Máte skvělý nápad? Chcete rozjet vlastní byznys? Věříte, že to všechno bude fungovat a že vás čeká úspěch, uznání a spousta peněz? Fajn, dobře. Gratulujeme. Teď se ale hlavně uklidněte. A ať vás ani nenapadne podávat ve své stávající práci výpověď.
Co chcete dělat dál? Co vás baví? Jasně, tohle je obecná otázka. Manažeři ji ale svým lidem kladou neustále, anebo alespoň ti dobří. A obvykle nečekají konkrétní odpověď. A jejich lidé často chtějí větší odpovědnost.
Více příležitostí. Vyzkoušet jinou kancelář, jiný tým, jiné oddělení. Ale co když chcete něco zásadně odlišného? Co když chcete vybudovat vlastní tým, postavit něco úplně nového?
Na to vám nejspíš spousta lidí řekne, že je tedy načase opustit práci a zařídit se pro sebe. „Rozjeďte svůj byznys hned, sbohem, nudná kanceláři plná pracovního stereotypu!“ Jenže to je omyl. Nebo rovnou nesmysl.
Řeknu vám svůj příběh. Před pěti lety jsem založila novou skupinu nazvanou Invention Studio. Byl to startup, ale startup vytvořený prostřednictvím mého stávajícího zaměstnání v rámci zavedené globální agentury. Jeho posláním bylo hledat nové způsoby, jak do mediálních plánů zavádět netradiční nápady a kreativní využití dat. Dobré společnosti jsou totiž neustále otevřené dobrým nápadům a lidem, kteří tyto nápady mohou uvést v život. Potřebujete ale obrovskou vytrvalost, vynikající byznysplán. A také dobrý make-up na zakrytí kruhů pod očima. Zvlášť pokud jste žena.
Sestavila jsem pro vás pár rad, které vám můžou pomoct, pokud zvažujete rozjet vlastní byznys. Ať už zrovna máte jinou práci, nebo ne, těchto pět zlatých pravidel se vám může hodit.
1. Vždycky buďte přítomni, i když se vám to nehodí
To vy musíte svůj koncept prodávat – a prodávat ho na každé významné křižovatce, na každém důležitém mítinku, na každé schůzce. Musíte být připraveni oponovat, argumentovat. Ano, je dobré mít nahoře někoho, kdo vás podpoří. Ale tito lidé nikdy nebudou vědět, jak nejlépe odmítnout námitky proti vašemu nápadu. A i kdyby to dokázali, jak se to dozvíte,
když u toho nebudete?
Takže vždy buďte přítomni: nechcete přece, aby váš nápad někdo špatně představil člověku, který mu může dát zelenou, anebo ho taky může zarazit. Ať už vyhrajete, nebo prohrajete, vždy byste litovali, že jste u toho nebyli.
Nejlepším způsobem, jak ochránit vlastní nápad v rané fázi, je mít kontrolu nad všemi výstupy. Ukažte lidem, že to vy nejlépe dokážete nápad uvést v život, protože tady je ještě jeden aspekt: vždy se najde někdo, kdo si bude myslet, že vaši práci zvládne stejně dobře jako vy.
2. Část zpětné vazby je dobré odmítnout
Je-li váš nápad dobrý a jde-li proti statu quo, určitě trochu rozčeří vody. Možná pár lidí pěkně naštvete. Někdy tohle naštvání vzejde z interních skupin, jindy od konkurence.
Tím se ale vůbec nenechte odradit. Po původním úspěchu na vás bude vyvíjen tlak, abyste tým rozšířili o další lidi, kteří by naplňovali širší korporátní agendu. To ale odmítněte.
Velké myšlenky mohou růst jen tehdy, pokud se o ně starají podobně smýšlející osoby. Například lidé v naší skupině měli různé zkušenosti a pocházeli z různého prostředí, ale všichni jsme v jádru dělali mediální plánování – navzdory návrhům, abychom přibrali jiné lidi. První dáma Facebooku Sheryl Sandberg to vyjádřila nejlépe: „Pokud jsou všichni spokojení, je váš pokrok nedostatečný.“ Je lidsky nemožné uspokojit všechny, ostatně je to i kontraproduktivní pro vaše cíle. Nepřipravujte se o energii tím, že se o to budete pokoušet.
3. Ale nebuďte tvrdohlaví
Když bylo řečeno toto, je třeba zdůraznit i to druhé. Je dobré držet se určitých principů, ale pokud budete tvrdohlaví až k zaslepenosti, váš nápad taky neporoste. Je rozdíl mezi tím, chránit vlastní vizi a ignorovat slepá místa. V tom druhém případě ztratíte náboj a energii, navíc odradíte chytré lidi, kteří by vám chtěli pomoci.
Buďte připraveni pohybovat se rychle, ale zase ne tak rychle, že byste prolétli kolem komentářů, které mohou váš nápad vylepšit. Klíčem je říct si, co chcete dělat, a nastavit si konečný cíl: jen tak zůstanete na správné cestě.
Ale buďte připraveni být flexibilní, abyste se dokázali vyrovnat s krácením rozpočtů a nepředvídatelnými reakcemi. My jsme například v původním byznysplánu měli koncept workshopu, v němž jsme pracovali bok po boku s klientem, abychom rychle vyřešili nějaký mediální problém. Ale tento workshop byl jen malou součástí našeho celkového nápadu a ani jsme nepočítali s tím, že by generoval bůhvíjaké příjmy. Jenže jsem se mýlila. Ukázalo se, že to je jedna z našich nejpopulárnějších věcí, která později pomohla prodat větší nápad, jejž reprezentovala. Kdybych se odmítla přizpůsobit, o tuto příležitost bychom přišli.
4. Všechno si vyzkoušejte, než budete dělat cokoli jiného
Máte-li odvahu ve firmě prosazovat něco nového, buďte připraveni udělat to tak, aby vše, co nabídnete, odpovídalo slíbené kvalitě. Nejprve si vše otestujte, a to ještě dřív, než oznámíte, že budujete něco nového. Svět je plný krásných nových věcí a oznámení, firmy mluví o produktech nebo službách, které nikdy nespatří světlo světa. Přirozeným důsledkem je to, že lidé budou vůči vašemu návrhu skeptičtí, pokud jim neukážete něco konkrétního.
Když jsme veřejně představili Invention Studio, naše portfolio bylo již plné programů, které jsme navrhli dávno před zveřejněním. Díky tomu naše důvěryhodnost mohla organicky růst. Vyplatilo se to mnohem později. Když jsme projekt o měsíce později představili, klienti a kolegové byli připraveni s námi spolupracovat, protože věděli, že to bude fungovat.
5. Pokud vidíte potenciál, jděte do toho
Kreativita a kvalita budou vždy subjektivní. Nikdy nebude existovat jasná odpověď na to, zda se posunout dál. Ale pokud ve svém nápadu vidíte potenciál, pokud vidíte, že roste, jděte do toho. Přesvědčte svého zaměstnavatele, že vám má pomoci nápad realizovat, a konečný výsledek bude o to lepší. Když přesvědčíte jeho, přesvědčíte zanedlouho i investory. Když si věříte sami, uvěří i ostatní.