Americký podnikatel, porotce v investorské soutěži Shark Tank televize ABC (u nás tento pořad známe pod názvem Den D od České televize) a také vlastník NBA klubu Dallas Mavericks Mark Cuban se stal miliardářem v roce 1998, když s kolegou Toddem Wagnerem vložili akcie své streamovací společnosti Broadcast.com na burzu.
Cuban ale vždy nebyl tak racionální, když šlo o peníze.
Čtěte také: Recept matky Richarda Bransona, jak vychovat úspěšného podnikatele
Ve 20 letech bojoval s dluhy na kreditních kartách a sotva se držel ve finančním plusu. „Nejtvrdší lekcí, kterou jsem dostal, byl moment, kdy mi přestřihli mé kreditní karty,“ uvedl pro americkou televizi CNBC.
„Mohl jsem si kupovat věci a pak vše splatit a najednou jsem tohle nemohl dělat. Ani nevím, kolik karet mi přestřihli.“
Během tohoto času přišel Cuban na důležitou věc. Nejenže dluh na kreditních kartách rychle nabíhá, ale pokud se nesplácí včas, dlužníci na úrocích dluží daleko více, než původně zamýšleli akceptovat.
„Používat kreditní kartu je dobré tehdy, pokud na konci měsíce vše splatíte,“ řekl moderátorovi. „Je potřeba si uvědomit, že 18, 20 nebo 30 procent, které navíc platíte za váš dluh, vás stojí daleko více, než vůbec můžete kdekoli jinde vydělat,“ dodal.
Průměrná návratnost z dlouhodobé investice se podle CNBC pohybuje někde kolem 10 procent ročně, takže splácet dluh s úrokovou sazbou 20 procent vás přijde na dvě takové investice.
Když se dostanete do dluhů, existují dva obecné způsoby, jak je splatit: metoda laviny a metoda sněhové koule. První z nich upřednostňuje splatit dluhy s nejvyšším úrokem, ta druhá pak splácet nejdříve ty s nejnižší úrokovou sazbou.
Zaměřit se nejdříve na závazky s nejvyšším úrokem je nejrychlejší cestou jak se zbavit vysokého dluhového zatížení.
Nicméně studie pro Harvard Business Review ukázala, že efektivnějším a oblíbenějším způsobem je metoda sněhové koule, jelikož dlužníci jsou při počáteční rychlejší eliminaci dluhů k dalšímu splácení více motivováni než tehdy, pokud je jedna splátka stojí velké úsilí.
Podle statistik Bankovního a Nebankovního registru klientských informací měli Češi ke konci loňského roku doma 1,84 milionu kreditních splátkových karet, přičemž jejich počet se meziročně mírně snížil.