Je to krátké, je to výstižné a je to o vás. Motivační dopis, to je těch pár vět, které napíšete do e-mailu, když se ucházíte o práci. Co do něj napsat, když je všechno důležité v přiloženém životopisu? Jak to udělat, aby měli ve firmě chuť pozvat vás na pohovor? Lehce a zajímavě, ale přitom nevtíravě. Tady je pár tipů posbíraných od personalistů v několika velkých firmách v Česku.
Buďte hlavně struční. Lidé od HR jsou vděční za každou větu, kterou nemusejí číst. Dobrý uchazečský dopis zabere maximálně půlku stránky, spíš ale jenom třetinu. Vynechte proto úvodní i závěrečné fráze a jděte rovnou k věci, nesnažte se udělat dojem přehnaně květnatým slovníkem.
Vžijte se do pozice člověka, který váš e-mail bude číst. Zaujmete ho – stejně jako kohokoli jiného – dobrým osobním příběhem. Klidně napište třeba o tom, že jste se nedávno přestěhovali a hledáte zajímavou práci v novém místě bydliště. Nebo že chcete pracovat v marketingu firmy, jejíž výrobky používáte celý život.
Nezapomeňte přitom na důležitá fakta. Vysvětlete, čím budete pro zaměstnavatele přínosní a jaké podobné projekty jste v minulosti dotáhli úspěšně do konce. Nebuďte obecní, chcete konkrétní místo, tak řekněte na rovinu, proč vás právě tahle práce zajímá.
“Jedná se ve své podstatě o prodejní dopis, kde platí všechny zásady přímého marketingu. Produkt jsem já a jde o to, dobře sám sebe prodat,” říká Ivan Černohorský, bývalý vysoce postavený bankéř, který se teď živí jako personalista a osobní kouč.
Sepsal proto pro Forbes 5 zakázaných frází, kterými byste si svůj motivační dopis neměli kazit. A zároveň vysvětluje proč:
„Jsem profesionál s 15letou zkušeností v oboru.“ Slovo „profesionál“ může působit odpudivě a patří spíš do sportovního žargonu, autor chce asi vyjádřit, že je v nějaké oblasti opravdu dobrý, ale na to je to příliš nekonkrétní. Slovo „obor“ působí antikvárně a v dnešním vysoce specializovaném světě nemístně všeobecně.
„Mám bohaté zkušenosti ve všech vámi zmíněných oblastech.“ Výraz „bohaté zkušenosti“ je typický příklad nekonkrétního blábolu. Co to má znamenat? Já jako personalista chci vědět, jestli a jak dlouho dělal uchazeč to, co je uvedeno v popisu pozice, v jaké konkrétní situaci a u jaké firmy.
„Moje zkušenosti z oblasti …..budou pro vás jistě přínosem.“ nebo „Zcela jistě uspokojím vaše vysoké nároky na tuto pozici.“ Nikomu bych se v úvodním dopise nesnažil podsouvat, že pro něj budu jistě přínosem nebo že uspokojím jeho nároky. Je to přehnaně sebejisté, nic o té pozici prakticky ještě nevím, chybí tu určitá pokora.
„Nabízím samostatnost, komunikativnost a organizační schopnosti.“ I tohle patří do kategorie „všeobecný blábol“. Podobných výrazů se snažte za každou cenu vyvarovat, v žádném případě nic „nenabízet“!
„Rád se dozvím o nabízené pozici více podrobností. Jak je nastavený systém prodeje a s tím spojené podmínky?“ Žádné takové otázky do motivačního dopisu nepatří. To si ten člověk myslí, že mu firma pošle dopis s odpovědí? Pokud si nejste jistí, jestli se na to hodíte, předem do firmy zavolejte.
Jakým dalším chybám se vyhnout, si můžete přečíst i tady: 7 základních chyb, kvůli kterým skončí váš životopis v koši ještě před pohovorem