„Je to obrovská výzva,“ říká čerstvá ředitelka pražského Kongresového centra Lenka Žlebková. Žena s desetiletou praxí v kongresovém byznysu si totiž nástup do řídící pozice ve společnosti, vlastněné ministerstvem financí a Prahou, snad nemohla načasovat hůř.
„V oblasti krátkodobých pronájmů máme na březen 100 procent akcí stornovaných, v dubnu je to podobné,“ říká Žlebková s tím, že post v čele jednoho z největších kongresových center v zemi je v časech koronaviru spíš krizovým managementem.
„Pokud jde o čtyřhvězdičkový hotel Holiday Inn Prague Congress Centre s 254 pokoji, tam je momentálně situace ještě horší. Soustřeďujeme se teď na hledání nových příležitostí,“ říká Žlebková, na podrobnosti je však skoupá.
Věří, že se zhruba 140 miliony kapitálové rezervy by mohli krizi ustát. Po úspěšném loňském roce, kdy dle jejího odhadu vydělalo Kongresové centrum 47 milionů korun (proti zisku ve výši 33 milionů korun v roce 2018), přesto letos nejspíš čeká KCP hubený rok. „Doufejme, že ve druhé půlce roku se už situace uklidní.“
Nic jiného než naděje Žlebkové nezbývá. V dalším roce čekají společnost masivní investice. Pokud bude územní a stavební řízení probíhat dle plánu, na jaře 2021 by se měla začít stavět Nová hala, která rozšíří kapacitu kongresového centra na 13 tisíc lidí a výstavní plochu přibližně na 18 tisíc metrů čtverečních.
„Hlavní příjmy plynou organizátorům kongresů z přidružených výstav, proto je dostatečné zázemí klíčovým faktorem v rozhodování, kde kongres uspořádat,“ říká Žlebková.
Zároveň z prostor stávajícího parkoviště u někdejšího „Pakulu“ vytvoří funkční veřejný prostor s kavárnami a službami pro místní.
„Právě to byla hlavní devíza projektu mladého španělského studia OCA, které zvítězilo před třemi lety v architektonické soutěži. Halu prostřednictvím pylonů zvedli, a vytvořili tak pod ní parter, který zhodnotí celou lokalitu,“ konstatuje Igor Kovačevič z Centra pro středoevropskou architekturu, které se zabývá profesionální přípravou architektonických soutěží hlavně pro veřejný sektor.
Akcionáři už na projekt schválili rozpočet v řádech vyšších stovek milionů korun, přesnou částku teď KCP komunikovat nechce. Zda by špatné ekonomické výsledky v důsledku epidemie koronaviru mohly jejich rozhodnutí zvrátit, Žlebková spekulovat odmítá.
Věří, že Nová hala by spolu s konkurenčními projekty, jako je nedávno dokončené O2 universum za 1,4 miliardy, mohla posunout Prahu mezi nejatraktivnější kongresové destinace Evropy.
Zatím si česká metropole drží dlouhodobě stabilní pozici v první desítce nejlepších kongresových lokalit v žebříčku Mezinárodní kongresové asociace.
„Města, která jsou tradičně před Prahou, jako Barcelona, Paříž, Vídeň, Berlín, Londýn nebo Madrid, nabízejí běžně dvě až tři špičková kongresová centra,“ odpovídá Žlebková na otázku, zda jim 02 universum neodvede klienty. „Navíc máme jiné typy prostor a cílíme na odlišné zákazníky,“ míní.
Vedle kvalitního technologického zázemí a vhodných kapacit je podle ní pro získání velkých mezinárodních kongresů klíčová dobrá lokace s kvalitní infrastrukturou. „Finální rozhodnutí je však často emoční. Naše poloha u metra a ve středu města je opravdu výjimečná a návštěvníci jsou z našeho výhledu na panoráma Pražského hradu nadšeni,“ tvrdí Žlebková.
Lenka Žlebková se hodlá v KCP soustřeďovat na inovativnost. Kvalitní a bezpečná wi-fi síť je dnes v kongresovém byznysu samozřejmostí. „Pro účastníky kongresů máme k dispozici dva tisíce datových zásuvek a 300 wi-fi hotspotů.“
Nezbytné jsou i perfektní audiovizuální technologie. V KCP mají po budově rozmístěno přes 190 obrazovek, na které dokážou při lékařské konferenci přenášet třeba operaci přímo z nemocničního sálu.
Měnící se trendy a technologické inovace se odrážejí i v řešení konferenčních prostor. „Dnes už to na kongresech dávno nevypadá tak, že přednášející stojí před auditoriem, jsou mnohem víc interaktivní. V tomto směru je pro mne velmi inspirativní nové kongresové centrum v Abú Dhabí, kde na ploše 800 metrů čtverečních vytvořili coworkingovou zónu,“ říká Žlebková.
V KCP teď pracují na dotažení navigačního modulu uvnitř budovy vhodného pro mobilní aplikace.
„Technologické možnosti, co všechno jde dělat, jsou relativně daleko, ale řada klientů o nich ještě netuší a nevyužívá je,“ říká matka tří dětí, která našlápnutou kariéru zvládá i díky podpoře manžela.
„U nás v rodině máme takové ty tradiční genderové role prohozené. Můj muž je spíš introvertní typ a vyhovuje mu být doma, já jsem zase více extrovertní a pracuji opravdu hodně,“ uzavírá Žlebková s tím, že už musí jít balit na zítřejší cestu do Krakowa, na setkání Historical Cities, kde bude přednášet o kongresové turistice.
Ta i přes rostoucí ekologické uvědomění ve společnosti a volání po omezování uhlíkové stopy z letecké dopravy jako segment setrvale roste. „Průběžně se ale snižuje počet účastníků na konferencích,“ připouští Žlebková, která je v Kongresovém centru připravena o každého klienta tvrdě bojovat.