Ekonomika digitálních tvůrců roste o pětinu ročně. A Tobias Nowak se spolužáky Ondřejem Morisem a Janem Sedloněm, tři sedmadvacetiletí podnikatelé z Opavy, tvůrcům nabízí pomoc i nástroje. Flixy staví na jednoduchosti, škálovatelnosti a na tom, že z profilu tvůrce udělá skutečné podnikání – s prodejem a správou všech produktů z jednoho místa bez technických znalostí. Využívá ho už tisícovka online tvůrců, kterým generuje desítky milionů.
Do byznysu se Tobias Nowak vrhl již v jednadvaceti. Začal s dropshippingem obrazů na plátno, postupně vytvořil značky s vlastními sklady v Česku – e-shopy s motivačními obrazy, dočasná tetování a nakonec i dnes největší mikinodeky Warmie.
Postupem času založil marketingovou agenturu a po vzoru zahraničních online podnikatelů, jako je Alex Hormozi, se rozhodl učit začínající online tvůrce, jak rozjet vlastní byznys – konkrétně e-commerce projekty, ve kterých měl své první úspěchy. V českém online prostředí totiž viděl mezeru ve srozumitelném vzdělávacím obsahu pro mladé lidi, a tak ho začal sám tvořit. Jeho osobní značku toby_ecom na Instagramu sleduje přes 25 tisíc lidí a za pouhý rok od začátku tvorby obsahu se prodejem znalostí dostal na zisk 250 tisíc korun měsíčně, v té době jen s pár tisíci sledujících – a došlo mu, jak ohromná příležitost to je.
„I díky účastníkům svých kurzů jsem si víc uvědomil, že v Česku chybí jednoduchý nástroj – lidé se mě začali ptát, jak monetizovat své publikum stejně jako já, ale všechny brzdila složitá technická stránka a nutnost platit několik různých nástrojů,“ říká Nowak k motivaci k založení Flixy.
Nechal se inspirovat zahraničními nástroji, jako je Gumroad, StanStore, Payhip, Kajabi. V každém z nich mu ale něco chybělo, zejména pro český trh. Rozhodl se založit vlastní. Oslovil kamarády ze střední školy, programátory Ondřeje Morise a Jana Sedloně, a společně začali z kanceláří v Opavě vyvíjet nástroj Flixy.
Platforma umožňuje do deseti minut naklikat vše potřebné k efektivnímu podnikání na sítích – tvůrce si vytvoří profil, přidá představení svých služeb a digitálních produktů, jako jsou online kurzy, členství, PDF materiály či placené komunity, nastaví cenu i prodejní stránku a může budovat komunitu předplatitelů pro další monetizaci. Produkty pak rozesílá automaticky, stejně jako vybírá platby přes bránu Stripe.
Flixy spustili v betaverzi v červenci loňského roku, od té doby díky ní tvůrci utržili 50 milionů korun. „Obraty se rychle zvyšují, jelikož nástroje neustále vylepšujeme a nasloucháme komunitě. Z těch 50 bylo okolo 29,5 milionu jen za uplynulých šest měsíců, pět milionů za poslední měsíc,“ upřesňuje při pohledu do statistik Jan Sedloň.
Od fitness po numerologii
Platforma se soustřeďuje na dvě hlavní cílové skupiny. „Masovkou“ jsou pro ni zmiňovaní začínající tvůrci. A ti se rekrutují prakticky odkudkoli. „Asi nejčastější jsou kouči, experti a nadšenci do témat zdraví, vztahů či financí,“ zmiňuje Nowak.
Moris přidává osobní příklad: „Moje přítelkyně je učitelka na prvním stupni. Ve volném čase vytváří materiály pro práci ve třídách i doma. Nejdřív to sdílela na sítích, kde nasbírala asi šest tisíc sledujících. Na Flixy si pak během měsíce vytvořila komunitu zhruba 300 předplatitelů a má z toho hezký přivýdělek okolo 30 tisíc korun.“
Neprojde ale úplně všechno. Například nabídku „nahého úklidu“ domácnosti platforma odmítla. „To je něco, co by ani neprošlo přes platební bránu Stripe. Ta také hlídá etiku služeb a blokuje byznys blížící se sexu nebo hrozící podvody,“ říká Nowak.
