Na český maloobchodní trh přibylo vloni skoro padesát nových brandů, vyplývá z čerstvé analýzy realitně poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Jde o absolutní rekord během jednoho roku.
Rozhodnutí být v Česku signalizuje nejen bonitu tuzemského trhu a jeho zákazníků, ale je také signálem prestiže. V tomto světle je pak právě zveřejněná statistika Cushman & Wakefield jednou z prvních dobrých zpráv nového roku. Loni otevřelo své pobočky přesně 47 společností, o rok dříve jich bylo čtyřicet.
Mezi nováčky je hned několik jmen, která nejsou českým zákazníkům neznámá – tentokrát však formou vlastního prostoru. Například značka domácích spotřebičů SMEG, pocházející z Itálie, španělský nábytek Kave Home a německý brand luxusního nábytku Rolf Benz.
Nejvíce nových značek přichází do oblasti gastronomie a potravin, následuje nábytek a vybavení do domácnosti i móda a kosmetika. Své obchody a butiky otevíraly jak v takzvaných high-end nákupních třídách, tak v širším centru i obchodních centrech. Právě kategorii zdraví a krása se z hlediska tržeb dařilo velmi dobře, segmentu rostly zhruba o deset procent, vyplývá z dat realitní společnosti CBRE.
Mezi nejvýznamnější příchody prémiových značek patří Parfums Christian Dior v obchodním centru Westfield Chodov. Ten na trh přišel v únoru. I když byste tak luxusní značku, jako je Dior, v tuzemském obchodním centru pravděpodobně nečekali, ve světě nejsou highendové značky v obchodních domech ničím výjimečným.
Martina Karlova de Camaret, generální manažerka Central Europe and Europe Commercial Development Parfums Christian Dior, při otevření prodejny naznačila, že Westfield Chodov není jedinou možnou lokací pro Dior butiky s kosmetikou. „V Česku je určitě více míst, kde by butik mohl být, ale napřed si to tu musíme vyzkoušet a otestovat, jestli dokážeme zákazníka překvapit,“ řekla.
Na pražském Starém Městě také otevřel svůj butik s kosmetikou Le Labo a prémiovou sekci doplňuje i Balmain Hair Couture.
Přímo na Staroměstském náměstí pak otevřelo Hodinářství Bechyně butik s luxusními švýcarskými hodinkami Tudor. Stejně tak čerstvě zrekonstruovaný hotel W Prague na Václavském náměstí, jehož součástí je i restaurace Le Petit BeefBar, pobočka ceněného steak house řetězce s centrálou v Monaku.
Rostoucí trend značek v Česku potvrzuje i realitní společnost CBRE. Nejplodnější bylo v tomto ohledu druhé a třetí čtvrtletí loňského roku, uvedl Jan Janáček, vedoucí retail sektoru a týmu maloobchodních pronájmů. Během tohoto období bylo podle společnosti otevřeno celkem 29 prodejen či provozoven nových značek, a to především z kategorie módy, a dále restaurací & fastfoodů, následovaných kategorií služeb.
Lákavé Česko
Podle Jana Kotrbáčka, vedoucího týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield, se Česko stává centrem expanze pro byznys oběma směry, tedy z východu i západu Evropy.
„Zatímco dříve převážná část značek nově vstupujících na český trh přicházela ze západních zemí, nyní vidíme jasný trend, kdy přicházející značky jsou z velké části z Východu, a to zejména z Ukrajiny, Polska, Slovenska či Turecka. Značky, které jsou na svých domácích trzích velmi silné, často volí Česko jako jednu z prvních zemí při expanzi do západní Evropy,“ říká Jan Kotrbáček s tím, že momentální pozici Česka lze hodnotit jako unikátní. To potvrzuje i CBRE.
Výhled na letošek je pak neméně slibný, soudí oslovení experti. Expanze nekončí mimo jiné proto, že se v roce 2025 chystá otevření rozšířené části nákupního Centra Černý most.
„Již nyní evidujeme více než tři desítky nových konceptů a značek, které mají v úmyslu vstoupit na český trh v roce 2025. I když pro většinu z těchto plánů zatím neexistuje oficiální potvrzení, můžeme zmínit několik značek, jejichž příchod je velmi pravděpodobný,“ uvádí Jan Voslář, partner v RAF Advisory, která se rovněž věnuje pronájmům komerčních prostorů.
„Dá se očekávat, že v roce 2025 mohou otevřít například italská kosmetika Kiko Milano, Worldbox ze skupiny CCC a polská optika Kodano,“ vyjmenovává Voslář.
Také Cushman & Wakefield slibuje na svých základě interních jednání o pronájmech hned několik „opravdu významných značek“. Vstup na český trh už veřejně oznámily například kosmetika Bath & Body Works, fastfood Wendy’s, diskont Woolworth či drogerie Müller.
Proč ale řetězce láká zrovna Česko? „Díky svému silnému trhu, velké tradici rychlého občerstvení a výborné geografické poloze je ideální základnou pro naši expanzi v Evropě,“ řekl už dříve ředitel společnosti Wendy’s pro Evropu Michael Clarke.
Vedle diskontu Woolworth se na český trh chystá vstoupit i jeho konkurent Dealz. Český trh levných obchodů přitom nedostatek nemá. Jak Kik, tak Action, Tedi i Pepco stále hledají nové prostory. „Trh je saturovaný, kromě trojice největších je zde i řada menších silných hráčů,“ řekl před časem maloobchodní expert Zdeněk Skála, jednatel analytické firmy Skála a Šulc. „Ale nedá se říct, že by trh neunesl vstup někoho dalšího, vždycky půjde o cenovo-marketingovou strategii, šikovný konkurent si prostor udělá,“ dodal.
Nárůst nových prodejen v luxusním sektoru můžeme očekávat také v souvislosti s otevřením projektu pětihvězdičkového hotelu Fairmont Golden Prague v Pařížské ulici, kde jsou již potvrzeny značky Grenardi a Pasquale Bruni.