V českém investorském světě je úkazem, až podivínem. Říká se o něm, že jde do investic, které nikdo nechce. Přesto Matěj Turek už po dvě dekády nenápadně z nuly buduje své impérium, jehož hodnota dnes dosahuje k jedné a půl miliardě korun. Pro jedny zcela neznámý, pro druhé těžko čitelný investor čtenáře Forbesu pro pochopení své filozofie pouští nejen do své hlavy, ale poprvé i do své duše.
Matěj Turek může na české investorské scéně působit trochu jako podivín. Minimálně se vymyká zažitým představám o investorech v dobře padnoucích bílých košilích a modrých oblecích, s naleštěnými botami, perfektním účesem a oholenými tvářemi.
Místo toho mě v pražské ulici Pernerova s číslem popisným 50, kde má on i jeho kolegové kanceláře, vítá v černém bomberu s bílým nápisem Carhartt přes celá záda, v seprané mikině s kapucí a na hlavě má sněhově bílou kšiltovku s nápisem Dukla Praha.
Klub letos zcela ovládl a tím se poprvé dostal do povědomí široké veřejnosti. Doposud se totiž tento investor, jenž nevlastní automobil a po Praze i mimo ni se pohybuje pouze veřejnou dopravou nebo taxi, spíše schovával.
„Je to přirozený vývoj. Předtím jsem byl spíše v pozadí, ani dnes necítím nutnost se ukazovat, ale nedělat to by zase působilo divně,“ říká ve velkém činžovním bytě, který před 100 lety patřil továrníkovi Karlu Misíkovi.
Ten odsud z okna pozoroval cvrkot ve své fabrice vyrábějící plstěné klobouky, jež stále stojí hned pod vrchem Vítkov. Dnes tu často sedí Matěj Turek a řeší denní záležitosti každého investora.
V posledních dvou dekádách se totiž postavil na dvě stabilní nohy – ve fondech Meridon a Quant spravuje investice do akcií a vedle toho buduje private equity fond 10X, přičemž celková hodnota investic v obou větvích už se blíží k jedné a půl miliardě korun.
„Na akciových trzích spravujeme přibližně 500 milionů korun a hodnota private equity portfolia se dnes pohybuje kolem 750 milionů korun,“ vypočítává Turek, který o sobě dal letos pořádně vědět i jarním prodejem Ticketstreamu.
Pravda ale je, že pro mnohé je stále těžko čitelným investorem. Střílí totiž do mnoha stran a často z pohledu jiných až nevypočitatelně – do e-commerce, retailu, softwaru, nových technologií nebo teď také do sportu.
Do jeho portfolia patří firmy jako Rekola, Zuri, vyvíjející letadlo s kolmým startem, cloudová firma Algotech, startup E2B, Vinohradský pivovar, fotbalová Dukla Praha či platforma pro organizátory akcí Boom Events, má ale zainvestováno třeba i do producenta krevet nebo do projektu Moderní sebeobrana.
Říká se o něm, že jde do investic, jež leží ladem a nikdo je nechce. „Často se spojím s někým, s kým rozvíjím to, co všichni ostatní považovali za nesmyslné nebo bláznivé,“ říká k tomu. V ruce drží šálek čaje opět s logem Dukly a nad ním začne popisovat svůj příběh.
V rozhovoru se dozvíte:
- Jaké byly investorské začátky Matěje Turka?
- Proč investoval do Vinohradského pivovaru a co z něj chce udělat?
- Matěj Turek letos ovládl Duklu Prahu. Proč je dle něj fotbal super byznys s geniální ekonomikou?