Je to jedna z největších celovečerních událostí na planetě. Vyvrcholení ligy amerického fotbalu NFL dostane nejspíše k obrazovkám přes sto milionů diváků. Takzvaný Super Bowl je ale dnes už mnohem více byznysový a marketingový spektákl než velká sportovní bitva. Tady jsou čtyři bizarní byznysové aspekty, které jsou s hvězdným zápasem spojeny.
Nejdražší půlminuta
První ekvivalent legendárního vyvrcholení sezony americké NFL se hrál v roce 1965. Tehdy zápas sledovalo kolem 24,5 milionů diváků a půlminutová televizní reklama v době konaní zápasu vyšla inzerenty průměrně na 37 500 dolarů.
Finále se hraje už v pondělí 0:30 středoevropského času.
O šedesát let později je všechno trochu jinak. Ze Super Bowlu se stal sportovní, marketingový a byznysový spektákl. Za stejný časový úsek třiceti vteřin si dnes firmy výrazně připlatí. Oproti roku 1965 konkrétně o více než 21tisíckrát. Půlminuta televizní reklamy během letošního Super Bowlu vyjde na 8 milionů dolarů, zhruba 266 tisíc dolarů za vteřinu.
Kolik lidí si souboj mezi Kansas City Chiefs a Philadelphia Eagles naladí, nebylo před zápasem jasné. Jako srovnání ale použijme rok 2024: tehdy Super Bowl k obrazovkám přilákal 115 milionů diváků.
Nejvýhodnější nula
Možná více fanoušků sleduje Super Bowl spíše kvůli všemu, co se děje mimo hřiště. Firmy přicházejí s těmi nejkreativnějšími reklamami, které si šetří celý rok. A pak samozřejmě kvůli poločasové show, která pravidelně přiláká na pódium ta největší světová jména šoubyznysu. Tento trend odšpuntoval svým vystoupením v roce 1993 Michael Jackson.
Letos se do této pozice vyhoupl rapper Kendrick Lamar, který si před pár dny odnesl z vyhlašování cen Grammy hned pět ocenění. A kolik že Lamar za své vystoupení inkasuje? Krásně kulatou sumičku: 0 dolarů. Ve skutečnosti to bude ale zřejmě vyúčtováno za minimální hodinovou mzdu, aby nedošlo k porušení zákonů: 10 dolarů a 45 centů.
Katy Perry a její legendární vystoupení s velkými plyšovými žraloky? Minimální mzda. Rihanna oznamující v rámci své show těhotenství? Minimální mzda.
Na papíře je to však trošičku jinak. Sponzorství poločasové show si za padesát milionů koupila společnost Apple Music. 35 milionů jde přímo lize, patnáct milionů jde teoreticky americkému rapperovi. Jenže ne přímo, místo toho putují na mimořádně produkčně náročné vystoupení, na kterém se nikdy nešetří. Nebylo by to tak poprvé, kdy by hlavní hvězda musela nakonec za své vystoupení ještě doplácet. The Weeknd v roce 2021 dopláceli osm milionů z vlastní kapsy.
Ale nemějte o konta megahvězd obavy. Bohatě se jim to vyplatí. Loňský headliner Usher, taktéž vystupující za minimální mzdu, oznámil své turné hned po poločasovém vystoupení. Ceny vstupenek vyletěly o čtyřicet procent. Justinu Timberlakeovi narostly streamy jeho písniček po vystoupení na Super Bowlu o pět set procent.
Rihanně přibyly na Instagramu po koncertu v poločase Super Bowlu tři miliony sledujících. Vyhledávání její značky kosmetiky Fenty Beauty vzrostlo o osm set procent.
A co si z toho odnese Kendrick Lamar? Týden před Super Bowlem oznámil své turné začínající v dubnu. A vstupenky jdou právě do prodeje. A navíc pracuje na komediálním projektu s tvůrci legendárního animovaného seriálu South Park, který by měl spatřit světlo světa v červenci.
Marketing a dosah vítězí.
Třikrát a plať
Kansas bude mít samozřejmě mezi fanoušky jednu silnou váhu: zpěvačku a globální megastar Taylor Swift, jejíž přítel Travis Kelce za Chiefs nastoupí. Ještě více ale bude týmu z amerického Středozápadu fandit představitel konkurenčního sportu: manažer týmu Miami Heat z basketbalové NBA Pat Riley.
Foto Paolo V, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0
Může na nich totiž slušně vydělat. Kansas City Chiefs vstupují do zápasu jako dvojnásobní obhájci titulu, pokud vyhrají i letos, stanou se teprve druhým týmem v historii NFL, kterému se to povedlo. Dvakrát v historii už šňůru tří titulů předvedli Green Bay Packers.
Jak do toho zapadá šedovlasý veterán Riley? Koučoval totiž v osmdesátých letech legendární Los Angeles Lakers, kteří pod jeho vedením vyhráli tituly v letech 1987 a 1988. V další sezoně by se jim totiž podařil takzvaný „three-peat“, ve sportovním žargonu běžně označující právě tři tituly ve třech po sobě jdoucích letech.
Mazaný Riley tehdy zavětřil investiční potenciál a termín „three-peat“ si pod ochrannou značkou nechal zaregistrovat. I když jeho Lakers nakonec v sezoně 1989 zlatý hattrick nedokončili, Rileymu vlastnictví termínu zůstalo. Celkem devět tisíc za něj dokonce vyinkasoval od velkých rivalů z Chicaga Bulls, kteří během devadesátých let vyhráli s Michaelem Jordanem tři tituly v řadě dokonce dvakrát.
A ani teď Rileyho právníci nelení. Dohoda o využití „three-peatu“ je už mezi ním a Chiefs vyřešená. Kolik by v kapse Rileymu přistálo tentokrát, ale žádná ze stran nezveřejnila.
Velká technologická kletba
Pokud se ve světě byznysu nebo technologií děje něco zásadního, nejspíše se to promítne do reklam během Super Bowlu.
Před třemi lety frčelo krypto, tři kryptogiganti CoinBase, Crypto.com a FTX měli všichni svou televizní reklamu. Dva roky zpět byl jedním z hlavních témat rostoucí segment online sázení, v Americe stále ještě velmi ožehavé téma. Tehdy jej totiž hostil Phoenix v Arizoně, poprvé se odehrával ve státě, kde bylo online sázení legální.
Tři hlavní hráči, Bet MGM, DraftKings a FanDuel, nasadili své reklamy. Minulý rok nasadilo svou reklamu čínské online tržiště Temu a zbytek reklam ovládli soupeřící výrobci elektroaut.
Jen pár měsíců po Super Bowlu 2022 se provalil skandál kolem FTX a hodnota kryptoměn zmizela v padající spirále. Rozjeté online sportovní sázení narazilo v posledních dvou letech v USA na blok a tempo jeho růstu se výrazně zpomalilo. Letos čelí Temu celní válce mezi USA a Čínou a prodeje elektroaut v roce 2024 znatelně zpomalily.
Na to všechno se mohou dívat s obavami investoři do umělé inteligence. Své reklamy totiž proti sobě nasadí prvně na půdu Super Bowlu jejich vývojáři: OpenAI a jeho ChatGPT změří kreativní marketingové síly s všemocným Googlem. Zafunguje kletba Super Bowlu i letos? To se dozvíme v následujících deseti měsících.