Co Forbes spojil, člověk nerozdělí. Tím spíše pokud se jedná o dva úspěšné potravinářské byznysy, jejichž splynutí dalo vzniknout výjimečnému produktu.
Oba podnikatele, kterých se následující řádky týkají, pravidelný čtenář Forbesu zná. Jeden je spoluzakladatelem společnosti Sens, která na trh přináší udržitelnou cvrččí stravu. Druhý spoluvlastní Big Boye, největšího výrobce oříškových másel u nás, vybudovaného s týmem za pár let úplně z ničeho.
Teď Radek Hušek (na úvodní fotce vlevo) a Alex Koníček propojili své byznysové dovednosti a pod společnou značkou nazvanou příznačně Big Sens, odkazující na anglický výraz pro „velký smysl“, vytvořili výživný lískooříškový krém s cvrččím proteinem.
Pomazánka připomíná světově nejproslulejší Nutellu, ovšem bez palmového oleje, bez cukru, nahrazeného přírodním sladidlem xylitolem a s pětkrát větším podílem lískových ořechů.
„Líbila se mi vize našeho spojení, protože jako Sens se soustředíme na to, aby naše potraviny byly především výživově funkční, zatímco Big Boy má u svých produktů hlavně vyladěnou chuť. Chtěl jsem tak využít výživný cvrččí protein a vytvořit z něj kvalitní a delikátní produkt,“ vysvětluje Hušek.
Dvojice se poprvé potkala a seznámila před rokem právě díky Forbesu – konkrétně při focení výběrů talentovaných Čechů 30 pod 30, jehož byli loni oba součástí. „Kupoval jsem másla Big Boy a neznal jsem jejich tvůrce,“ kroutí nevěřícně hlavou devětadvacetiletý Radek Hušek.
„Já si zase nebyl jistý, jestli to je ten kluk z YouTube, co přednáší o cvrčcích,“ dodává stejně starý Alex Koníček. V ateliéru fotografa Davida Tureckého se ovšem dali do řeči. Vyměnili si pár názorů na byznys a také pár vtipných narážek. Mezi nimi padla i zmínka, proč cvrččí produkty nejsou chutnější, načež od Radka směrem k Alexovi přišla rezolutní odpověď: „Tak takové vytvoř!“
Po několikaměsíční pauze, kdy vypadalo, že společný plán odvane covid a čas, následovala společná cesta na Forbes Summit do slovenské Bratislavy, kam se v září sjeli úspěšní a inspirativní „podtřicátníci“ ze střední Evropy. Během šesti hodin v jednom autě získala myšlenka na společný výrobek reálné obrysy.
Výsledné lískooříškové máslo s cvrččím proteinem ladili oba podnikatelé čtyři měsíce, než vznikl podle jejich slov nejen výživný, ale také velmi chutný produkt, který je od počátku ledna v prodeji v e-shopu Big Boye.
Už nyní přitom podnikatelské duo zvažuje výrobu dalších produktů, které by propojily jejich byznysy – nabízí se například pražení cvrčci obalení v čokoládě. Hušek s Koníčkem se shodují, že spolupráce představuje pro obě firmy zajímavou možnost dostat se do jiných komunit.
Startup Sens, který Radek Hušek založil s Danielem Vachem, má za sebou náročné období. Covidová pandemie ho zpočátku uvrhla do krize, protože drtivou většinu svých potravin ze cvrččího proteinu prodávali prostřednictvím kamenných obchodů na 600 partnerských míst v Česku a Německu.
Rychlé přeorientování se do online prostředí, které momentálně tvoří pětadevadesát procent všech prodejů, ale roční tržby z finálních produktů Sens udrželo na deseti milionech korun.
Společnost, provozující v Thajsku jednu z největších cvrččích farem na světě, kde se v jednu chvíli nachází až 48 milionů kusů tohoto hmyzu, zároveň na konci roku uvedla na trh nový výrobek. Mouku, tyčinky či těstoviny s cvrččím proteinem doplnila o zboží, v němž už svou stěžejní surovinu záměrně neschovává – vypražené cvrčky ve slaných i sladkých příchutích.
„Je to nový, odvážnější přístup, jak představit naši misi za udržitelnější stravování dalším lidem,“ tvrdí Hušek. V budoucnu by firma se svým sortimentem ráda poskytla plnohodnotnou náhradu masa.
Oproti tomu Big Boy, respektive značku zastřešující výrobce Arachis, kterého Alex Koníček vlastní s bývalým špičkovým kulturistou Tomášem Burešem, loni prošel strukturální změnou. I proto nerostl tak rychle jako v předchozích letech.
Tržby za rok 2021 by nicméně měly překonat hranici 150 milionů korun, což by představovalo o zhruba čtyřicet milionů více než předloni. Koníček a spol. mimo jiné plánují rozsáhlé investice do technologií, aby vedle sladkých krémů, obalovaných oříšků nebo lyofilizovaného ovoce zvládli vyrábět nové produkty, které budou nejen chutné, ale rovněž výživné a zdravé.
„Radek mě donutil zamyslet se, jakou přidanou hodnotu jako firma vytváříme,“ doplňuje Alex Koníček skutečnost, která značku navedla na její nový směr.