Službám jako Netflix, HBO Max nebo Disney+ roste v Evropě významný konkurent. Američtí mediální giganti Paramount a Comcast spojili síly a vytvořili pro Evropany platformu SkyShowtime s filmy a seriály od dvou nejstarších hollywoodských studií a tří samostatných streamovacích služeb. Uspěje i v situaci, kdy mají její soupeři náskok v podobě desítek milionů předplatitelů a evropské domácnosti se chystají kvůli krizi šetřit?
Streamovací služba SkyShowtime odstartovala 20. září ve Skandinávii a koncem října vstoupila na trhy v Portugalsku a Nizozemsku. Rychlá expanze napříč Evropou bude pokračovat v polovině prosince, kdy přibude sedm balkánských zemí. Minulý týden to oznámil CEO SkyShowtime Monty Sarhan a dodal, že v únoru příštího roku bude následovat střední Evropa včetně Česka.
Platforma láká předplatitele především na svůj filmový katalog, který tvoří snímky od dvou zástupců takzvané velké pětky hollywoodských studií, Universal Pictures a Paramount Pictures. Dvojice studií s více než stoletou historií je v rámci Hollywoodu vůbec nejstarší a diváci budou mít díky nim k dispozici například nejvýdělečnější letošní film Top Gun: Maverick, animované Mimoně nebo filmy ze série Jurský park.
Kromě toho služba SkyShowtime čerpá obsah od studia DreamWorks, britské televize Sky, amerických kanálů Showtime a Nickelodeon, a také od streamovacích služeb Paramount+ a Peacock. Všechny jmenované totiž patří buď Comcastu, nebo Paramountu.
Sarhan naznačil, že v rámci konkurenčního boje tyto firmy omezí licencování svého obsahu třetím stranám, jako je například Netflix. „Na trzích, kde SkyShowtime působí, bude tohle všechno výhradně na naší platformě,“ uvedl.
AMSTERDAM, NETHERLANDS – NOVEMBER 03: XXXX attends the exclusive new streaming service SkyShowtime european launch event at Transformatorhuis on November 03, 2022 in Amsterdam, Netherlands. (Photo by Tim P. Whitby/Getty Images for SkyShowtime)
CEO streamovací služby SkyShowtime Monty Sarhan (vpravo) a šéf Sky Group Andrea Zappia (vlevo).
Seriálové diváky se SkyShowtime snaží zaujmout několika letošními novinkami, mezi kterými je adaptace počítačové hry Halo nebo sci-fi seriál ze světa Star Treku s podtitulem Strange New Worlds. V neděli bude mít premiéru první díl gangsterského dramatu Tulsa King v hlavní roli se Sylvestrem Stallonem, pro kterého je to, pokud nepočítáme několik epizodních rolí, první seriál v kariéře. V prosinci doplní nabídku SkyShowtime westernový seriál 1923 v hlavní roli s Helen Mirren a Harrisonem Fordem.
„Cílíme na velmi široké publikum, náš obsah osloví každého,“ tvrdí Sarhan. Cena měsíčního předplatného SkyShowtime vychází v přepočtu na zhruba 180 korun, přičemž spouštění nových trhů provázejí úvodní slevy, stejně jako u letošního startu HBO Max či Disney+. Podrobnosti o cenách SkyShowtime v Česku firma zveřejní v polovině prosince.
Jak už jsme zmínili, platforma vznikla jako joint venture mezi americkým telekomunikačním gigantem Comcast a společností Paramount Global. Comcast vlastní americký konglomerát NBCUniversal (majitel studia Universal Pictures, televizních kanálů NBC nebo streamovací služby Peacock) a britský konglomerát Sky Group. Paramountu patří kanály z americké sítě CBS, stanice Showtime, MTV či Nickelodeon a také streamovací služba Paramount+.
Loni v srpnu firmy oznámily, že své nabídky spojí do jedné služby, s níž vstoupí do dvacítky evropských teritorií o 90 milionech domácností. Comcast a Paramount mají ve SkyShowtime rovnocenné podíly i rozhodovací pravomoci.
Do čela nové společnosti se v únoru postavil dosavadní viceprezident Comcastu Monty Sarhan a do vedení následně zamířili také další lidé z korporátní struktury mateřských firem. V létě pak SkyShowtime oznámila, že ji posílí také někteří bývalí manažeři HBO Max a Disney.
Ti všichni mají před sebou nelehký úkol, prosadit se na trhu, kde už má značnou část potenciálních předplatitelů mezi sebou rozebrána konkurence. Netflix má podle aktuálních čísel v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ, Afrika) 73,5 milionu platících zákazníků, z toho většinu v Evropě. V desítkách milionů se počítají i evropští předplatitelé služeb HBO Max, Disney+ nebo Amazon Prime Video.
Navzdory konkurenci i nepříznivému ekonomickému klimatu se však Sarhan domnívá, že pro novou streamovací službu je stále v Evropě dostatek prostoru. „Všechny ukazatele rostou, ať už je to počet předplatných na domácnost, či počet hodin, které lidé tráví sledováním obsahu,“ říká.
Celkové evropské tržby ze streamování videa vzrostly z necelých pěti miliard eur v roce 2016 na loňských zhruba 18 miliard. Výrazně je nakoply pandemické lockdowny, které přikovaly lidi k televizním obrazovkám.