Eliška a Šimon se poznali během studií architektury v Liberci, po přesunu do Prahy se ale jejich životní styl změnil a právě tehdy začali vnímat díru na trhu. V Česku jim chyběl praktický, ale zároveň dobře vypadající batoh, se kterým by mohli vyrazit na kole do ulic hlavního města, ale současně také zajít s kamarády do baru a nemuset se za svůj módní doplněk stydět.
Nezbylo jim nic jiného než si ho vyrobit. Dnes batohů značky Braasi vznikají přímo v srdci Holešovic desítky denně a kromě Čechů si je oblíbili i Němci, Holanďané, nebo dokonce Japonci.
„Když to dnes vyprávím, zní to jako takový ten klasický klišé příběh. Nenašli jsme to na trhu, tak jsme si to museli vyrobit. Ale ono to tak opravdu bylo,“ vypráví Šimon, jak se se svou životní a dnes už i byznysovou partnerkou Eliškou dostali od architektonické vize k založení firmy na výrobu módních doplňků.
„Pořád jsem nemohla najít žádný batoh, který by vyhovoval mým představám. Jednou se Šimon naštval a na Vánoce mi ušil vlastní. Ten se okamžitě zalíbil i našim známým a pak už to šlo samo a nám nezbylo než je začít vyrábět ve velkém,“ směje se Eliška.
Na začátku to ale nebylo zas tak jednoduché. Dvojice se v té době stále ještě držela své vize, že se jednou bude naplno věnovat architektuře, proto se zakladatelé firmy Braasi Industry rozhodli výrobu zadat externě. To ale ani zdaleka nedopadlo podle jejich představ, a tak se do toho pustili raději sami.
„Měli jsme takové ty typické podnikatelské začátky. Pracovali jsme 16 hodin denně a do čtyř do rána šili. Do toho všeho jsem tehdy otěhotněla, což nám pracovní nasazení hodně zpomalilo,“ vzpomíná Eliška a dodává, že tehdy byl čas najmout první zaměstnance.
Na výrobě minimalistických batohů se dnes podílí osm švadlen na plný úvazek a několik brigádníků, tedy menší tým, který přesto zvládá pokrývat velkou poptávku z celého světa. Složení zaměstnanců v kanceláři ale jasně dokazuje, že Braasi je rodinná firma. „Máma nám dělá finance, bratranec zase spravuje sociální síť TikTok,“ říká Eliška a se smíchem dodává, že s přípravou balíčků rádi pomáhají i obě její děti, kterým jsou pět a čtyři roky.
Od roku 2018 probíhá výroba batohů v holešovické továrně, kterou si podnikatelé pronajali před několika lety od města v dezolátním stavu s tím, že ji kompletně zrekonstruují a vytvoří zde moderní a vzdušné prostory, které budou vyhovovat jejich potřebám. „Hala byla v příšerném stavu od povodní v roce 2002. Na střeše byly poházené flašky, rostly z ní stromy a vypadalo to tu jak po divokém večírku. Každý se tomu raději vyhýbal, protože věděl, jak náročná bude rekonstrukce,“ popisuje Šimon.
Přestože kompletní přestavba byla vskutku finančně náročná, Šimon s Eliškou se rozhodli, že se kvůli tomu nechtějí dostat do dluhů. Rekonstrukci dokázali zaplatit z vlastního zisku, přičemž s ušetřením nákladů jim výrazně pomohl i fakt, že jsou z oboru, a nemuseli tak platit například za architekta.
Přestože oba zakladatelé jsou si vědomi, že výroba v Česku je finančně náročnější, než kdyby byla outsourcována třeba do jedné z asijských zemí, neplánují to do budoucna měnit. V lokální výrobě totiž vidí velké výhody, a to zejména v B2B zakázkách, které jim pomohly udržet obrat přesahující osm milionů korun i v době pandemie.
„Je to náš největší benefit, protože jsme rychlí. Když si česká firma objedná větší zakázku, prototypy jí můžeme vyrobit a předat třeba do druhého dne. Pokud by objednávala v Číně, dostala by první vzorky při větším štěstí možná za měsíc,“ vysvětluje Eliška.
