Dobře se rozhodnout, zvolit správný sortiment a držet skladem optimální množství zboží. To jsou klíčové faktory úspěchu společnosti ASP Group. Jednoho z největších distributorů čtyřkolek ve střední a východní Evropě řídí dvojčata Dušan a Oldřich Hříchovi spolu se CEO Janem Mertlem. Skupina loni dosáhla zisku EBITDA přes 380 milionů korun při obratu 2,7 miliardy. Letos ASP míří ještě výš, a to i díky expanzi na sever.
Začínali s prodejem mobilních telefonů, ale když uviděli čtyřkolky, měli o směřování dalšího podnikání jasno. V průběhu dvou desítek let se z ASP Group stal nejsilnější dovozce a jeden z největších distributorů značkových čtyřkolek, příslušenství, náhradních dílů a doplňků ve střední a východní Evropě.
Kromě toho má i vlastní značky profesionálního příslušenství Shark Accessories a pneumatiky Bulldog Tires. Byznys se postupně rozrostl i o motorky nebo robotické sekačky.
Na okraji obce Letkov nedaleko Plzně postavili sedmačtyřicetiletí bratři Hříchovi areál s reprezentativním showroomem a čtyřmi skladovacími halami. Svou firmu odtud řídí už osm let a postupně jí budují velmi silnou pozici nejen v Česku.
Skupina má díky dceřiným společnostem výhradní zastoupení v Polsku a Rumunsku, kde nově disponuje vzorovými prodejnami i velkými skladovacími plochami. Právě do rozvoje zahraničního obchodu ASP loni významně investovala – vybudování nového zázemí v Polsku a také rozšíření obchodních aktivit ve Skandinávii spolkly přes 140 milionů.
Loňský rok byl vynikající, ale myslíme si, že ten letošní bude ještě lepší.
Sever je aktuálně největším obchodním cílem ASP, ať už jde o Skandinávii, či Pobaltí. „V severských zemích cítíme obrovský potenciál, snažíme se tam postupně prosadit,“ potvrzuje Dušan Hřích.
A prosazují se velmi čile. „V segmentu doplňků a příslušenství prodáváme prakticky do celého světa. Kde nemůžeme dodávat čtyřkolky, snažíme se uchytit jiným způsobem. Myslím si, že máme co nabídnout,“ tvrdí druhý z bratrů.
Promyšleně zaplněné sklady
Na nabídku slyší zákazníci i v exotických destinacích, jako je třeba Mongolsko, Grónsko nebo Srí Lanka. „Posílali jsme zakázku i do Jižní Koreje, odkud nás oslovili přes Instagram. Jsme zvyklí reagovat na každou poptávku, i když to někdy nedopadne,“ dodává Oldřich Hřích.
Centrum v Letkově má na starosti ředitel Jan Mertl, který bratrskou dvojici doplnil před osmi lety. Společně se radí, plánují strategické kroky i stav zásob, což je u úspěšného distributora klíčové a ne vždy jednoduché, zvlášť když výrobci strojů chtějí informaci několik měsíců dopředu.
„Vždy to vymyslíme. Ještě se nám nestalo, že bychom si vytvořili takovou zásobu, kterou bychom později nedokázali se ziskem prodat,“ usmívá se Jan Mertl.
„Musíme ale předpovídat, jestli se nové modely budou zákazníkům líbit a dobře se prodávat. V našem oboru příliš nefunguje systém předobjednávek od klientů, jak je tomu třeba u aut. Většinou se naštěstí trefíme, nejhorší by pro nás bylo, kdyby byl o produkty zájem a my je neměli. Tím bychom zákazníky poslali ke konkurenci a to určitě nechceme,“ podotýká Dušan Hřích uprostřed moderního logistického centra.
Všechno tu funguje rychle a bezchybně – objednávky a jejich odbavení řídí vyladěný informační systém, který i díky dvojí kontrole nedovolí skladníkům žádný přešlap. Loni firma prodala čtrnáct tisíc čtyřkolek a letos chce prodej ještě zvýšit. I proto je sklad většinou plný.
