V byznysu často potřebujete dosáhnout svého cíle. Dojednat nejlepší možné podmínky. Jak na to bez nátlakových a manipulativních praktik? Co by měl o vyjednávání vědět každý manažer, shrnuje mezinárodně uznávaný expert Adam Dolník.

Vyjednávání je…

Komunikace s cílem ovlivnit. Vyjednáváme denně – kdykoli potřebujeme, aby někdo udělal to, co chceme my. Většina lidí při vyjednávání sází na intuici a vlastní zkušenosti, avšak mnohé nástroje efektivního vyjednávání zdaleka nejsou intuitivní a samotné zkušenosti bez koncepčního rámce mají jen omezenou hodnotu. Naštěstí je vyjednávání dovednost, již se lze naučit a v níž je možné se neustále zlepšovat.

Není to o nás

Když chceme ovlivnit druhého člověka, musíme to udělat v kontextu toho, co je důležité pro něj či pro ni – nikoli na základě toho, co považujeme za důležité my. Argumentace založená na naší vlastní logice dává dokonalý smysl nám samotným, ale na protistranu bude mít vždy jen omezený dopad. 

Čtěte dál a dozvíte se:
  • Jak ve vyjednávání funguje pravidlo 80:20?
  • Proč je dobré uplatňovat pravidlo „slow is smooth and smooth is fast“?
  • Jaké jsou další strategie dobrého vyjednavače?
Forbes Digital Premium