Podíl čínských výrobců na evropském trhu s elektromobily se v září snížil na 8,5 procenta, zatímco před rokem činil 9,6 procenta. Meziroční pokles tak vykázal už třetí měsíc za sebou, informovala agentura Bloomberg s odvoláním na údaje výzkumné společnosti Dataforce.

Údaje jsou další známkou toho, že na prodej čínských elektromobilů v Evropě má negativní dopad rozhodnutí Evropské komise uvalit na jejich dovoz dodatečná cla.

Komise rozhodnutí oznámila začátkem července, v platnost dodatečná cla vstoupila tento týden. To maximální činí 35,3 procenta, nadále navíc platí dosavadní desetiprocentní clo.

Brusel k nim přistoupil, protože se s Pekingem nedokázal dohodnout na přátelském vyřešení sporu ohledně podmínek dovozu.

Nejvýraznější pokles na evropském trhu s elektromobily mezi čínskými výrobci v září vykázala původně britská značka MG, kterou nyní vlastní čínská automobilka SAIC Motor.

Její prodej se podle údajů výzkumné společnosti Jato Dynamics meziročně propadl o dvaačtyřicet procent na 6717 vozů.

MG sice zůstala nejprodávanější čínskou značkou elektromobilů na evropském trhu, její vedoucí pozici ale začíná vážně ohrožovat značka BYD. Ta v září prodej na evropském trhu s elektromobily zvýšila o 162 procent na 4376 vozů.

Elektromobily se staly hlavním jablkem sváru v širším obchodním sporu ohledně vlivu čínských vládních dotací na evropské trhy a sílícího růstu exportu takzvaných zelených technologií z Číny do Evropské unie. Cla na elektromobily zůstanou v platnosti pět let, pokud se do té doby nenajde smírné řešení.

Agentura Reuters s odkazem na své zdroje uvedla, že Peking čínským automobilkám řekl, aby zastavily investiční plány v těch zemích Evropské unie, které hlasovaly pro zavedení cel.