V zahraničí explodovala popularita zvířecích účtů na sociálních médiích. Na Instagramu pod hashtagem #dogsofinstagram najdete víc než 124 milionů postů a nejpopulárnější psí účet Jiff the Pomeranian (který bohužel před pár dny zemřel) má téměř 10 milionů followerů, což je sice pořád málo oproti Kim Kardashian, která jich má 125 milionů, ale pořád o polovinu víc než u Hillary Clinton.
Čtěte také: Muž, nebo žena? Je to jedno, říká čím dál více značek
Značky jako Google nebo Dyson na tohle šílenství reagují a zvířecím influencerům platí tisíce dolarů. A zatímco v New Yorku vznikla první agentura pro zvířecí influencery The Dog Agency, u nás se v tomhle byznysu pořád rozkoukáváme.
„Začala jsem postovat fotky svého francouzského buldočka Chloe na Instagram a ta měla najednou 10 tisíc followerů. Postupně se mi začaly ozývat různé značky. S tím souviselo také to, že jsem se potkávala s čím dál více zvířecími influencery, kteří chtěli, abych jim pomohla se smlouvami, a svěřovali se mi s tím, že na správu účtu svého zvířete nemají čas,“ vysvětluje, jak dostala nápad založit agenturu Dog Agency, právnička Lizzie Edwards. V současnosti má 160 klientů.
V zahraničí stojí za zvířecími hvězdami jako Mr. Pokee the Hedgehog, Hamlet The Piggy, Pumpkin The Racoon nebo Juniper Foxx neznámí majitelé, u nás je nejznámějším zvířecím influencerem s téměř 160 tisíci followery pod účtem @vodopad_the_dog zlatý retrívr youtubera VladaVideos a na Slovensku zase pes youtuberky LucyPug @liliminpug s téměř 200 tisíci followery.
„Princip zvířecího influencingu je stejný jako u toho lidského. Je postavený na budování profilu a spolupráci se značkami. Česko se od zahraničí akorát liší v tom, že zvíře je u nás většinou součástí profilu reálné osobnosti nebo má sice vlastní profil, ale stojí za ním známá osobnost,“ popisuje Hana Vávrová z agentury Hive.
Konkrétním příkladem může být kromě youtuberů Leoš Mareš, který spravuje Instagram svého francouzského buldoka Mannyho, nebo moderátorka Zora Hejdová se 187 tisíci followery, která svému psovi Barneymu vytvořila speciální hashtag #zezivotabarneyhoboo.
A zatímco v zahraničí dělají zvířata reklamu i pro značky jako Ralph Lauren nebo Starbucks, u nás se jedná především o spolupráce se značkami pro zvířata, jako jsou psí pekárny, výrobci psích krmiv nebo psí barbershopy, do kterých se chodí zkrášlovat například právě pes Moniky a Leoše Marešových. Výjimkou je zatím největší kooperace u nás, kdy se se psem Vodopádem spojila firma Sprite, pro niž například zapózoval s jejím maskotem.
Lizzie Edwards vidí za rostoucí popularitou zvířecích influencerů jednoduchý důvod: „Zvířata jsou roztomilá a každý se rád podívá na něco, co vám zvedne náladu. Navíc se jako značka vyhnete řešení problémů, když se influencer spojený s vaší značkou někde objeví opilý nebo řekne něco nekorektního,“ vysvětluje Edwards, která dodává, že zvířata s více než milionem followerů si můžou za jeden instagramový post vydělat v přepočtu až 320 tisíc korun.
V porovnání se zahraničím je čtvrtinový počet followerů u zvířecích influencerů v Česku podle Hany Vávrové z agentury Hive daný tím, že u nás ještě influencer marketing jako takový nedosáhl svého vrcholu. Na hvězdy jako americká čivava Tuna Melts My Heart, která zazářila v reklamě na Fofolu a její majitelé se budování jejího profilu věnují profesionálně, si musíme ještě chvíli počkat.
Pokud si myslíte, že by si váš čtyřnohý (nebo dvounohý) zvířecí miláček popularitu užil, měli byste při budování jeho brandu myslet na tyto tři věci.
Zaprvé by měl mít za sebou jedinečný příběh, který budete udržovat a rozvíjet. Například jako v případě čivavy Dolly Pawton, která je LGBT aktivistka a módní ikona a kromě toho, že přispívá do časopisu Marie Claire, se objevila ve Vogue a šíří myšlenku svobody, kterou podporuje své majitelky, lesby.
Druhým faktorem jistoty získání followerů je nečekanost – nejenže byste měli své zvířátko oblékat do obskurních oblečků nebo mu adoptovat hlas starého dědy či drzé módní fifleny, podle New York Times máte vyhráno, když je vaše zvíře něčím „divné“ – má předkus, neustále vypláznutý jazyk, pokročilý věk nebo je třeba bez oka nebo nohy.
Nakonec je to ale efekt sněhové koule, který vás dostane z 200 followerů na 200 tisíc. Tu se vám podaří roztočit tak, že bude vaši fotku sdílet někdo známý nebo někdo s vysokým počtem followerů.
Tak jen doufejme, že si to ti buldočci nacpaní v panenkovských šatečkách opravdu užívají.