Čínská společnost PDD Holdings, která provozuje i v Česku dostupné online tržiště Temu, poprvé porazila z hlediska tržní kapitalizace svého rivala – společnost Alibaba.
PDD (Pinduoduo) minulý týden oznámila, že její tržby za třetí čtvrtletí vzrostly meziročně o 94 procent na 9,7 miliardy dolarů a provozní zisk vyskočil o 60 procent na téměř 2,3 miliardy dolarů. Výsledky překonaly očekávání analytiků, na což během minulého týdne zareagovaly akcie společnosti růstem o 25 procent.
Tržní kapitalizace společnosti se díky tomu vyšplhala na 195,9 miliardy dolarů a PDD tak zastínila svého staršího rivala Alibabu, jehož tržní kapitalizace je 190,5 miliardy dolarů. Na svém webu o tom informovala americká televizní stanice CNN. Je to poprvé, co se PDD Holdings něco takového povedlo.
„Společnost PDD těží ze svého příznivého obchodního modelu, který lépe reaguje na částečnou změnu spotřebitelského chování. Alibaba naopak relativně ustrnula po svém dynamickém rozvoji a neinovovala dostatečným způsobem, aby si udržela tržní podíl,“ zamýšlí se nad úspěchem PDD portfolio manažer Fio banky David Brzek.
Analytik České spořitelny David Vantruba uvádí, že Pinduoduo v posledních čtvrtletích reportuje výrazný růst tržeb z velké části díky expanzi v online marketingu a v oblasti potravinářských produktů Duoduo.
„Růst platformy Temu na západních trzích PDD také podporuje, ale zatím je stále relativně malou částí tržeb. Temu si vede dobře hlavně díky konceptu velkých slev, kde přímo konkuruje Aliexpressu. Očekáváme, že PDD bude i nadále získávat podíl na domácím trhu díky svému obchodnímu modelu nízkých cen v podmínkách slabšího spotřebitelského sentimentu,“ říká David Vantruba.
Úspěch Temu zvedl ze židle i zakladatele společnosti Alibaba. Jack Ma konkurentovi poblahopřál k jeho výkonu, ale podotkl, že právě začala éra elektronického obchodování s umělou inteligencí, což je podle něj příležitost a výzva pro každého.
I proto Ma vyzval své zaměstnance k reformě. „Pevně věřím, že se změní i Alibaba. Všichni jste byli úžasní, ale respekt získají jen ti, kteří se dokážou změnit pro lepší zítřky a jsou za to ochotní zaplatit jakoukoli cenu a oběti,“ naznačil Jack Ma ve své reakci v interním fóru společnosti, co od zaměstnanců Alibaba očekává.
Jack Ma založil Alibabu v roce 1999. Z funkce předsedy společnosti ale musel v roce 2019 odejít kvůli problémům s čínskými úřady. Poté co veřejně kritizoval čínské regulační úřady, téměř zmizel z veřejného života a o rok později i z Číny. Ve vlasti se objevil až v letošním roce.
I to podle Davida Brzka sehrálo svou roli v úspěších PDD Holdings. „Problémy s úřady výrazně limitovaly činnost Alibaby,“ konstatuje Brzek. Akcie Alibaby letos ostatně klesly o víc než 15 procent v důsledku obav z rozsáhlé restrukturalizace, změn ve vedení i tvrdé konkurence.
Holding PDD čínského miliardáře Colina Huanga si mezitím užil úspěšný rok. Mezinárodní pozornost k sobě společnost založená v roce 2015 přitáhla zejména poté, co v loňském roce spustila v USA online supermarket Temu. Od té doby ho navíc rozšířila do více než čtyřiceti zemí v Severní Americe, Evropě, Asii i Austrálii.
Temu funguje na podobném principu jako oblíbený AliExpress. Online tržiště zprostředkovává prodej širokého sortimentu zboží od různých prodejců.
Reklama na nový internetový obchod, který láká na extrémně levné produkty v posledních týdnech, zaplavuje i český internet. Temu.com spotřebitele vábí sloganem „nakupuj jako milionář“ a některé produkty nabízí doslova za pár korun.
Aplikace Temu se také po většinu letošního roku držela na první příčce aplikací v obchodě App Store. A podle údajů poradenské společnosti Business of Apps byla do listopadu stažena 250milionkrát. Ne všichni uživatelé ale na platformě nakoupí. V USA například Temu v říjnu navštívilo 42 milionů uživatelů, ale pouze 4,5 procenta z nich si skutečně něco koupilo.
Extrémně nízké ceny v kombinaci s velkými výdaji za reklamu se Temu nicméně zatím vyplácejí, alespoň tedy z jednoho úhlu pohledu. Jak uvádí magazín Wired, na začátku roku si společnost stanovila, že v celosvětových tržbách dosáhne deseti miliard dolarů. Podle analýzy společnosti China International Capital (CICC), která se zabývá správou investic, letos tržby PDD překročí 18 miliard dolarů.
Magazín Wird na druhou stranu tvrdí, že snaha Temu proniknout na trh mezi zavedenou konkurenci, jako Shein, AliExpress nebo eBay, si vybírá svou daň. Jen v USA Temu prý prodělává v průměru 30 dolarů na každou objednávku.
Podle Davida Vantruby se dá předpokládat, že e-commerce platforma Temu není trhem zatím plně oceněna. Avšak další výraznější růst ocenění v současných podmínkách analytici České spořitelny nevidí vzhledem k potenciálním rizikům reálně, protože konkurenční společnosti budou tvrdě soutěžit snižováním cen, aby získaly spotřebitele zpět.
„Druhým rizikem expanze Temu mohou být problémy s kapacitou skladu, což může negativně ovlivnit pokračování dosavadního silného růstu společnosti,“ doplňuje Vantruba.