Valentýn je za rohem a s ním i záminka obdarovat své blízké něčím, co jim udělá radost. Pokud chcete věnovat něco lepšího než čokoládu nebo kytku, pravděpodobně sáhnete po šperku. Přece jen jde většinou o sázku na jistotu. Vždyť fráze, že diamanty jsou nejlepšími přáteli ženy, je stará už několik desetiletí. Kromě přátelství ale můžou šperky nabídnout i investici a prostředek k uchování hodnoty. Má to ale několik podmínek.
Zatímco při výběru běžného šperku hraje hlavní roli vkus obdarovaného, pokud kupujete šperk za účelem budoucího zhodnocení, vybírejte pečlivěji. I tady platí, že není všechno zlato, co se třpytí, a velký kámen může mít klidně menší hodnotu než jiný, daleko drobnější.
U každého drahého kamene hrají při jeho oceňování roli takzvaná 4 C, tedy váha, brus, čistota a barva (anglicky carat, cut, clarity, colour). V otázce barvy navíc vyvstává další záludnost. Běžně se hodnotí od nejbělejších po ty zabarvené, kdy platí, že čím čistší, tím lepší. Na druhou stranu existují ještě přímo barevné diamanty, třeba modré nebo růžové, které ty běžné vzácností – a tím i cenou – hravě překonají.
Na jeden vytěžený barevný diamant totiž připadá asi 10 tisíc běžných. Podle Silvie Patrové, zastupující v České republice klenotnictví Bvlgari, se ale vyplatí porozhlédnout i po jiných kamenech než po diamantech. „Třeba rubíny z Barmy nebo safíry z Kašmíru mohou být vzácnější než diamanty podobné velikosti.“
Pokud
jste vybrali podle vás nejvhodnější kámen, ještě to neznamená,
že jste narazili na dokonalý způsob, jak obdarovanému dát dárek,
který během let svou hodnotu několikanásobně zvýší. Vliv na
to má spousta dalších faktorů, jako jsou třeba značka,
zpracování, období, ze kterého šperk pochází, a hlavně
příběh, který si s sebou nese.
„Jedním z kritérií je i fakt, kolik daných modelů šperku bylo vyrobeno. Pokud se jedná o unikátní kus, cena šperku je vysoká. Takové šperky jsou vytvořeny z nejexkluzivnějších kovů a nejkvalitnějších kamenů, často jsou prodány už ve fázi výběru zásadních kamenů daného šperku,“ říká Zita Vinšová, majitelka EV Communications, která se stará o PR společnosti Cartier v Česku.
Souhlasí s ní i Roberto Coin, zakladatel stejnojmenné šperkařské značky: „Jedná se často o ty nejhodnotnější kameny, a proto doporučujeme je koupit samostatně a následně individuálně vytvořit návrh. Tímto způsobem nejenže se kámen nejlépe zhodnotí, ale zároveň získá punc jedinečnosti.“
I když šperk všechna tato kritéria splní, pokud vám jde o rychlé zhodnocení do několika měsíců, klenotnictvím se vyhněte obloukem, investice do šperků jsou totiž běh na dlouhou trať – zhodnocují se pomalu a až čas ukáže, kolik a jestli vůbec na nich vyděláte. Výhodu tady mají opět šperky, které jsou něčím unikátní. Pomoct může i známé jméno jak autora šperku, tak někoho, kdo ho v minulosti vlastnil a tím mu dodal na známosti. Největší slovo navíc bude mít stejně poptávka: opět záleží hlavně na tom, jestli kousek dokáže zaujmout.
Podle komentáře nezávislého odhadce šperků Johna Benjamina pro Financial Times roste zájem o unikátní šperky z období art deca (20. až 30. léta minulého století), hodnota šperků vzrostla mezi lety 2007 a 2018 až o 70 procent, u šperků z poválečného období to bylo až o 90 procent. Všechny kousky si ale na zhodnocení musely několik dekád počkat.
Na druhou stranu, pokud vám nevadí počkat, šperky mají tu výhodu, že se díky své velikosti dají dobře přepravovat. Kdyby přišlo na nejhorší, můžete je schovat do tašky nebo do kapsy a odjet. To s bytem či sbírkou obrazů půjde jen těžko. Nesmíte je ale po cestě ztratit. Navíc v porovnání s nemovitostmi ušetříte na dani.
Faktem zůstává, že samotný materiál, ze kterého jsou šperky z kolekcí vysokého šperkařství, kam se většina šperků s investičním potenciálem nepopiratelně řadí, má nemalou hodnotu. Jak připomíná Patrová, zlato a diamanty byly vždy zajímavou investicí, zejména v dobách finančních krizí.
Jak
ale doplňuje Vladan Hájek, zastupující šperkařskou značku
Boucheron, vždy je kvůli maržím jednotlivých kroků výroby a
distribuce výsledná cena vyšší než samotná hodnota kovu a
kamenů. Souhlasí s ním i Benjamin, který upozorňuje na to,
že pokud by chtěl někdo zejména novější šperk prodat dál,
často se mu to povede jen za čistou hodnotu materiálu a přidaná
práce nebude vůbec započítána.
Sám Hájek je obecně v otázce investiční hodnoty šperků opatrnější: „Pokud není nějaký důvod, proč by se lidé měli zrovna o tento kus poprat, tak je to pořád ‚jenom šperk‘,“ myslí si. Podle něj většina šperků na trhu představuje spíše doplněk a symbol než investiční nástroj, a zda se majiteli někdy podaří hodnotu vloženou do šperku získat zpátky nebo zvýšit, je diskutabilní. „Když někomu prodáváme šperky, neprodáváme je s tím, že se zhodnotí. Jsou to primárně krásné věci, které mají udělat radost,“ dodává.
S důrazem na symboliku šperků souhlasí i Coin: „Šperky jsou skvělou investicí do vztahů, jelikož představují dárek, který je navždy a má v sobě hluboký význam a určitou romantičnost.“ Muži, kteří je svým partnerkám dávají, se podle něj na jejich tvorbě často podílí.
Hlavním
úkolem šperků tak zůstává udělat radost. A pokud během
nadcházejících dekád vámi vybraný kousek nabude na významu
a hodnotě, bude to jen příjemný bonus.