Co chybí Petře Kvitové k tomu, aby se stala tváří ženského tenisu a strojem na peníze, který má smlouvy s velkými světovými značkami? Odpověď zní docela jednoduše: její velké triumfy nesmí okamžitě následovat trapný propadák. „Nejdřív vyhraje ve Wimbledonu a pak na menších turnajích v Montrealu a Cincinatti vypadne hned v prvním nebo druhém zápase. Musí zafixovat svoji výkonnost na určitou úroveň,“ říká Miroslav Černošek, šéf agentury Česká sportovní, která Kvitovou od 15 let zastupuje. „Měli jsme pro ni třeba připravenou smlouvu s Rolexem, ale právě kvůli těm výkyvům do toho nakonec nešli.“
Od léta Černošek na nejlepší českou tenistku vlastní marketingová práva jen napůl – na světovém trhu ji převzala známá agentura IMG (do její stáje patří i Novak Djokovič nebo Maria Šarapovová), Česká sportovní nadále zajišťuje lokální sponzory a reprezentaci. Právě tento víkend Kvitová hraje ve finále Fed Cup, které Češky hrají v Praze proti Německu.
V hledišti O2 Areny je i Francesco Ricci Bitti, šéf mezinárodní tenisové federace ITF, jenž herní nevyrovnanost Kvitové také vidí jako největší překážku na cestě k tučným smlouvám a statusu opravdu celosvětové celebrity. „Skvěle se na ni dívá, protože hraje tenis na riziko. Ale tenhle styl logicky přináší hodně rozdílené výsledky. Chybí ji kontinuita,“ řekl v rozhovoru pro Forbes po přednášce na pražském Cevro Institutu.
Výsledky jsou jedna věc, důležitý je ale i „cirkus“ okolo. Jaká je Kvitová mimo kurty teď? Žádné výstřelky pro bulvár (jen nový přítel, bývalý juniorský reprezentant v hokeji Radek Meidl), žádná vlastní značka sladkostí (jako Šarapovová) ani investice (peníze zůstávají hezky na účtu). „Na ní je nejzajímavější to, že se okolo ní neděje nic zajímavého,“ říká člověk z týmu, který se o Kvitovou stará.
Americký Forbes po letošním Wimbledonu o Kvitové napsal, že sice vyhrála nejslavnější grandslam, ale poražená finalistka Eugenie Bouchard vyhraje velké peníze od sponzorů. Ten rozdíl byl na první pohled zřejmý – na jedné straně Kvitová, „obyčejná holka“ z Fulneku s lepšící se, ovšem stále kostrbatou angličtinou, a na druhé straně kanadská sexy panenka Bouchard, vstřícná k médiím i reklamním povinnostem. Martina Navrátilová k tomu trefně poznamenala: „Petra by se samozřejmě mohla vyparádit: nosit vysoké podpatky a make-up, ukazovat se na premiérách. Ale to už by nebyla ona.“
To se samozřejmě projevuje i na finančních příjmech. Kvitové patří v našem žebříčku nejlépe placených českých sportovců (sčítal příjmy za období červenec 2013 – červen 2014) až 24. místo, tedy až například za hokejisty Romanem Polákem nebo Zbyňkem Michálkem.
O globálním žebříčku nemůže být s příjmem 60 milionů korun (prize money: 46 milionů, sponzoři 14 milionů) ani řeč. Přitom její přímé konkurentky Serena Williams, Li Na a Šarapovová do elitní stovky nejlépe vydělávajících sportovců světa patří.
Ani druhý triumf ve Wimbledonu, ani spojení s IMG zatím Kvitové smlouvu s významnou globální značkou nepřineslo. „Velký kontrakt se ale blíží,“ předvídá Černošek s tím, že Kvitové by na marketingový vrchol měla pomoci tenisová výměna generací. Li Na už ukončila kariéru, sestry Williamsovy to za rok za dva čeká a Šarapovová už je víc marketingová než tenisová celebrita. „Petra se může stát jednou z dvou tří nejvýraznějších tváří ženského tenisu.“
S tím souhlasí i Ricci Bitti, zároveň však připomíná fakt, že Kvitovou omezuje velikost českého trhu. „To je limit, který je teď poměrně vidět, přece jenom Česko se v tomhle směru nedá srovnávat s Čínou nebo Ruskem,“ říká Bitti. „Ale Petra má dobře našlápnuto a všechno záleží na jejích výsledcích. Úspěch je v reklamě univerzální řeč.“
Foto: David Turecký