Uvažovali jste někdy o prodeji vašeho rodinného byznysu? Co by se muselo stát, abyste firmu prodali teď? Právě na tyhle otázky jsme se ptali kapitánek a kapitánů českého průmyslu.
Nikdy ani neuvažoval. Firma, kterou řídím už víc než čtyřicet let, je jako moje dítě a děti se neprodávají.
Ne, prodej jsme nikdy nezvažovali. Ani si nedokážu takovou situaci představit. Budeme pokračovat v rodině, abychom se za tři generace mohli významem a znalostí srovnávat se značkami, jako je Mars, Ferrero nebo Coca-Cola.
Libor Sedláček
Gumex
Musel by přijít zájemce, který by dokázal firmu nejen koupit, ale zároveň ji i „naboostovat“. Tedy posunout nás na další úroveň. Technologicky, otevřením nových trhů i mentálně. Prostě, aby nám dal další rozměr.
O prodeji bych neuvažovala, můj táta budoval Agro – Měřín třicet let a převzetí firmy je pro mě výzvou, ke které se stavím čelem. Úvahy o prodeji bych brala jako jisté osobní selhání a zklamání důvěry našich zaměstnanců.
Stále nás baví firmu rozvíjet, lidsky si rozumíme, tak co bychom prodejem získali? Peníze, samozřejmě. Ale co s nimi? Nemáme žádný projekt, který by nám přinášel lepší zhodnocení. Raději děláme to, co umíme, a to chceme předávat dalším generacím.
O prodeji jsem nikdy neuvažoval. To bych radši firmu demontoval.
Uvažoval jsem o prodeji, ale bylo to v době, kdy můj syn byl mimo firmu a nebylo jasné, zda se vrátí, či nikoli – a tudíž nebyl nikdo, kdo by ji převzal. Teď o prodeji neuvažujeme a nevím, co by se muselo stát, abychom firmu prodali.
Když přišlo horší období, tak jsme spíš hledali způsoby, jak to vyřešit, než abychom chtěli firmu prodávat. Budu rád, když firma zůstane v rodinných rukou i za tři generace a bude dál pokračovat v poctivé práci, za kterou se člověk nemusí stydět. Nemám nějaké miliardové představy, spíš mi jde o to, aby se nevytratila poctivost, pracovitost a dobré řemeslo.
Dlouhá léta jsme možnost prodeje firmy nezvažovali, ba o ní ani nepřemýšleli. V posledních letech se této variantě ale začínáme otevírat, ač by toto rozhodnutí bylo velmi náročné.
David a Martin Piškaninovi
Hopi
O prodeji neuvažujeme a chceme firmu dlouhodobě udržet jako rodinnou firmu, byť rodina bude v budoucnu sehrávat především dohledovou roli.
Jana Kremlová
Alika
O prodeji jsme přemýšleli před deseti lety, když nás oslovil zahraniční konkurent. Když ale naše dcery projevily zájem společnost převzít, od jednání jsme odstoupili.
Uvažovali – ale nakonec jsme to vyřešili s vlastními zaměstnanci, ze kterých jsme nadělali CEO a dali jim malý podíl.
Nikdy neříkej nikdy. Když to škodí majiteli nebo naopak majitel firmě, může být prodej lepší řešení. Práce je důležitá, ale není to všechno v životě.