Jednačtyřicetiletý Jason Allen podle svých slov strávil na Midjourney více než sto hodin, aby vytvořil obraz, který následně získal cenu v umělecké soutěži. Nyní napadá rozhodnutí amerického úřadu pro autorská práva, podle něhož nemůže své dílo chránit autorskými právy.
Designér deskových her Allen byl před dvěma lety fascinován obrázky surrealistických krajin vytvořené umělou inteligencí, které se mu neustále zobrazovaly na Facebooku. Začal proto sám s programy pro převod textu na obraz experimentovat.
Letos v květnu strávil více než sto hodin tím, že instruoval generátor obrázků Midjourney, aby vytvořil propracovanou ilustraci žen ve viktoriánských šatech a vesmírných helmách stojících na futuristickém královském dvoře. Dílo o několik měsíců později vyhrálo první cenu v soutěži digitálně upravených fotografií na státním veletrhu v Coloradu.
Když se však Allen na něj pokusil získat autorská práva, americký úřad pro autorská práva jeho žádost zamítl s tím, že dílo postrádá „lidské autorství“ a že není schopen určit, zda jsou podněty „dostatečně kreativní“.
Allen podle svých slov napsal 624 různých textových pokynů, aby přiměl software Midjourney vytvořit to, co chtěl. Poté upravil styl, kompozici, barvy a tón obrazu. Rozhodnutí úřadu pro něj tedy pochopitelně byla rána. „Bylo těžké dosáhnout takových výsledků, jaké jsem v té době hledal, pomocí druhé verze Midjourney,“ řekl Forbesu, „bylo potřeba vynaložit hodně práce.“
Nyní na úřad podává žalobu a žádá federální soud, aby rozhodnutí Úřadu pro autorská práva zvrátil.
Úřad se k probíhajícímu soudnímu řízení odmítl vyjádřit. Společnost Midjourney na žádost o komentář nereagovala, ale na svých webových stránkách uvádí, že umělci vlastní všechny obrázky, které vytvoří, a mohou je používat, jak se jim zlíbí. Její podmínky služby výslovně uvádějí, že společnost také trvale a neodvolatelně vlastní licence na autorská práva k reprodukci, sublicencování a šíření všech děl vytvořených prostřednictvím jejího softwaru a má právo šířit veškerý obsah, který je do systému vložen.
Allen řekl časopisu Forbes, že poté, co mu úřad zamítl ochranu autorských práv na dílo s názvem „Théâtre D’opéra Spatial“ (francouzsky „divadlo vesmírné opery“), začali jeho obraz vykrádat jiní umělci a lidé se ho snažili prodávat jako svůj vlastní na platformách, jako je Amazon, Etsy a trh NFT OpenSea. Domnívá se, že to souvisí s reakcí umělecké komunity, která ho obvinila, že v roce 2022 v soutěži Colorado State Fair podváděl, když použil nástroje umělé inteligence.
„Několik lidí mi výslovně řeklo, že se chystají mou práci ukrást a prodávat ji jako svou vlastní, protože s tím nemůžu nic dělat, a chtěli mi to vmést do tváře,“ řekl Allen. Jedna osoba například celý obraz vložila do vlastního uměleckého díla vytvořeného umělou inteligencí a v příspěvku na Facebooku napsala: „Říká se, že ‚velcí umělci kradou‘, ale protože Jasonovi duševní vlastnictví nikdy nepatřilo, k žádné krádeži nedošlo.“
Symptom doby
Allenova žaloba přichází uprostřed široké debaty o legálnosti společností, které shromažďují velké množství dat z internetu za účelem trénování generativního softwaru umělé inteligence.
