Obrovský, futuristický, nabitý technologiemi i zoufalou pověstí. A konečně v Česku. Tesla Cybertruck po letech čekání dorazila i do Prahy. Zatím jen na koukání. Brzy má ale vyrazit i na silnice.

Po celém světě na Cybertruck čeká přes milion lidí, kteří na účet automobilky poslali zálohu sto, později dvě stě padesát dolarů. První tisíce už s ním dokonce jezdí. Jde o ty, kdo byli při objednávání nejrychlejší, případně jsou natolik bohatí či slavní, nebo ideálně oboje – aby Cybertruck od těch rychlejších mohli obratem koupit.

Jedno však mají společné: jsou ze Spojených států, což je jediná země, kde se Cybertruck dlouhý přes pět a půl metru oficiálně prodává. O tom, jestli se to změní, se ve veřejném prostoru vedou debaty, a když se zeptáte lidí z Tesly, nic nevylučují – ale odpoví, že to není na pořadu dne.

I tak se ale Cybertruck dostal do Česka. Tesla elektromobil s dojezdem kolem pěti set kilometrů přivezla v rámci obří roadshow, která auto staticky ukáže ve stovce měst celého světa. Na zážitek leckdo čekal roky, konkrétně od listopadu 2019, kdy Elon Musk ukázal jeho první verzi za nějakých čtyřicet tisíc dolarů s tím, že na trh ji vypustí o dva roky později.

Nic takového se nestalo. Dodržet se nepodařilo ani termín, ani cenu. První vozy vyrobené v gigafactory v americkém Texasu se zákazníkům podařilo předat loni na podzim a vyšší je i cena. Nejlevnější aktuálně dodávaná verze s reálným dojezdem kolem 450 kilometrů vyjde na necelých 75 tisíc dolarů, v přepočtu zhruba 1,7 milionu korun. Později má přibýt i levnější varianta s pohonem jedné nápravy za 1,3 milionu a reálným dojezdem 350 kilometrů na jedno nabití. 

Tesla do servisu svolala všechny prodané Cybertrucky.

Nicméně výroba už běží a Tesla na silnice odhadem (přesná čísla neuvádí) poslala přes pět tisíc vozů. V dubnu už navíc musela řešit poměrně zásadní problém, protože do servisu svolala pravděpodobně všechny už předané vozy, konkrétně 3878 aut. Důvodem bylo uvolňování podložky plynového pedálu, která se mohla zaseknout do vnitřního obložení a způsobit tak neúmyslné zrychlení vozu.

V Česku je Cybertruck k vidění na dvou místech. Ve středu 5. června stojí mezi nákupním centrem Arkády a budovou City Tower, poté až do soboty v showroomu Tesly v Průhonicích u Prahy. Nebude ale možné se k autu bezprostředně přiblížit a posadit se do něj, což zástupce automobilky dovolil alespoň novinářům.

Hlavní dojem? Cybetruck není až tak gigantický, jak to na fotografiích může působit. Postavte vedle něj další americké elektrické pickupy Ford F-150 Lightning za padesát tisíc dolarů nebo do prodeje připravovaný RAM 1500 REV za šedesát tisíc dolarů a vnímání velikosti se upraví. 

My jsme tvoje budoucnost
Vydání Forbesu My jsme tvoje budoucnost

Ohromí ale tvary. Nikde žádné obliny, jen hrany – nelakovaný plech žádné ohýbání nedovolil, a když tlačítkem otevřete dveře bez kliky, je poctivost a surovost karoserie vidět nejlépe. Žádný měkký plech nebo plast, jen tvrdý nerez, který má být schopný odrazit i devítimilimetrový projektil vystřelený z pistole.

A to čelní okno! Žádné jiné osobní auto ho nemá tak obrovské. A žádné jiné nemá tak obrovský stěrač. Cybertruck disponuje jediným, který je proto více než metrový, aby byl co k čemu.

Vzadu dominuje nákladová korba s roletou, kterou lze ovládat buď tlačítkem, nebo přes aplikaci v mobilu. Pod obřím nákladovým prostorem je pak ještě další skrytý prostor, který se hodí ideálně třeba na pivo a led, jak poznamenal patrně první český majitel Cybertrucku Tom Krcha.

Přední kapota je pak také zavazadlový prostor, takzvaný frunk, při jehož zavírání je ale potřeba dávat pozor na prsty.

Uvnitř pak na řidiče a další čtyři cestující čeká klasická strohost Tesly. Na palubní desce pozornost přitahuje hlavně maličký volant s technologií steer-by-wire, který Tesla v sériové podobě použila jako první na světě. 

„Volant není s koly nijak fyzicky propojený. Je to vlastně takový videoherní ovladač, který vysílá signál do řídicí jednotky přes kabel. Jeho citlivost se mění podle rychlosti. V nízké rychlosti je volant citlivý a umožňuje precizní manipulaci na parkovišti, na dálnici naopak hodně ztvrdne a auto se promění ve sporťák,“ popsal Forbesu vlastní zkušenost Tom Krcha.

Dalším poutačem pozornosti je pak už jen velká dotyková obrazovka, která funguje jako centrální mozek auta. Tady se ovládá prakticky všechno, na co byla v minulosti v autech tlačítka. Při posuzování luxusu vnitřku auta je pak namístě se držet spíš při zemi.

Odpovídá americkému standardu, jemuž obvykle vévodí tvrdé plasty. Koberečky, měkčené materiály a polštářky pod hlavu tady místo nemají. Počítá se spíš s tím, že občas bahno z interiéru dostanete pomocí hadice a vody. Cybertruck nemá být autem určeným jen pro americké bulváry, jakkoli se už objevily stížnosti současných majitelů na jeho reznutí po dešti.

Teslou vystavený Cybertruck nebude jediný, který se v Česku objeví. Během jednoho až dvou měsíců by tu měl totiž začít jezdit kus, který sem hodlá přivézt fanoušek elektromobility Norton Slovák, který na jeho pořízení a dovoz do Evropy spustil crowdfundingovou kampaň.

„Auto máme koupené a v USA už jsem s ním jezdil. Teď má najeto přes tři tisíce mil a momentálně čeká v Atlantě. Vyřizujeme potřebná povolení, abychom ho mohli dopravit do Evropy,“ vysvětluje Slovák, který stojí za projektem Cybertruck.cz. Jakmile bude auto připravené pro provoz v Česku, plánuje ho Slovák půjčovat veřejnosti i firmám.