Téměř čtyři kilometry dlouhý tunel, v němž se bude jezdit rychlostí až sto kilometrů v hodině. Takový Česká republika ještě neviděla. Na úseku dálnice D35 mezi Opatovcem a Starým Městem ho právě projektuje skupina SUDOP pod vedením společnosti Dopravoprojekt Brno. Stavět se u Detřichova začne do dvou let, hotovo by mělo být v roce 2028.
Pokud vše půjde dobře, mohli by se řidiči po D35 dostat z Hradce Králové až ke Starému Městu bez přerušení. Nejdelší tunel bude zároveň první v České republice projektovaný na dálniční rychlost sto kilometrů v hodině.
„V současnosti můžou řidiči touto rychlostí jezdit pouze v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně, i když po nedávné rekonstrukci by k nim brzy mohly přibýt tunely na Pražském okruhu. Výhodou tunelu u Dětřichova však je, že je z pohledu bezpečnosti a technologického vybavení od začátku koncipovaný na vyšší rychlost než ostatní tunely v Česku,“ dodává Aleš Trnečka, ředitel společnosti Dopravoprojekt Brno.
Komplikovaná stavba si žádá využití moderních technologií. Příprava projektové dokumentace, která má trvat šestnáct měsíců, bude probíhat pomocí 3D digitálního modelu stavby.
Model bude sloužit nejen jako databáze informací o stavbě a stavu její přípravy, ale zároveň zefektivní její celkové plánování, umožní předvídat různé komplikace a informace zanesené v něm usnadní následnou údržbu.
„Digitální model stavby se při přípravě velkých staveb využívá čím dál tím častěji, protože přináší celou řadu výhod. Od přesnějšího odhadu nákladů až po rychlejší výstavbu a levnější monitoring a údržbu objektů. V digitálním modelu lze totiž okamžitě odhalit nejrůznější opomenutí či stavební kolize a efektivně jim předcházet,“ vysvětluje Aleš Trčka.
V zahraničí je použití takového modelu zcela běžné, zejména u velkých infrastrukturních staveb. V České republice se jeho použití už několik let prosazuje, zejména ze strany soukromých investorů.
Kdo bude tunel stavět? To ještě není jasné. Tendr na zhotovitele stavby by měl být vypsaný do konce příštího roku. Do té doby by mělo mít Ředitelství silnic a dálnic k dispozici i stavební povolení.
Nejvíc zkušeností se stavbou podobných infrastrukturních staveb má pravděpodobně stavební firma Metrostav, která staví silniční tunely i v zahraničí.
Pokud však nedojde k stabilizaci současné situace charakterizované především obrovským nárůstem cen stavebních materiálů, energií a nedostatkem oceli, nebude v lehké situaci žádná stavební firma.
„Na trhu se stavební ocelí je v současné době kvůli válce nekontrolovatelný a těžko predikovatelný stav. Důvody jsou jednak uvalené sankce na dovoz oceli z Ruska, které bylo jejím významným dodavatelem, a omezené dodávky z Ukrajiny. Situaci komplikuje i zničení ukrajinských výrobních závodů a infrastruktury,“ dodává k situaci generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran.
Heran zároveň zmiňuje, že je třeba dotáhnout legislativní proces kolem nového stavebního zákona a vytvořit v České republice prostředí s dostatkem vhodných pracovníků, včetně těch zahraničních.