Celý život pracuje v retailu. Takovou jízdu jako teď ovšem ještě Jens Krieger nezažil. Inflace a nejistota dodávek mění zažitá pravidla, ale šéf českého Penny Marketu si drží klid. Jednoduše to musíme zvládnout, říká. 

Jakmile prošedivělá stařenka spatří v obchodě mezi regály vysokého upraveného muže v padnoucím obleku, kterého v hledáčku zkoumá fotograf, hned si to k němu namíří. „Chodím sem nakupovat ráda, ale chtělo by to víc místa v uličkách,“ vpálí bez pozdravení a pokračuje s nákupním vozíkem dál. Jens Krieger kývne a usmívá se. 

Coby CEO Penny Marketu v Česku má přesně tyhle zpětné vazby rád. Jedna z jeho nejoblíbenějších pracovních náplní jsou právě návštěvy poboček v celém Česku, kde chce vidět, jak byznys, který řídí z Radonic u Prahy, funguje ve skutečnosti. „Jenom v obchodech uvidíte, jaká je realita,“ říká muž, který s maloobchodem spojil celou svou profesní kariéru.

To, co zažívá nyní, ale podle něj nemá v retailu obdoby. Nebo jak říká manažerským slangem: „Jsou před námi obrovské výzvy.“ Na mysli má válku na Ukrajině a její dopady.

„Všichni jsme si v únoru mysleli, že po dvou letech pandemie se zase vrátíme do normálnější doby. Co se teď děje, je katastrofa. Humanitární, ale i hospodářská s dopady pro nás všechny v Evropě,“ říká muž, který stojí v čele českého Penny Marketu poslední čtyři roky.

Pro maloobchod je podle něj aktuálně největší otázka, jak se bude vyvíjet dál zásobování a dodavatelské řetězce, kde všude a jak výrazně se projeví válka na Ukrajině a kam až zamíří inflace.

„Mnoho surovin je dražších už teď a to stále nevíme, jak bude nakonec vypadat na podzim sklizeň na Ukrajině,“ říká Krieger s tím, že celý obchod tak intenzivně řeší, aby si zajistil zásobování v dalším půlroce i příští rok. 

Zatímco dřív bylo běžné, že se plánovalo na rok dopředu, dneska je to mnohem rychlejší. „Každý den musíte řešit problémy s dodavateli, kteří buď nemají suroviny, nebo musí zdražit. To je na denním pořádku.“

„Ale vidím v tom i pozitivní dopad, krize stmeluje lidi v týmu a zaměstnanci si cení práce v retailu,“ věří Krieger a dodává, že pro něj samozřejmě současná krize znamená i to, že jeho pracovní dny jsou delší, než bývaly.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.