Čínskému internetovému prodejci Alibaba Group Holding ve čtvrtletí do konce června meziročně klesl čistý zisk o 27 procent zhruba na 24 miliard jüanů (přibližně 77 miliard korun), překonal však odhady. Společnost to uvedla ve své čtvrteční výsledkové zprávě. Tržby kvůli klesající spotřebě v Číně naopak zaostaly za očekáváním.
Tržby se zvýšily o čtyři procenta na 243,24 miliardy jüanů, zatímco analytici čekali 249,05 miliardy jüanů. Tržby domácí části firmy klesly o procento, přestože objednávky vykázaly růst dvouciferným tempem. Tržby v cloudu stouply o šest procent na 26,55 miliardy jüanů, což představuje zrychlení proti tříprocentnímu růstu v předchozím čtvrtletí. Pomohla mimo jiné silná poptávka po produktech souvisejících s umělou inteligencí.
Velcí čínští internetoví prodejci se museli uchýlit k výrazným slevám a propagačním akcím, aby přilákali zákazníky. To pak snížilo marže v celém maloobchodním sektoru.
„Pokles výdajů v Číně je skutečný. Spotřebitelé méně utrácejí, omezují nákupy a chovají se racionálněji,“ uvedl podle agentury Reuters analytik společnosti M Science Vinci Zhan.
Hospodářské zotavení se v Číně zastavilo. Druhou největší ekonomiku světa nadále trápí slabý trh s nemovitostmi a lidé mají obavy, zda si udrží zaměstnání. To oslabuje kupní sílu a spotřebitelskou důvěru.
Alibaba se také potýká s tvrdou konkurencí rivalů, včetně JD.com a maloobchodních platforem zaměřených na slevy, jako je Pinduoduo firmy PDD Holdings a Douyin vlastněné společností ByteDance.