Další cílovou skupinou Flixy jsou lidé s více rozjetým online byznysem, který chtějí jednoduše spravovat z jednoho místa. Mezi ty se řadí třeba influencerka Eliška Prokopová, jejíž Instagram perfekcionistkaeliska, věnující se ekologickému úklidu, sleduje přes 271 tisíc fanoušků. Také Martina Marková, pomáhající ženám získat vysněné a zdravější tělo, nebo výživová poradkyně a fitness trenérka Simi Šeligová.
„Fungují přes nás i známá jména, která se věnují realitám nebo zmiňovanému fitness,“ říká Moris. A přidává pár perliček: „Jednu dobu byla u nás nejvýdělečnější tvůrkyně, která se věnuje numerologii. Další z tvůrců si zase vydělává zhruba sto tisíc korun měsíčně výklady karet.“
Nejistý start
Jak Tobias Nowak vzpomíná, start Flixy nebyl vůbec jistý. Kamarády musel chvíli přemlouvat. Měli totiž za sebou už jeden nevydařený společný projekt.
Tenkrát šlo o aplikaci Vidonis, která měla propojovat firmy s tvůrci uživatelského obsahu pro marketing na sociálních sítích. „Byznys ale nerostl, jak jsme si plánovali, a nakonec se to nevyplatilo. Toby nás ale přesvědčil, že Flixy nabízí lepší perspektivu pro růst i škálování,“ vysvětluje Ondřej Moris.
Flixy teď podle spoluzakladatelů využívá přes 940 platících uživatelů. Ti mají k dispozici základní předplatné za 19 eur za měsíc, nebo za 99 eur variantu Pro, která mimo jiné ruší limity na počet hostovaných kurzů či počet komunit jednotlivých tvůrců. K tomu Flixy ještě putují od uživatelů dvě procenta z transakčních poplatků a pět procent z komunitních předplatných u Basic programů, zatímco tarif Pro je bez poplatků, což je prý konkurenční výhodou Flixy.
„Nízké poplatky a více funkcí, to je jedna z našich výhod oproti platformám, jako je Herohero nebo Forendors, které jsou v podstatě jen paywallem pro obsah. „Oproti nástrojům, jako jsou Konverzky nebo FAPI od společnosti Inizio, které slouží hlavně jako prodejní systém či platební brána, nabízíme all-in-one řešení s různými typy produktů a členskými sekcemi bez nutnosti mít vlastní web – rychlé, jednoduché a navržené pro tvůrce, kteří chtějí prodávat efektivně a přímo ze sociálních sítí,“ vysvětluje Nowak.
Zčtyřnásobit za tři roky
Trojice dnes sedmadvacetiletých podnikatelů chce do tří let získat čtyři tisíce platících uživatelů. „Růst by mohl být i vyšší. Takzvaná ekonomika tvůrců je na vzestupu. Byznys s digitálními službami a infoprodukty by u nás mohl potkat stejný boom jako kdysi e-commerce,“ míní Nowak.
Flixy zatím podle zakladatelů netrápí ani úbytek uživatelů, který se pohybuje okolo osmi procent. „Nejčastěji zjistí, že neměli tak silný podnikatelský nápad. Menšímu počtu lidí pak chybějí nějaké funkce, což postupně napravujeme,“ vysvětluje Sedloň.
Zatímco Nowak stojí za vizí Flixy a vede produkt, akvizici zákazníků i celkový směr projektu, Sedloň s Morisem se soustřeďují primárně na vývoj nových funkcí, jako je například pořádání prodejních webinářů. Další na řadě je vylepšení vzhledu obchodů a prodejních stránek. Ve vývojové roadmapě, kterou mohou ovlivňovat i uživatelé přes komunitu Flixy, je také přidání obchodu pro merch či možnosti využívat více měn zároveň. To by Flixy usnadnilo rozšiřování i za hranice Česka a Slovenska.
„Teď trvá vývoj každé větší funkce zhruba čtyři až šest měsíců. To se zrychlí, až nám vyšší počet předplatných umožní přijmout dalšího vývojáře. Zatím to je jen na nás, dáváme tomu všechen svůj čas i vlasy,“ směje se Sedloň.
Až se obrat Flixy bude pohybovat kolem 50 milionů ročně, dávalo by podle spoluzakladatelů smysl uvažovat o exitu. „Pak by z toho byla už plynule fungující firma, kde by akvizice dávala smysl větší skupině, která by mohla uživatelům přinést další výhody a vyplatilo by se to i nám,“ uvažuje Nowak s tím, že by k tomu mohlo dojít v horizontu pěti let.