„Stabilně máme k dispozici přes dva a půl tisíce strojů. Když přijede zákazník z Chorvatska a chce sto čtyřkolek, může si zboží hned odvézt. Jsme na to připravení,“ dodává Dušan Hřích.
Od čtyřkolek k sekání trávy
Od roku 2023 ASP Group prodává a distribuuje také robotické sekačky Segway. Zastoupení firma získala díky velmi pozitivní zkušenosti původně amerického výrobce při obchodu se čtyřkolkami. A když spolupráce začínala, sourozenci ukázali americkému partnerovi odvahu a tah na branku, když objednali rovnou několik tisíc kusů.
„V zahradní technice cítíme velký potenciál. Takže jsme okamžitě chytili příležitost a povedlo se. Na sekačky jsme vytvořili speciální tým lidí, který nemá se čtyřkolkami nic společného,“ přibližuje Dušan Hřích sázku na nový sortiment.
Loni firma prodala osm tisíc sekaček, což byl skoro trojnásobek proti roku 2023, kdy se bezdrátové sekačky Segway poprvé objevily v jejím portfoliu. „Letos bychom chtěli prodat alespoň patnáct tisíc kusů, což vůbec není nereálné. Když máte dobrý produkt, je to vlastně jednoduché,“ směje se Dušan Hřích.
„Nabízíme jednoduché a moc dobře vypadající sekačky, které jsou snadné na instalaci, což zákazníci oceňují,“ doplňuje Jan Mertl s tím, že zahradní odnož šéfy firmy hodně baví, přestože je od silných strojů do terénu dost vzdálená. Přispívají k tomu samozřejmě i tržby – jen za sekačky loni firma utržila přes 200 milionů na všech trzích.
Na loňský rok si tak v ASP Group stěžovat rozhodně nemůžou. Díky expanzi na další zahraniční trhy a posílení zázemí dceřiných společností v Polsku a Rumunsku se ulevilo mateřské firmě v Česku, logistika se zjednodušila a klesly i náklady. A celá skupina dosáhla rekordních tržeb.
Cíl: další rekord
„Obratově děláme jednu třetinu u nás a na Slovensku, třetinu v dceřinkách a zbytek na dalších zahraničních trzích. Obchod nejvíc táhne obří masa čtyřkolkových dealerů. Ovšem obrovský růst zaznamenáváme také v zemích, kde neprodáváme primárně čtyřkolky, ale dodáváme tam doplňky,“ prozrazuje ředitel.
Doplňky ke čtyřkolkám se tak staly důležitou odnoží celého byznysu společnosti – firma investovala do vlastní výroby radlic, boxů, vozíků, světel a sněžných pásů. A právě s tímto sortimentem aktuálně nejvíce proráží na západních trzích.
„Naše doplňky jsou univerzální, máme širokou nabídku. Když chce někdo něco specifického na čtyřkolku, obrátí se na nás,“ zdůvodňuje úspěch Jan Mertl. „Letos v oblasti doplňků hodně cílíme na německy mluvící země, které mají obrovský potenciál. Jen v Německu se ročně prodá 25 tisíc čtyřkolek,“ přidává Oldřich Hřích.
A prodej doplňků tak má pomoci k dalšímu rekordnímu roku. „Loňský rok byl vynikající, ale myslíme si, že ten letošní bude ještě lepší,“ věří Dušan Hřích.
„Máme nové modely čtyřkolek i motorek různých značek, naším cílem je prodat sedmnáct tisíc kusů. Hodně se zaměříme na severské země a na západní Evropu, objedeme všechny zahraniční výstavy, které jsme přestali navštěvovat v době covidu. A očekáváme další nárůst prodejů i u sekaček Segway. Rozhodně do toho zase šlápneme,“ prohlašuje za oba bratry.