Domov basketbalových Lakers i Clippers a hokejových Kings mění po dvou dekádách název. Slavná losangelská aréna Staples Center ponese od 25. prosince název Crypto.com Arena.

Zkuste to říct třikrát za sebou a pořád to trochu nepůjde přes jazyk. A teď si představte, že jste letitý fanoušek jednoho ze zmíněných týmů… Z toho bude ještě mrzení!

Lepší odraz doby bezprecedentního boomu kryptoměn však nenajdete. Dvacetiletý kontrakt má podle dostupných informací hodnotu 700 milionů dolarů, tedy přes 15 miliard korun. Co že je to za firmu s doménovým názvem, která zaplatila za práva na pojmenování haly takovou sumu?

Crypto.com umožňuje uživatelům nakupovat a prodávat více než 150 kryptoměn. Kromě jednoduché aplikace, která je podle vyjádření firmy v kryptosvětě tou vůbec nejrychleji rostoucí, nabízí také debetní karty Visa, kde láká na vysoký cashback.

Jejím nejvýraznějším spoluzakladatelem a zároveň CEO je podnikatel Kris Marszalek, který má za sebou, alespoň podle svého LinkedIn profilu, několik exitů a před svým současným projektem působil jako CEO v asijském slevovém serveru Ensogo. Ten se, podobně jako celá řada těchto byznysů, v roce 2016 dostal do problémů, Marszalek rezignoval a firma skončila.

Zároveň s tím skončila i slevová platforma BeeCrazy, kterou Marszalek spoluzaložil v roce 2010 a o čtyři roky později prodal společnosti iBuy Group, která se rebrandovala právě na Ensogo. Slevový průšvih za sebou zanechal díry ve financích zaměstnanců, partnerů i zákazníků. Mnozí z nich se podle hongkongských zdrojů dokonce obrátili na policii.

Ten stejný měsíc, co Marszalek (vzhledem ke kauze Wirecard úsměvné jméno, že?) rezignoval na svou pozici v Ensodo, rozjel s partnery službu Monaco. Ta přinesla na trhu kryptoměnovou platební kartu, skrze ICO vydala vlastní tokeny a v roce 2018 za miliony dolarů koupila doménu Crypto.com. A jsme u sportovního svatostánku v Los Angeles.

Reklama Crypto.com zcela zahltila Twitter i Facebook.

Samotná mobilní aplikace Crypto.com, umožňující nakupovat, držet a prodávat kryptoměny, je provozována na Maltě registrovanou firmou Foris DAX MT Limited. Tam ostatně směřuje i jediná adresa, která je na webu Crypto.com k dohledání. Čerstvé zprávy o přejmenování Staples Areny zmiňují, že Crypto.com sídlí v Singapuru, ačkoliv až dosud byla jako sídlo uváděna adresa v Hongkongu.

Firma podle svých slov zaměstnává přes 2600 lidí po celém světě, má přes 10 milionů uživatelů a tržby jí v roce 2020 vzrostly desetinásobně, ačkoliv odkud kam, to už neuvádí. Hojně nicméně investuje do své viditelnosti a kromě nejnovějšího majstrštyku se už Crypto.com vyjímá na formuli 1 či na ledě NHL týmu Montreal Canadiens.

Partnerství uzavřela i s bojovou organizací UFC a v mezičase reklama Crypto.com zcela zahltila Twitter i Facebook a od letošního října láká nové uživatele herec Matt Damon, který nejen v epickém reklamním videu hlásá, že štěstí přeje statečným.

Trochu to ale vypadá, že skutečně statečný je každý, koho taková prezentace přesvědčí. Možná je to celé pravda a Crypto.com o sobě podává věrohodný obraz – protočí se na něm miliardy a management včas vsadil na celou řadu kryptoměn, ty za pět let astronomicky narostly na hodnotě, a tak sponzorství sem, sponzorství tam není problémem.

Osobně bych se však bez jakéhokoliv škarohlídství vsadil, že do dvou let se bude aréna Los Angeles opět přejmenovávat. Vzpomeňme, že své jméno nalepil na sportovní svatostánek i Enron…