Doteď platilo: Facebook o vás ví tolik, kolik mu řeknete. Největší sociální síť světa ovšem od 1. ledna 2015 mění uživatelské podmínky, takže o vás bude vědět i to, co „řeknete“ třetí straně, tedy webům a aplikacím, které na první pohled nemají s Facebookem nic společného.
Co všechno se za pár dní změní? Internetem už projela vlna paniky a výkřiků o ochraně osobních údajů a dat. Pravda je ovšem trošku jiná. Ve zkratce řečeno: není se čeho bát, případně se to už dávno děje a doteď to nikomu moc nevadilo.
Proto přinášíme přehled hlavních mýtů a faktů, které se okolo změn podmínek na Facebooku točí. Navazujeme tím na článek Co všechno o vás ví Google?, který se stal hitem internetu.
Co je a co není pravda?
1. Facebook bude od 1. ledna 2015 vlastnit moje data
NE Facebook samozřejmě žádná data uživatelů nevlastní a nic na tom nemění ani jeho nové podmínky, které se mimochodem v tomto ohledu od těch stávajících v podstatě neliší. Pravdou je, že uživatelé jsou plnými vlastníky veškerého obsahu, jen dávají Facebooku licenci k jeho využití. Ale ne snad ve smyslu, že by mohl Facebook vzít jejich fotky a prodat je některému z inzerentů k jakémukoli účelu. Jde o to, že je vždy respektováno nastavení soukromí uživatelů. Když tedy nasdílí uživatel fotku s určitou skupinou lidí, nikdo jiný tuto fotku neuvidí, byť by byla jakkoliv využita ve spojitosti s komerčním subjektem. Nutno dodat, že žádný takový reklamní formát na Facebooku v tuto chvíli stejně neexistuje – využívá se maximálně profilový obrázek uživatele a jméno ve spojitosti se stránkou, které je uživatel fanouškem.
2. Facebook o nás bude sbírat víc dat než doposud
ČÁSTEČNĚ To je pravda jen z poloviny. Dosud se nejvíc mluvilo o tom, že Facebook bude nově sbírat hlavně data o poloze uživatelů a využívat je pro své reklamy – to už se však děje nyní a je to zahrnuto v současných podmínkách. Hlavní změna přichází v tom, že největší sociální síť hodlá kupovat ještě data třetích stran, aby lépe vyprofilovala tzv. behaviorální cílení svých reklam. Což je v rámci odvětví internetové reklamy poměrně běžná praxe. Důležité také je poznamenat, že to Facebook ohlásil už v létě na svém blogu a v rámci USA již tuto praxi postupně využívá.
3. Facebook z vás udělá produkt
ČÁSTEČNĚ Šéf Applu Tim Cook si nedávno do Facebooku nepřímo rýpl, že „některé společnosti“ kvůli svým praktikám v oblasti poskytování reklamy dělají z uživatelů v podstatě produkty. Je jasné, že z něčeho se provoz největší sociální sítě světa financovat musí – koneckonců Facebook je komerční subjekt, stejně jako třeba továrna na auta. Zuckerberg prohlásil podobné výroky za směšné a opáčil, že kdyby byl Apple až tak na jedné vlně se svým zákazníky, své produkty by zlevnil. Pravdou ale je, že pro Facebook je každý uživatel (respektive jeho pozornost a potažmo peněženka) jako zboží, které se snaží prodat inzerentům. Funguje to na podobném principu jako s médii, jen s tím rozdílem, že Facebook vždy bude zdarma (aspoň to tvrdí).
4. Facebook si bude uchovávat vaše platební údaje
ANO Tohle je nejzajímavější změna oproti starým pravidlům – Facebook bude nově uchovávat data o vašich platbách a to včetně čísla vaší kreditní karty, nebo vaši doručovací adresu. Souvisí to s tím, že Facebook se chce stát nejen poskytovatelem reklamy, ale také přímou prodejní platformou, kdy bude možné nakupovat produkty přímo v newsfeedu (hlavní tok příspěvků) pomocí tlačítka „koupit“, aniž byste museli Facebook opustit.
5. Můžu si určit, která reklama se mi zobrazuje
ANO Možnost kontrolovat reklamu, která se vám na Facebooku ukazuje, se neváže přímo k novým podmínkám pro rok 2015, ale už se testuje v USA a zřejmě brzy se dostane i do Evropy. V praxi půjde o možnost u každé reklamy rozkliknout menu a v něm zjistit, proč se mi daná reklama zrovna zobrazuje (například, protože jsem navštívil konkrétní aplikaci mimo Facebook a ten si můj pohyb zaznamenává) a zároveň si změnit nastavení zobrazení podobných reklam.
Pokud se chcete lépe zorientovat v tom, co na vás Facebook od Nového roku chystá, tak zde najdete zjednodušený manuál, který uživatelům na jakékoliv technické úrovni umožní pochopit co, kdy a za jakých podmínek na Facebooku sdílí a jak si vše dobře nastavit.
Autor článku Eduard Piňos pracuje jako stratég ve společnosti Kindred Group
Co všechno o vás ví Google? Čtěte v tomto dalším článku na Forbes.cz