V roce 2023 podala skupina umělců hromadnou žalobu proti AI společnostem, jako je Midjourney, Stability AI a Runway, za to, že údajně bez souhlasu nebo náhrady použily miliardy uměleckých děl chráněných autorskými právy k trénování svých modelů umělé inteligence, které nyní přímo konkurují samotným umělcům. Minulý měsíc soud povolil, aby žaloba na porušení autorských práv s několika zamítnutými nároky postoupila do nalézacího řízení, formálního procesu, v němž si obě strany vyměňují klíčové informace. Umělcům by to umožnilo nahlédnout do tréninkových dat modelů.
Společnosti na to reagovaly žádostí, aby soud žalobu zcela zamítl. Společnost Runway uvedla, že umělci nebyli schopni vytvořit přesné kopie svých děl prostřednictvím generátoru Stable Diffusion nebo prokázat, že je ukládá. Společnost Stability AI tvrdila, že umělecké styly nelze chránit autorským právem a samotné modely neporušují autorská práva, protože se jedná o části kódu, nikoli o umělecká díla. A právníci společnosti Midjourney přirovnali její modely umělé inteligence ke kopírce s argumentem, že základní technologie neporušuje autorská práva, i když vytváří přesné repliky jiného obrazu.
Některé z těchto otázek se dostaly až k Úřadu pro autorská práva, který se potýká s tím, co umělá inteligence znamená pro vlastnické právo a duševní vlastnictví. Tato 150 let stará instituce, která sídlí v knihovně amerického Kongresu, se snaží určit, jak se staleté zákony vztahují na současné problémy, které umělá inteligence vytvořila. Zkoumá, zda je používání děl chráněných autorským právem k výcviku systémů umělé inteligence porušením zákona, nebo zda spadá pod férové využití, jak tvrdí mnoho společností zabývajících se umělou inteligencí, a jaké typy děl vytvořených s pomocí umělé inteligence mohou být chráněny autorským právem.
V březnu 2023 vydal úřad rozhodnutí, že nebude udělovat registrace autorských práv na díla, která jsou plně generována umělou inteligencí. To však stále ponechává prostor pro situace, kdy díla využívají umělou inteligenci, ale zároveň vykazují určitou úroveň lidského autorství a kreativity. V únoru úřad uvedl, že zablokoval díla, která podle něj obsahují příliš mnoho umělé inteligence a málo lidského vkladu, a zároveň zaregistroval více než sto děl, která obsahují materiály generované umělou inteligencí, jako jsou texty písní, psaný text a obrazové materiály.
Allen není jediným umělcem, který rozhodnutí agentury napadl. V dubnu se podle magazínu Wired odvolala Elisa Shupe, autorka, jež využila ChatGPT k napsání knihy, kterou sama vydala na Amazonu. Nakonec získala autorská práva na výběr a uspořádání textu generovaného umělou inteligencí. To znamená, že knihu jako celek nelze legálně kopírovat, ale jednotlivé věty a úseky knihy lze měnit a publikovat – podobně jako u knih psaných plně lidmi.
Allen uvedl, že i kdyby obraz, který vytvořil, nevyžadoval stovky pokusů k vytvoření a napsal by pouze jednu výzvu například pro obrázek kočky na skateboardu, měl by být podle něj stále chráněn autorským právem.
„Nemyslíme si, že je pro prokázání lidského vkladu nezbytné dokazovat míru úsilí, které do toho dáváme,“ řekl Allen. „Pokud jste si sedli s úmyslem vytvořit nějakou věc a použili jste stroj jako pomocné zařízení, vytvořili jste zmíněnou věc. Podle našeho názoru jste autorem, jste tvůrcem.“
Allen nyní provozuje vlastní internetovou galerii a prodává umělecké tisky ilustrací, které vytvořil s pomocí nástrojů umělé inteligence. Sám sebe nazývá spíše digitálním tvůrcem než umělcem a chce mít možnost vytvářet stovky děl s pomocí umělé inteligence, a to vše pod ochranou autorských práv. „Na Midjourney je zajímavé to, že už nemusíte být umělec, abyste mohli vytvářet umění.“