„Díky tomu si nás firmy váží a máme jejich respekt,“ říká a dodává, že obzvlášť v loňském roce, kdy Braasi přišlo o výrazné tržby kvůli uzavření obchodů napříč Evropou a úbytku zahraničních návštěvníků v Praze, je podobné zakázky držely nad vodou.
Možnost vytvořit si originální design batohů pro své zaměstnance či zákazníky využila například společnost PPF, Avast nebo i menší pražské technologické startupy. Další zajímavá kolaborace je momentálně ve fázi příprav a Šimon s Eliškou se na ni prý obzvlášť těší. Jedná se o spolupráci s Jankem Rubešem a Honzou Mikulkou z Honest Guide, kterým Braasi vyrábí vlastní batoh k jejich průvodcovským účelům.
„Kluci z Honest Guide tím pokračují ve své vizi ukázat turistům, že v Praze můžou vidět víc než jen Hrad a Petřín. Batoh dostanou jako takový welcome package v Praze. Měla by v něm být mapa města s originálními tipy na výlet a pivo, lístek na metro, 50 korun a další podobné věci,“ vysvětluje Eliška podstatu spolupráce. „Hrozně se na to těšíme. Je to prostě honest, stejně jako jsou i kluci,“ dodává Šimon.
Krize jako příležitost
Dvojice přiznává, že ani jejich batohovému byznysu se pandemická krize nevyhnula. Právě naopak, poprvé za sedm let svého fungování firma pocítila, že bez peněz vynaložených na propagaci to už dál nepůjde. „Náš marketing byl do loňska čistě organický. Měli jsme ohromné štěstí, že se náš produkt od začátku chytil a značka rostla jenom díky word of mouth. Asi tady takový produkt skutečně chyběl,“ uvádí Eliška hlavní důvod, proč od roku 2013 do marketingu neinvestovali prakticky ani korunu.
Loňská krize je ale donutila zaměřit se jak na posílení propagace, tak i vylepšení vlastního e-shopu, který by se měl stát do budoucna důležitým prodejním kanálem vedle prodeje skrze velkoobchodní partnery, z nichž lze jmenovat u nás například Freshlabels nebo Czechdesign Shop a další podobné koncepty v zahraničí, které si zakládají na kvalitním a udržitelném sortimentu.
Že má značka Braasi nejspíš skutečně lákavý produkt, který jí zajišťuje publicitu zcela přirozeně, dokazuje i fakt, že před dvěma lety si jí náhodou všiml americký deník Wall Street Journal, kde vyšel jejich příběh jako součást dvoustrany o Holešovicích.
„Přede dveřmi se nám jednou v létě začaly hromadit zástupy Američanů se zmuchlanými novinami a všichni chtěli naše batohy. Vůbec jsme nevěděli, jak se tady vzali. Strčili nám do ruky výtisk a divili se, že o tom nic nevíme,“ směje se Eliška. „Doteď nám není jasné, jak na nás autor článku přišel, ale byl to vážně zážitek,“ dodává Šimon.
Přestože firma v posledním roce nerostla takovým tempem jako v těch předchozích, zakladatelé krizi rozhodně nehodnotí jen negativně. Právě naopak, přinesla jim totiž možnost zpomalit a konečně zhodnotit další směřování firmy.
„Než vypukla pandemie, skoro jsme se nezastavili. Každý víkend jsme byli na veletrhu jinde v Evropě a přes týden doháněli resty. Za poslední rok jsme ale nebyli nikde, konečně jsme se zastavili a zhodnotili, kam jsme se zatím dostali,“ shrnuje Šimon. Do budoucna zakladatelé přitom nevylučují ani možnou změnu konceptu značky, který by se mohl překlopit v ještě prémiovější produkty.
Momentálně se v Braasi intenzivně pracuje především na vylepšení online prodeje, který by měl pomoci tomu, aby se letos firmě podařilo zdvojnásobit obrat. V další fázi se potom chce soustředit na rozšiřování nabídky, kde už teď najdeme vedle batohů i oblečení a do budoucna by měly přibýt i boty.
K tomu všemu se chce Šimon znovu naplno pustit do vývoje cargo kola, které neodmyslitelně patří k celému urban konceptu, na němž Braasi staví. Se známým na něm pracuje už pár let a několik kusů bylo dokonce už v minulosti uvolněno k prodeji. Teď mají ale plány na další vylepšení, která mají produkt dotáhnout k dokonalosti.