Premiéry v kinech se odkládají, hotové snímky hází do koše a smůlu mají i desítky seriálů a pořadů na papíře. Nově vytvořený mediální gigant Warner Bros. Discovery šetří ve velkém.
Vlastník kanálů HBO či CNN se potřebuje nejrůznějšími škrty dopracovat až k částce tři miliardy dolarů. Důsledky pociťuje hlavně streamovací služba HBO Max, která se v dohledné době bude nejspíš muset znovu přejmenovat.
Minulý týden zasáhla úsporná opatření kalendář premiér filmového studia Warner Bros. Nového Aquamana diváci uvidí až na konci příštího roku, zatímco pokračování komedie Shazam se z prosince odsouvá na březen 2023. Důvod? Nedostatek peněz a snaha rozložit distribuční a marketingové náklady.
Vznik Warner Bros. Discovery sloučením společností WarnerMedia a Discovery akcionáři schválili letos na jaře a do čela nově vzniklé firmy se postavil David Zaslav, do té doby CEO Discovery. Kromě škrtů znamená i radikální změnu ve vedení firmy, protože služba HBO Max se najednou ocitla na kraji zájmu.
Zaslav podle svých slov přišel hlavně „vydělávat peníze“. V jeho pojetí to znamená například víc prostoru pro filmy v kinech (vyšší tržby z prodeje lístků) a méně peněz projektům chystaným pro HBO Max. Šetření je namístě, vzhledem k závazku najít v rozpočtu tři miliardy dolarů. To si nová společnost slibuje od „nákladově úsporných synergií“ mezi svými dceřinkami.
Z drahé fúze si Warner Bros. Discovery navíc s sebou táhne padesátimiliardový dluh. Zaslav tak už několik měsíců hledá v širokém portfoliu filmů, seriálů a dalších produktů potenciální úspory. Ze všeho nejdřív zařízl po svém dubnovém nástupu streamovací platformu CNN+. A nedávný případ filmu Batgirl, který z poměrně pokročilého stadia postprodukce putoval rovnou do popelnice, potvrdil, že se drastických kroků nebojí.
Studio ve snímku utopilo devadesát milionů dolarů, ale neobjeví se ani v kině, ani na internetu. Podle Zaslava „nebyl dost dobrý“, firma si jej nejspíš pouze odepíše z daní. Světlo světa nespatří ani téměř dokončený animovaný film Scoob! Holiday Haunt.
Největším „otloukánkem“ z portfolia Warner Bros. Discovery je však platforma HBO Max, která přišla o desítky chystaných projektů a také část svého katalogu.
Obětí škrtů se stal i první slovenský originál od HBO, seriál Víťaz režiséra Jana Hřebejka, přestože byl už v postprodukci. V rámci globální restrukturalizace přestaly pod vlajkou HBO vznikat původní seriály a pořady ve Skandinávii, celé střední Evropě, Nizozemsku a Turecku. Firma kvůli tomu propouští desítky zaměstnanců, včetně manažerů.
„Mám pocit, že se pokoušíte můj kanál podpálit, abyste získali peníze z pojistky,“ posteskl si komik John Oliver v jednom z posledních dílů svého pořadu Last Week Tonight, který HBO vysílá.
Co si o rozsáhlých škrtech myslí investoři? Akcie Warner Bros. Discovery od svého dubnového burzovního debutu klesají. Tržní hodnota společnosti se za tu dobu propadla o dvacet miliard dolarů.
Minulý týden přinesl částečnou úlevu dlouho očekávaný prequel Hry o trůny. První díl nového seriálu Rod draka se stal nejsledovanější premiérou původní tvorby HBO v historii. Během prvních 48 hodin překonal v počtu odsledovaných hodin i jarní debut nového Batmana s Robertem Pattinsonem.
HBO nezveřejňuje sledovanost v jednotlivých regionech s výjimkou Spojených států, kde Rod draka vidělo minulý týden deset milionů diváků. Druhý díl pak podle aktuálních čísel zaujal ještě více lidí. Není ovšem jasné, zda úspěch novému seriálu vydrží a zda přitáhne ke službě HBO Max nové předplatitele. Ti stávající navíc budou muset co nevidět snést další změnu názvu a možná i aplikace.
Je to teprve půl roku, co se v Česku z HBO Go stalo HBO Max. A další změna se blíží, kvůli fúzi WarnerMedia s Discovery se totiž spojí i jejich streamovací služby. Pořady z katalogu platforem HBO Max a Discovery Plus budou moct američtí předplatitelé sledovat dohromady už příští léto, do Evropy by jednotná služba měla dorazit v roce 2024.
Ani to není bez háčku. Předplatné nové platformy oproti stávající ceně s největší pravděpodobností podraží. A vzhledem k aktuální ekonomické situaci není jasné, zda jej budou uživatelé ochotni platit. Warner Bros. Discovery proto po vzoru Netflixu zvažuje zavedení levnějšího předplatitelského modelu s reklamami. Ten by mohl být i zcela zadarmo.
Zatím se však mediální gigant potýká především s dopady svých drastických škrtů. Zejména mezi tvůrci animovaného obsahu, který byl osekán nejvíc, panuje značná nedůvěra a neochota se společností spolupracovat. Firma čelí také tlaku kvůli nízké diverzitě ve svém vedení, přičemž nedávné propouštění mělo monopol bílých mužů v čele firmy pouze upevnit.