Facebook dnes slaví patnáctiny. Patnáct let je ve světě technologií něco jako věčnost, a tak není divu, že se sociální síť změnila k nepoznání. Některé služby a kroky se Facebooku nesmírně povedly – bez mobilního Messengeru, reakcí, samolepek nebo akvizic jako Instagram či WhatsApp by se dnes jeho hodnota neblížila půl bilionu dolarů. Které produkty a služby ale naopak skončily v zapomnění, ať už jako okamžité propadáky, nebo jako odrazy doby, o které postupně opadl zájem?
Facebookový e-mail
Protože se Facebook začínal čím dál více prosazovat kromě sociální sítě i jako soukromý komunikační nástroj, v roce 2010 přišel Mark Zuckerberg s ambiciózním plánem, jak porazit Gmail a další e-mailové služby. Postupně založil všem uživatelům e-mailovou adresu končící na @facebook.com. Mělo to fungovat jednoduše. Když vám přišel e-mail na tuto adresu, objevil se v inboxu mezi dalšími zprávami na Facebooku. Stejně tak bylo možné odeslat zprávu z Facebooku nejen dalším facebookařům, ale na i libovolný e-mail. Zájem o službu byl ale od začátku mizivý a frustraci uživatelů ještě umocnil krok, kdy se všem na profilu v kontaktních informacích objevila facebooková e-mailová adresa místo té běžné – najednou nebylo možné dohledat aktuální e-maily přátel. Facebookové e-maily fungovaly celé čtyři roky, než byly bez povšimnutí zrušeny.
Telefon od Facebooku
Dnes se Facebook zoufale snaží prosadit se svým domácím komunikátorem Portal. Možná jste ale zapomněli ještě na jeden pokus na poli hardwaru pod jeho značkou (teď nepočítejme hardwarové akvizice jako Oculus). V roce 2013 se ve spolupráci s HTC zrodil „Facebook phone“ zvaný First. Technicky šlo o běžný telefon s Androidem nižší střední třídy, od konkurence jej ale odlišoval software: na Facebook jste naráželi všude, hlavně díky Facebook Home, předinstalované nadstavbě operačního systému. Představa facebookového feedu na zamykací a domovské obrazovce ale příliš netáhla, a tak začali američtí operátoři First rozdávat zdarma k dvouletým úvazkům, aby se zbavili zásob. Další příčinou neúspěchu byl i fakt, že software Home Facebook uvolnil ke stažení taky uživatelům jiných telefonů. I ti nejzarytější příznivci sociální sítě tak dali přednost spíše výkonnějším a zajímavějším smartphonům, na které si pak nadstavbu doinstalovali. Dalším pokusem v telefonním světě byla ještě o dva roky později aplikace Facebook Hello – chytrý telefonní seznam, který měl nahrazovat výchozí „dialer“ na Androidu. I ta ale skončila v propadlišti dějin.
Hry, kvízy a aplikace na všechno
Které jídlo vystihuje vaši osobnost? Která princezna od Disneyho jste? Většinu naší redakce ještě dodnes straší ve snech smršť pozvánek do všech možných kvízů, farmvillů a dalších her na Facebooku. V době, kdy se Facebook začínal prosazovat v Česku, byly hry pro část uživatelů hlavním důvodem, proč na Facebook chodili. Interaktivní obsah třetích stran vzešel z období, kdy Mark Zuckerberg prezentoval Facebook jako modulární platformu: základem byl profil a všechny ostatní funkce se tvářily jako facebookové aplikace. Chvíli byla na Facebooku demonstrativně i obdoba windowsího tlačítka Start. Velká vize s facebookovými aplikacemi ale nepřežila masivní přesun uživatelů z počítačů na smartphony – Facebook na něj nestihl včas zareagovat. API pro cizí aplikace tak stále podporovalo pouze desktopové prohlížeče, které rychle ztrácely relevanci, a popularita aplikací včetně her postupně vyšuměla. Navíc následky divoké „doby aplikací“ Facebooku pořádně zatopily loni – právě přes populární kvízy totiž sbírala citlivá data nechvalně proslulá Cambridge Analytica.
