověřování technického stavu letadla, naplánování letu, sledování počasí,“ vypočítává.
Naučil se tak trpělivosti, což se mu hodí i dnes, kdy má pod sebou více než tři sta zaměstnanců. „Naše práce je prací týmu. Jsem takový jejich dirigent. Kdyby jim to spolu neladilo, mohl bych jít domů,“ uzavírá Jan Králík.
Proč nevěřil handlingu? Kdy poprvé ve svém životě letěl letadlem? Jaké služby svým klientům nabízejí a co všechno si přejí? A kam dál chce firmu posouvat? Odpovědi nabízí další díl Forbes Byznys podcastu.