Pokusy konkurovat úspěšným mobilním aplikacím
Facebook toho zkoušel hodně. Aplikace Places měla zlikvidovat Foursquare (který se ale zlikvidoval spíše sám), Questions měly zlikvidovat Quoru, tbh zase teenagerovské aplikace typu Sarahah, Ask.fm nebo Tellonym. Do toho ještě fungovala samostatná aplikace Groups. Žádné z těchto aplikací nebyly vyloženě špatné, jen přišly příliš pozdě a nedokázaly zaujmout ničím převratným. Smutný osud potkal i slibné Moves. Tento inovativní softwarový fitness tracker Facebook koupil od jeho zakladatelů startupistů, ale protože nevěnoval příliš úsilí rozvoji aplikace, původně spokojení uživatelé přešli ke konkurenci a Moves v roce 2018 zanikly.
E-mailové notifikace
Dnes si stěžujeme na nekontrolovatelnost notifikací mobilní aplikace Facebook. Situace před 10 lety ale byla ještě horší: úplně všechny notifikace ze sociální sítě chodily ve výchozím nastavení na e-mail. Této záplavě se neubránili ani odmítači Facebooku. I těm přistávala každý den v e-mailu nejedna pozvánka na Facebook.
Statusy
Pamatujete na statusy na instant messengerech jako ICQ nebo MSN? Jsem pryč, spím nebo moudra jako „Life goes on. It always does until it doesn’t.“ Přesně tak fungoval prapůvodně Facebook. Jakmile jste změnili status, ten předchozí už nebylo možné dohledat. Klasické textové příspěvky podobné tweetům z nich Facebook udělal až časem – a ještě hodně dlouho poté bylo jméno uživatele součástí statusu: Petr Šimůnek právě přemýšlí o životě.
Stát se fanouškem
Dnes sledujeme stránky na Facebooku čistě z praktických důvodů, aby nám neunikly nové články nebo další novinky. Byly ale doby, kdy sledování vyjadřovalo nějaký postoj a bylo součástí vybroušené virtuální identity. Proto se také dnešním stránkám (Pages) říkalo fanouškovské stránky (Fan Pages) – z čehož vzniklo i ikonické tlačítko Become a Fan. Aby to nebylo příliš jednoduché: jako dnešní stránky (Pages) tehdy fungovaly skupiny (Groups). A jako dnešní skupiny tehdy fungovaly komunity (Communities). A do roku 2008 ani nebylo možné mít účet na Facebooku, aniž byste byli součástí nějaké komunity, např. školy.
Šťouchnutí
Dobře, zmiňovat šťouchnutí (Pokes) jako mrtvé ještě není úplně fér. Prostě na ně zapomněli jak uživatelé, tak samotný Facebook. Jeho vývojáři Pokes ani nezrušili, ale ani nezakomponovali do posledních redesignů. Pokud chcete šťouchat, musíte funkci aktivně vyhledat třeba na Googlu. My jsme to udělali za vás, šťouchat můžete na této stránce. Není zač!
Vyhledávání nade vše
V roce 2013 prezentoval Mark Zuckerberg velké vize se svým vyhledávačem Open Graph Search. Chtěl porazit Google i Siri – vyhledávací políčko na Facebooku mělo umět inteligentně rozklíčovat dotazy jako „Najdi mi všechny blonďaté číšníky ze Zlínského kraje“ a díky spolupráci s Bingem od Microsoftu se nemělo omezovat jen na obsah na Facebooku. Realita ale byla jiná: vyhledávač dotazům častěji nerozuměl, než rozuměl, uživatelé na něj zanevřeli a od té doby do vyhledávání Facebook neinvestuje příliš prostředků ani úsilí.